In aceasta perioada multi parinti se afla acasa in izolare cu un adolescent diagnosticat cu ADHD, avand resursele educationale si terapeutice limitate. Ce provocari pot avea in acesta perioada adolescentii?

 

#1 Lipsa motivatiei

Ce puteti observa?

  • Motivatie zero pentru a face orice activitate
  • Automotivatia devine este un impas absolut
  • Motivatia pentru materiile dificile poate sa devina imposibila. El este atat de concentrat pe cantitatea de munca incat il copleseste dinainte sa inceapa
  • Se poate ca initierea si angajamentul in activitatile online pentru finalizarea lor sa fie cele mai dificile, in special la materiile pe care le considera mai putin interesante. Unii parinti au nevoie sa ii verifice foarte des pentru a se asigura ca nu au fost distrasi sau au luat pauze excesiv de lungi

Motivatia pentru invatare poate sa scada destul de mult in aceasta perioada. Daca se intampla acest lucru, ganditi-va la cantitatea de activitati si teme de realizat si cat de mult le puteti “rupe” in bucati mai mici, cat de mult puteti imparti sarcinile mari astfel incat sa devina pasi mai mici pentru finalizarea lor. In tot acest timp oferiti si pauze mai dese, rezonabile. Daca nu este un curs online in direct oferit de profesori, ar putea ajuta sa invete online cu cineva in loc sa o faca in mod independent (alt coleg). Studiul cu o alta persoana poate avea un beneficiu mai mare, deoarece elimina presiunea care apare din sprijinul oferit de un parinte.

#2 Coplesiti de munca

Ce puteti observa?

  • Este coplesit de munca inca dinainte sa inceapa. Nu preiau nicio idee legata de organizare pe care le-o oferim. Cand incepe in sfarsit activitatea poate este deja dupa-amiaza, nu poate face fata faptului ca lucreaza dupa ora 17:00 cand el considera ca este timpul pentru activitati personale. Cand face temele/activitatile, uita sa le trimita.
  • Daca in trecut avea deja dificultati la teme pana in punctul de a primi note foarte scazute, acum si-a intrerupt activitatile deoarece este supraincarcat si coplesit. Nu doreste sprijin sau ghidare, dar nici nu isi duce la bun sfarsit activitatile. Acest comportament alimenteaza un cerc vicios de anxietate si evitare cand apar activitatile si sarcinile.

In astfel de situatii este necesar probabil sa cautati o alta resursa, cine ar mai putea sa il ajute din exterior: un alt coleg de aceeasi varsta sau terapeutul pentru a-l ajuta sa se relaxeze mai mult si sa isi imparta sarcinile in parti mai mici pentru a le duce la bun sfarsit.

#3 Activitati fizice reduse pentru o energie crescuta

Ce puteti observa?

  • Activitatile fizice au fost reduse pe durata izolarii. Adolescentul are posibilitati limitate de miscare in casa dat fiind faptul ca nu mai merge la sala, nu mai merge in parc sau in alte locatii pentru sport (baschet, fotbal, etc)
  • Poate sa incerce anumite comportamente riscante (sa iasa din casa desi este interzis. Poate ca inainte era extenuat de la activitatile scolare si innot astfel ca nu mai avea energie pentru a ramane treaz pana mai tarziu.
  • Exista si extremele cand adolescentul era inainte foarte activ cu sporturile iar acum se simte foarte obosit fara sa faca ceva
  • Nu mai au activitati sportive. Inainte erau foarte activi iar acum nu sunt obisnuiti sa li se restranga activitatile zilnice

In astfel de situatii este necesar sa folositi tot spatiul pe care il aveti pentru miscare. Cu siguranta cele mai norocoase familii sunt cele care locuiesc la curte si au un spatiu unde sa desfasoare activitati multiple. Daca stati la bloc incercai sa ii implicati in cat mai multe activitati casnice realizate in maniere creative (ex: curatenie in ritm de dans). Pot incerca sa lucreze la sarcini in timp ce stau in picioare pentru a le oferi oportunitatea sa se miste in timp ce isi fac activitatile. Exercitiile fizice in casa sunt utile (coarda, video-uri gratuite de la traineri de fitness)

#4 Se simt pierduti fara o rutina consistenta zilnica

Ce puteti observa?

  • Poate ca nu mai exista un program fix de ore din partea scolii pentru lectiile online. In aceste cazuri, ceea ce lipseste cu adevarat este predictibilitatea de a avea o rutina zilnica dictata de un profesor.
  • Copilul poate sa ajunga in punctul in care sa doarma toata ziua si sa stea treaz toata noaptea. Parintele nu il mai poate antrena intr-un program deoarece si el munceste la randul sau de acasa. Nu il poate supraveghea in permanenta datorita nivelului de munca. Poate ca nu si-a facut nici anumite teme de dinainte sa apara izolarea, iar acum toata aceasta perioada este un timp liber permanent pentru el. Nu poate fi determinat sa se tina de un plan structurat, parintele duce un adevarat razboi pentru a-sl determina sa isi faca treaba si este la capatul puterilor. Adolescentul nu are motivatie independenta, nu face temele mai dificile, poate uita sa isi ia anumite medicamente daca doarme mult prea tarziu. Aceste lucruri se pot intampla si in cazul in care parintii sunt nevoiti sa plece la munca in afara casei, iar adolescentul ramane nesupravegheat.
  • Poate ca ii este cel mai dificil sa se dea jos din pat. Nu mai are nicio motivatie nici sa isi faca online lectiile cu profesorii sau temele.

Pierderea unei rutine zilnice afecteaza functionarea executiva a copilului. Pentru el, toata lumea se intoarce cu susul in jos. Puteti incerca un schimb de rol, astfel incat in loc sa ii spuneti ceea ce vreti voi sa faca, sa stati de vorba cu el pentru a stabili ceea ce isi doreste el sa faca si ce program pot elabora impreuna astfel incat sa se elaboreze o rutina similara celei de la scoala. Apoi puteti incerca sa realizati activitatile respective conform programului agreat. Incercati sa notati toate rutinele necesare (ex: ne dam jos din pat, mergem la baie pentru iginena, luam micul dejun, ne apucam de activitatea X etc) astfel incat sa existe o imagine de ansamblu asupra tuturor activitatilor din ziua respectiva. Daca suneti in aceeasi casa cu el puteti verifica frecvent desfasurarea rutinei. Daca nu sunteti acasa si nu mai este vreun alt adult in preajma, utilizati telefonul (mesaje, apeluri) pentru a verifica stadiul activitatilor de acasa. Partea de dormit excesiv s-ar putea rezolva in scurt timp, pana cand se va acomoda cu schimbarea. In cazul lor este o schimbare dramatica de la a face multe activitati la nimic. Cand ne schimbam rutinele, poate sa dureze un pic pana ne acomodam cu schimbarea. Pentru adolescentul cu ADHD aceasta acomodare fizica si cerebrala poate sa dureze mai mult. Se recomanda realizarea unui plan alaturi de ei si nu prin impunere deoarece oferirea unor optiuni de unde sa aleaga si luarea in consideratie a parerilor lor pot sa ii ajute sa se motiveze.

#5 Se grabesc la realizarea sarcinilor

Ce puteti observa?

  • Doreste sa arunce o privire rapida asupra cerintelor, sa faca minimul necesar, sa predea temele fara sa le verifice sau sa le faca in mod corespunzator
  • Poate avea dificultati in a citi toate cerintele de la o tema si ii lipseste structura de la scoala (poate si profesorul de sprijin daca avea).
  • Se grabeste sa isi faca toate temele in mod neglijent pentru a cere mai mult timp liber.

Cand un adolescent cu ADHD se grabeste, cauza din spate este mai degraba legata de impartirea sarinilor in pasi mai mici. Trebuie analizate cerintele si in loc sa fie citite in ansamblu, sa arunce o privire asupra lor, trebuie impartite. Astazi (la ora X) va face pasul 1, maine pasul 2 sau sa fie intrebat cati pasi doreste sa realizeze acum si cati mai tarziu. Cand le oferiti oportunitatea sa realizeze ceva acum si stiind ca nu trebuie finalizat tot acum, le luati de pe umeri acea presiune pe care o au. Cand nu mai au acea presiune, le este mai usor iar succesul ar trebui sarbatorit pentru pasul finalizat, indiferent de varsta copilului. Incercati sa sarbatoriti si sa va bucurati de ceea ce s-a finalizat, decat sa va concentrati foarte mult pe ceea ce nu se face. Un astfel de comportament din partea adultului creaza un mediu mai putin stresant si le ofera copiilor motivatia sa faca mai multe sarcini.

#6 Refuza sa indeplineasca asteptarile

Ce puteti observa?

  • Poate sa fie dificil chiar si sa incepeti o conversatie despre activitatile pe care trebuie sa le duca la bun sfarsit si cand are de gand sa le faca.
  • “Daca imi spui ce sa fac ma faci sa nu mai vreau sa fac” puteti sa auziti de la ei. Sau “cu cat imi spui mai mult sa fac temele, cu atat nu vreau sa le fac”

In asemenea situatii, intrebati-va cine stabileste asteptarile? Raspunsul tipic este ca adultii sunt cei care le stabilesc. Incercati sa stabiliti cu adolescentul si intrebati-l care ar fi asteptarile rezonabile pentru el, cantitatea de munca depusa, ora de trezire, timpul petrecut in activitati in gospodarie. Incercati sa ii implicati in procesul de decizie. Comportamentul lor se poate modifica daca le cereri sa contribuie, in loc sa le impuneti

#7 Multe distrageri acasa si online

Ce puteti observa?

  • Sa ramana angajat intr-o sarcina pentru a o finaliza pare a fi o lupta continua. Scoala este la un click distanta de multe alte aplicatii online. Poate ca parinte doriti sa fie cat mai independent, dar isi taie singur continuu creanga de sub picioare.
  • Poate ca mediul de acasa nu a fost vreodata potrivit pentru studiu. Inainte copilul se descurca la scoala, insa cand ajungea acasa nu mai dorea sa fie implicat in activitati academice.  De cand sta acasa a depus un efort minimal si a finalizat foarte putine lectii. Este foarte usor de distras.
  • Fratii mai mici pot fi o sursa de distragere, astfel ca inainte reusea sa isi finalizeze temele in camera sa.
  • Temele sunt finalizate doar daca un parinte sta constant cu el pentru a-i mentine atentia.
  • Il puteti gasi navingand intre lectiile online si jocuri
  • Odata ce pune mana pe laptop sau tableta se gandeste doar la jocuri. Are nevoie sa fie monitorizat si incurajat tot timpul. Poate ca are nevoie de negocierea timpului (ex 30 de minute de lectii pentru 30 de minute de joc) altfel nu face nimic

Distragerile online sunt probabil cele mai dificile probleme cu care se pot confrunta atat adolescentii cu ADHD cat si parintii lor. Se recomanda sa utilizati cat mai multe cronometre si verificari agreate cu copilul.
Cand gasiti un loc specific unde sa lucreze, in loc sa apara ingrijorarile ca va fi prea distras, folositi acel spatiu unde este mai liniste si stabiliti in functie de nivelul de afectare al copilului cat de des sa veniti sa verificati ceea ce a facut (la fiecare ora, la fiecare 30 de minute, sau sa trimiteti un mesaj).
Ganditi-va si daca aveti mai multi copii acasa, lucrurile pot sta altfel, poate fi mai greu. In aceste situatii fiecare are nevoie de un loc linistit (fiecare in camera lui, nu toata lumea sta in acelasi timp la masa din bucatarie etc). Daca impart acelasi laptop stabiliti un program clar de utilizare care va functiona pentru toata lumea si nu uitati sa ii implicati in procesul de luare a deciziilor. Daca sunt implicati nu inseamna ca preiau luarea deciziilor de la parinti, ci au parte de pareri, idei, ganduri, sentimente care pot sa ii ajute sa isi faca programul si planurile de lucru

#8 Nu au managementul timpului

Ce puteti observa?

  • Nu se poate organiza acasa pentru ca la scoala avea un orar bine stabilit si toata lumea facea acelasi lucru
  • Distragerile de acasa sunt o mare problema
  • Acasa nu mai poate tine aceeasi rutina impusa de scoala daca profesorii nu sunt online la momentul stabilit in orar
  • Pierde foarte mult timp invatand online fata de invatarea fata in fata

In aceste cazuri “de vina” sunt functiile executive care in primul rand se dezvolta complet in jurul varstei de 24 de ani, deci este inca in dezvoltare creierul unui adolescent), in al doilea rand se dezvolta mai lent la copiii cu ADHD si au nevoie de sprijin suplimentar. Functionarea executiva este afectata de ADHD, prin urmare va sta in calea finalizarii activitatilor. Puteti folosi cronometrele dar nu neaparat pentru ideea de a lucra pentru un anumit timp, ci pentru a sublinia cat timp a trecut si cat de departe a ajuns in sarcina respectiva dupa, spre exemplu, 30 de minute. Pentru copiii mai mici puteti incerca 20 de minute in loc de 30. Astfel puteti observa impreuna cat a reusit sa faca (am reusit sa fac atat de mult vs am facut doar atat si trebuie sa ma straduiesc mai mult). Daca nu a reusit prea mult puteti revizui ce s-a intamplat pentru a-l ajuta sa constientizeze (a stat pe telefon, a intrat pe Youtube etc). Aceasta strategie ii ajuta sa isi construiasca abilitati interne de management al timpului, folosind tehnici externe de management.

Incercati sa simulati programul de la scoala. Daca o lectie dureaza 50 de minute si e urmata de 10 minute de pauza, aranjati alarmele de la cronometru in acelasi mod pentru a imita programul de la scoala. Aflati de la copii ce ii face la scoala sa ramana angajati in sarcina, ce le place pentru a putea sa reproduceti acasa.

#9 Au deja si alte comorbiditati

Ce puteti observa?

  • Este posibil sa existe si alte diagnostice, spre exemplu anxietate. Anxietatea ii poate provoca multa frustrare si apar tantrumuri de la cele mai simple lucruri. Va puteti infrunta zi de zi cu grijile legate de neterminarea anului scolar
  • A crescut nivelul anxietatii fata de perioada anterioara si isi pierde controlul mai des.

Legat de anxietate si ingrijorari, ca parinte, cu cat reusiti mai mult sa planificati si sa va ajutati copilul sa se tina de acest plan, inclusiv exersarea respiratiei pentru calmare si a pauzelor necesare intre activitati, cu atat veti reusi sa atenuati o parte din anxietate si din griji. Ei vor vedea ca pot finaliza ceva. Puteti sa ii intrebati direct ce faceau in trecut cand se simteau anxiosi pentru a se calma si sa aplice aceleasi strategii si aici. In cazul in care totusi incercarile nu reduc anxietatea, apelati la un psiholog ce isi desfasoara online activitatea in aceasta perioada.

#10 Procrastineaza

Ce puteti observa?

  • Amana inceperea temelor pana tarziu deoarece nu exista niciun profesor sa ii spuna ca trebuie facut acum
  • A disparut fenomenul “cauza-efect” al neterminarii temelor la timp si este nemotivat sa isi faca temele/lectiile online

Pentru procrastinare se recomanda aceleasi idei mentionate mai sus: crearea unui orar clar zilnic, impartirea sarcinilor in etape mai mici. Daca exista un orar si o rutina in casa in fiecare zi, acest lucru ii va ajuta pe toti sa treaca peste ziua respectiva. Daca toata lumea din familie are ceva de facut in acelasi timp, va avea un exemplu prin comportament, spre exemplu “acum este momentul din zi cand toti muncim/acum este momentul din zi cand toti avem timp liber

#11 Stresarea suplimentara a functiilor executive si asteptari inconsecvente

Ce puteti observa?

  • Copilul are mai multi profesori si fiecare are alte asteptari de la el.
  • Atentia lui este oricum foarte scazuta (ex durata de 5 secunde) si se pierde repede. Ii este greu sa urmeze toate instructiunile si cred/spun ca au terminat dar defapt nu e asa. Hartiile sunt imprastiate peste tot, asa ca este dificil sa va dati seama ce s-a finalizat si ce nu.
  • Desi poate ca toate lectiile online sunt bine organizate de scoala (ex Google Classroom) trimite mult mai putine teme decat ar trebui (ex 1-2 din 7). Temele nepredate se tot aduna. Cand se simte coplesit parca intra intr-o stare distructiva iar parintele are nevoie sa isi ia din timpul necesar altor activitati pentru a-l echilibra (ex parintele isi ia 2 ore din timpul necesar pentru munca lui de acasa pentru a finaliza o jumatate de ora din sarcinile copilului)
  • Parintele pare ca a preluat din functionarea executiva a copilului: a creat in totalitate un sistem de organizare unde noteaza pe biletele ce este de facut pentru fiecare materie pentru fiecare copil in fiecare zi. Profesorii trimit multiple materiale in formate diferite iar copilul trebuie sa le proceseze pe toate

Abilitatile functiilor executive se dezvolta prin invatare. Incercati sa stabiliti ce asteptari au profesorii, ce asteptari aveti ca parinti si ce asteptari are copilul pentru situatia data si ce asteptari crede copilul ca aveti dumneavoastra. Stabiliti cu copilul ce functioneaza cel mai bine cu el si cum putem noi adultii ajuta sa eliminam stresul. Cel mai bine este sa ne focalizam pe punctele forte ale copilului. Lamuriti cu adolescentul ce asteptari aveti de la el astfel incat sa nu isi faca idei gresite despre dorintele voastre si astfel sa apara stres suplimentar (ex “cred ca parintii mei vor sa iau 10 pe linie”). Daca va ajutati adolescentul, amintiti-i ca sunteti acolo nu pentru ca nu stie sa faca un anumit lucru,   ci deoarece doriti sa il ajutati sa isi dezvolte functiile executive astfel ca pe viitor sa fie independent intr-o sarcina similara.

#12 Reactii emotionale, dezamagiri, lipsa spatiului personal

Ce puteti observa?

  • Sunt mult mai sensibili si dezamagiti deoarece multe planuri asteptate s-au anulat (ex balul de absolvire)
  • Este posibil ca strategiile de dinainte sa nu mai functioneze. Poate ati incercat sa il recompensati cat de putin pentru eforturile depuse insa tot ceea ce isi doreste este sa isi petreaca timpul cu prietenii.

Totul s-a schimbat acum. Puteti fie planifica anumite activitati pentru a le realiza in momentul in care trece aceasta perioada, sau sa apelati la petreceri online.

Petrecerea timpului cu prietenii facea parte dintr-o activitate externa pana acum. Incercati sa oferiti o perioada din zi cand acest timp petrecut cu prietenii poate fi realizat in intimitate. Sa poata discuta cu acestia fara prezenta adultilor.  Acest lucru nu inseamna ca urmeaza sa faca anumite lucruri interzise, doar ca fiecare persoana prefera sa discute anumite lucruri in intimitate cu anumite persoane. Este valabil si pentru noi adultii. Aici vorbim despre oferirea de spatiu si incredere.

 


Materialul de mai sus a fost realizat in baza informatiilor din webinarul “Free Webinar Replay: Quaran-Teens with ADHD: Troubleshooting Learning, Motivation, and Organization Problems” sustinut de Additude in 02.04.2020

 

Free Webinar Replay: Quaran-Teens with ADHD: Troubleshooting Learning, Motivation, and Organization Problems

Psih. Mădălina Simion
Urmareste

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog in formare at NeuroPedi; Clinica Medicum; EAT-Telecare; Romanian Gifted School
S-a specializat in evaluarea psihologica si neuropsihologica a copiilor si adolescentilor cu afectiuni medicale (ADHD, autism, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc)

https://www.neuropedi.ro
https://www.eat-telecare.ro
https://www.clinicamedicum.ro
Psih. Mădălina Simion
Urmareste

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.