Invatarea cititului necesita anumite abilitati ale functiilor executive.

Copiii care au functiile executive afectate pot avea dificultati de invatare a cititului.

Ei pot incurca literele si cuvintele care seamana.

Functiile executive joaca un rol important in invatarea cititului, ba chiar un rol esential in insusirea alfabetului si a sensului cuvintelor. Asadar copiii cu abilitati reduse ale functiilor executive pot avea probleme cu cititul. In continuare va prezentam cinci moduri in care afectarea functiilor executive poate influenta insusirea cititului.

1. Functionarea executiva si recunoasterea literelor

Copiii cu probleme de functionare executiva pot incurca literele cand invata alfabetul. Aceasta se intampla deoarece le este greu ca, dupa ce au invatat ceva, sa treaca la adoptarea unor noi reguli si sa lase in urma ceea ce stiu deja.

Sa luam de exemplu literele P si R. Cand o fetita invata mai intai litera P, ea poate sa nu isi dea seama ca R este asemanatoare cu P si ca are doar o bara in plus. O poate considera tot P. Va avea  nevoie sa isi mentina atentia indeajuns de mult timp, incat sa-si dea seama ca o bara in plus il face pe P sa devina R.

2. Functionarea executiva si pronuntia cuvintelor

Cand invatam cititul, avem nevoie sa pronuntam cuvintele nefamiliare litera cu litera. Acest lucru poate fi dificil pentru copiii cu probleme ale functiilor executive. Pentru a decodifica un cuvant, ei trebuie sa tina minte sunetele de la inceputul cuvantului pe masura ce parcurg restul cuvantului.

Dar problema cu memoria de lucru, o functie executiva esentiala, face dificila retinerea acestei informatii. Aceasta afecteaza intelegerea in ansamblu a textului de catre copil. Copilul se va concentra pe decodarea fiecarui cuvant in parte, in detrimentul intelegerii a ceea ce citeste.

3. Functionarea executiva si cuvintele cu mai multe sensuri

Cuvintele care suna si se pronunta la fel, dar au sensuri diferite, ii pot pune in dificultate pana si pe cei mai inveterati cititori. Copiii trebuie sa isi utilizeze gandirea flexibila, o alta functie executiva, pentru a intelege cum poate fi folosit un cuvant in mai mult de un singur fel.

De exemplu, daca copilul intalneste o fraza: “o coada in furculita”, el se va gandi mai intai la sensul ad literam. Apoi va alege un alt sens in functie de context. Este vorba intr-adevar de o furculita? Sau inseamna altceva in acest caz?

Gandirea de acest fel necesita abilitati de functionare executiva. In cazul copiilor cu functii executive afectate, poate fi nevoie de mult efort pentru a lasa deoparte sensul literal sau cel mai intalnit al unui cuvant si a se gandi la alternative. Un copil poate avea dificultati in utilizarea contextului, a altor cuvinte si imagini prezente in text. Din aceasta cauza nu va intelege ce citeste sau va avea nevoie de mai mult timp sa parcurga textul in comparatie cu majoritatea copiilor.

4. Functionarea executiva si diateza pasiva

Cand copiii invata pentru prima data sa citeasca, cele mai multe propozitii sunt la diateza activa. “Sofia l-a impins pe Kevin” este un exemplu de diateza activa. Cu timpul, propozitiile devin mai complicate. “Kevin a fost impins de catre Sofia” are acelasi sens. Dar copiii cu probleme de functionare executiva, propozitia este interpretata gresit, mai degraba in sensul ca Kevin a impins-o pe Sofia, decat invers.

Intelegerea sensului corect necesita retinerea ideii de Kevin pe masura ce continua sa citeasca pentru a afla cine sau ce face actiunea. Se pune astfel o mai mare presiune pe memoria lor de lucru. Le ia mai mult timp sa citeasca propozitia si este mai mare sansa sa nu-si aminteasca corect ce s-a intamplat.

5. Functionarea executiva si concentrarea

Orice invatare a ceva nou necesita efort, iar cititul se incadreaza in aceeasi categorie. Trebuie sa stai nemiscat, sa fii atent, sa nu te lasi distras. Copiii cu probleme de functionare executiva au dificultati de concentrare. Dificultatea de concentrare pe o anumita durata de timp poate ingreuna capacitatea copiilor de a decodifica. De asemenea, le poate fi greu sa inteleaga ceea ce citesc.

Cum putem ajuta

Invatarea cititului necesita multe abilitati. Copiii cu dificultati de functionare executiva pot avea nevoie de exercitiu suplimentar pentru a-si insusi cititul.

Daca copilul dvs. intampina dificultati in invatarea cititului, vorbiti cu invatatoarea despre cum l-ati putea ajuta. Puteti cere o evaluare de educatie speciala. Evaluarea ajuta la o mai buna intelegere a cauzelor dificultatilor de insusire a cititului si ale functionarii executive.

Concluzii

  • Memoria de lucru si gandirea flexibila sunt functii executive esentiale ce ii ajuta pe copii sa invete sa citeasca bine.
  • Copiii care au dificultati in acest domeniu inteleg greu ceea ce au citit.
  • Un plus de sprijin si resurse ii poate ajuta pea cesti copii sa citeasca fluent.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.