Academia Americana de Psihoterapie a Copilului si a Adolescentului (AACAP) a formulat in anul 2007 un standard de interventie pentru copiii cu ADHD (tulburarea hiperchinetica cu deficit de atentie), valabil si azi. Interventiile trebuie sa se bazeze pe principiul caramizilor de constructie (building blocks). Asadar fiecare interventie are mai multe subdomenii pe care se canalizeaza, mai multe metode terapeutice pe care le foloseste, in functie de nevoile individuale ale copilului cu ADHD.

Urmatoarele forme de interventie sunt recomandate de AACAP in cazul ADHD:

  1. interventii centrate pe pacient:
  • psihoeducatia pacientului;
  • terapia cognitiv-comportamentala;
  • farmacoterapia;
  • trainingurile neuropsihologice;
  • neurofeedback (feedback prin electroencefalograma);
  1. interventii centrate pe parinti si familie:
  • psihoeducatia parintilor;
  • trainingul sau consilierea parintilor;
  • interventii in familie;
  1. interventii centrate pe scoala:
  • psihoeducatia personalului didactic;
  • interventii la scoala.

Pentru a trata efectiv alte simptome sau probleme comportamentale asociate cu ADHD sunt recomandate traininguri pentru dezvoltarea competentelor si psihoterapia in grup. Cel mai adesea interventiile de mai sus au loc ambulatoriu (fara spitalizare). Doar in cazurile in care ADHD prezinta o simptomatica grava se recomanda asistenta in regim de spitalizare.

AACP recomanda ca eficacitatea terapiei sa fie verificata regulat, de exemplu printr-un neuropsiholog, in cazul fiecarui pacient in parte. Cea mai importanta sarcina a terapiei copiilor cu ADHD este ca ei sa invete cum sa abordeze simptomele pe care le resimt. A doua prioritate este sa se descurce in activitatile zilnice, pe parcursul intregii vieti.

 

Referinte

AACAP (American Academy of Child and Adolescent Psychiatry). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 46:894–921, 2007.

Andreea Iordan Jezlova

Andreea este psiholog (Master of Science), cu studii de licenta la Facultatea de Psihologie, Universitatea București si masterat stiintific în psihologie pedagogica (invatare, educatie, motivatie) si psihopatologie la Universität Potsdam, Germania. A lucrat printre altele ca stagiar în psihologie la Technische Universität Berlin, Senatul din Berlin, Clinica Salus Lindow si Spitalul Crucii Rosii din Berlin (medicină internă, geriatrie, clinica geriatrică de neuroabilitare, accidente vasculare cerebrale - stroke-unit, neurologie). Andreea lucreaza din mai 2017 in Berlin la Vitanas Clinic for Geriatrics pe neuropsihologie geriatrica. Face evaluari neuropsihologice si terapie pentru seniori. Se ocupa in special de pacientii cu dementa vasculara, Alzheimer, hidrocefalie cu presiune normala, tulburare cognitiva usoara, accidente vasculare cerebrale, oftalmoplegie supranucleara, Chorea Huntington, sindrom Korsakov, Morbus Parkinson, pacientii cu tendinte suicidare, depresie, hemoragie subarahnoidala, delir etc. De asemenea, tine grupuri terapeutice de suport pentru pacientii aflati in recuperare neurocognitiva. Pe langa aceasta, urmeaza formarea continua in neuropsihologie la Gesellschaft für Neuropsychologie (Societatea Germana pentru Neuropsihologie): de ex. cursuri de neuroanatomie functionala, neuropsihologie culturala, gestionarea situatiilor de criza precum a suicidalitatii, dementei, psihopatologie, tulburari neurocognitive in psihiatrie.

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021