Copiii cu problemele de functionare executiva pot intampina dificultati in invatarea matematicii. Li se va parea greu sa treaca de la un tip de exercitiu sau problema la alt tip. Dificultatile cu memoria de lucru pot ingreuna rezolvarea de probleme ce presupun mai multe etape.

Abilitatile de functionare executiva joaca un rol important in reusita la matematica. Aceste abilitati permit copiilor sa puna in practica cunostintele de matematica pe care le au deja, la care sa adauge noi cunostinte pentru a achizitiona noi abilitati matematice. Asadar, copiii cu probleme de functionare executiva pot intampina probleme la matematica, desi sunt in stare sa o inteleaga. In continuare veti gasi cateva dintre cele mai intalnite dificultati.

1. Graba de a rezolva tema la matematica

Unii dintre copiii ce au probleme de functionare executiva pot fi impulsive sau nerabdatori. Ei se grabesc sa termine tema, ceea ce ii face sa greseasca. La problemele de matematica, elevii e bine sa fi inteles in prealabil instructiunile. Dar copiii cu probleme de functionare executiva nu au rabdare sa citeasca cu atentie cerintele sau sa se gandeasca la ceea ce au de facut.  In schimb, se apuca direct de lucru.

De exemplu, un copil isi poate inchipui ca tema la matematica este despre adunari, deoarece cu o zi in urma a facut adunari. In graba de a incepe, copilul nu observa ca in cerinta temei toate exercitiile au semnul minus, nu plus. Asa ca va gresi toate raspunsurile.

2. Dificultatea de a pune in practica noile reguli de matematica

Insusirea de lucruri noi presupune trecerea la etape noi pe masura ce activitatea se schimba. Aceasta implica abilitati de gandire flexibila. De asemenea, presupune ca copilul sa se opreasca si sa reflecteze inainte de a da un raspuns. Dar unii copii cu probleme de functionare executiva fac fixatie pe ceea ce stiu deja. Prin urmare, gasesc dificil sa dea un pas inapoi si sa vada ca ar putea fi necesara o noua strategie pentru a termina de rezolvat exercitiul.

De exemplu, cand un copil invata fractiile, el poate insista sa afirme ca ¼ e mai mare decat ½. El cunoaste regula prin care 4 este mai mare decat 2. Dar in acest caz, un numar mai mare la numitor inseamna ca fractia este mai mica. Copilul trebuie sa retina si sa utilizeze noua regula pentru a decide care este mai mare.

3. Raspunsurile automate la problemele de matematica

Unii copii ce au probleme de functionare executiva dau raspunsuri la exercitii pe baza obisnuintelor create anterior. In loc sa ia fiecare situatie separate, ei dau raspunsuri automate. Cand e vorba de matematica, se impotmolesc, abordand ecuatiile intr-un anumit mod. Ceea ce ii face sa le scape informatii esentiale.

Sa presupunem ca un copil a exersat adunarea. El raspunde ca 3 + 3 fac 6. Apoi vede 3 − 3 si scrie tot 6. Nu ca nu ar sti scaderea, dar, daca vede 3 langa 3, ii vine greu sa se stapaneasca sa nu dea primul raspuns care ii vine prima data in minte.

4. Impotmolirea in mijlocul exercitiilor complicate de matematica

Copiii se bazeaza pe memoria de lucru pentru a putea tine pasul cu exercitiile complexe de matematica. Ei trebuie sa tina minte informatia – cum ar fi o formula, un raspuns de la o etapa anterioara sau etapele exercitiului in sine — pentru a o putea utiliza mai tarziu pentru terminarea exercitiului respective. Dar copiii cu dificultati ale memoriei de lucru se pot impotmoli la probleme, la exercitii.

De exemplu, cand fac o impartire lunga, un copil uita ca trebuie sa separe restul dupa scadere. Nu-si mai aduce aminte ce are de facut in continuare sau da un raspuns gresit.

De asemenea, elevii ar putea fi pusi in situatia de a demonstra cum am lucrat la problemele complexe de matematica. De multe ori pentru aceasta vor utiliza guma de sters pentru a prezenta etapele pe care le-au urmat pentru a ajunge la raspunsul final.

Dar copiii cu probleme de functionare executiva intampina dificultati cu organizarea. Ei vor nota informatii pe margine, intr-un mod dezordonat. Iar aceasta nu le va facilita posibilitatea de a trece de la o etapa la alta, utilizand informatiile corecte.

5. Nedepistarea greselilor

Copiii trebuie sa se verifice pentru a tine evidenta pe masura ce lucreaza. Unii copii cu probleme de functionare executiva nu se mai uita in urma la ce au lucrat si nu reflecteaza asupra muncii lor. E posibil sa nu is idea seama ca raspunsul lor nu are nicio logica si ca ar fi bine sa se intoarca sa vada unde au gresit sau sa ceara ajutor.

Sa spunem ca un copil cu probleme de functionare executiva isi termina lucrarea de control la matematica repede. El nu isi verifica lucrarea desi are timp sa o faca. Este atat de sigur pe sine ca totul e corect, incat nu considera necesar sa se mai uite o data.

Cum puteti ajuta

Daca afectarea functiilor executive este cea care impiedica buna desfasurare a abilitatilor unui copil de a invata matematica, atunci puteti utiliza anumite strategii.

Incepeti prin a-i cere sa citeasca cerinta problemei sau exercitiului inainte de a incepe rezolvarea. Poate sublinia instructiunile si colora informatiile importante, inclusiv semnele plus sau minus. Poate evalua daca stie sa rezolve problema sau exercitiul sau daca are nevoie de ajutor. Pe masura ce inainteaza in rezolvarea exercitiului, incurajati-l sa-si puna intrebari de genul: “Este la fel ca exercitiul anterior sau e diferit?”

Ajutati-l pe copil sa-si faca o lista cu lucrurile pe care le are de verificat inainte ca el sa considere ca a terminat tema. In fine, il puteti invata sa verifice ce a lucrat fie pe calculator, fie prin operatie inversa, pentru a vedea daca va obtine acelasi raspuns.

Daca banuiti ca copilul are afectate functiile executive, dar nu sunteti siguri, il puteti duce la o evaluare. Puteti cere evaluarea gratuita la scoala sau la un cabinet particular.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.