Automonitorizarea este o abilitate executiva care necesita din partea elevilor recunoasterea momentului si a modalitatii de a utiliza strategii specifice, de a verifica eficacitatea acestor strategii si de a le ajusta in functie de sarcina.

Automonitorizarea il face pe elev sa inteleaga despre ce este sarcina pe care o are de indeplinit, cum sa o abordeze si care va fi rezultatul efortului depus.

De ce este importanta automonitorizarea in activitatea scolara?

Strategiile de automonitorizare si autoverificare devin din ce in ce mai importante pe masura ce elevii trec prin scoala. De exemplu:

  • Intelegerea cititului implica monitorizarea si decodarea vocabularului in acelasi timp cu detectarea ideilor principale si a detaliilor de sens.
  • Scrisul presupune intelegerea temei, planificarea si organizarea abordarii, conectarea la ideile sau temele principale cu detalii si fapte – utilizand in acelasi timp o structura corecta a frazei, pronuntie si gramatica si, nu in ultimul rand, verificand daca produsul final corespunde obiectivului temei/sarcinii de indeplinit.
  • Matematica cere elevului sa monitorizeze modul de rezolvare a problemelor (cum ar fi utilizarea operatiei corecte), intelegerea conceptelor si sa se asigure ca calculele finale corespund intrebarilor.
  • Stiintele, istoria cer elevului sa inteleaga conceptele, vocabularul (cuvinte stiintifice) si detaliile (de exemplu date istorice).
  • Tema pentru acasa implica intelegerea sarcinilor ce trebuie indeplinite, verificarea datelor, organizarea materialelor si verificarea acuratetii.
  • Lucrarile de control/testele presupun monitorizarea a ceea ce elevii deja cunosc, a ceea ce mai au de invatat si verificarea greselilor din lucrare.

Copiii si adolescentii care isi dezvolta abilitatea de a se autoverifica devin independenti, eficienti si de succes.

Ce se intampla cu elevii care au ADHD sau dificultati de invatare?

Acestia de obicei intampina dificultati in a se automonitoriza eficient. Nu isi verifica sau corecteaza eficient tema. Adesea pierd din vedere obiectivele. Nu aleg cele mai bune strategii si nu isi dau seama cand gresesc. Le ia mai mult timp sa lucreze, devin din ce in ce mai frustrati deoarece:

  • Nu isi dau seama cum sa abordeze tema pentru a o termina;
  • Nu isi dau seama ca s-au impotmolit si ca au nevoie sa schimbe abordarea pentru a termina tema;
  • Nu-si monitorizeaza si ajusteaza singuri strategiile;
  • Nu stiu cum sa-si verifice sau sa-si corecteze singuri greselile.

Cum ii puteti ajuta pe copii sa invete sa se monitorizeze si sa se verifice singuri?

Incurajati-i pe copii sa gandeasca cu voce tare, deoarece devin mai constienti de ceea ce invata si de ceea ce fac. Puteti face asta, vorbind voi insiva cu voce tare cand va faceti listele, schemele de verificare si discutand despre cum sa evitati greselile.

Mai puteti incerca si urmatoarele strategii:

  • Incurajati copilul sa citeasca propozitii sau fragmente mici de text si apoi verificati ce a inteles.
  • Invatati-l pe copil sa se gandeasca atent la text, discutand despre personaje, utilizarea limbii si conexiunile dintre ideile principale si amanunte.
  • Ajutati copilul sa-si verifice rezultatele pentru a vedea cum a progresat.
  • Ajutati-l sa isi revizuiasca cele mai dese greseli si sa faca o lista de greseli de care sa aiba grija sa nu le mai faca.
  • Sugerati-i sa utilizeze creioane colorate sau markere diferite, carioca atunci cand isi verifica ce a lucrat.
  • Incurajati-l sa verifice structura frazei si gramatica, punandu-l sa citeasca cu voce tare.
  • La matematica sa se verifice prin operatia inversa sau cu calculatorul etc.
  • Puneti-l sa inventeze un cantecel care sa-i reaminteasca sa-si puna cartile in anumite sertare ale ghiozdanului cand pleaca de la scoala sau de acasa dimineata.
  • Incurajati-l sa-si re-verifice tema.
  • Tineti aproape un ceas pentru a vedea cat timp petrece la fiecare tema in parte.
  • Sa-si faca o lista cu “nu uita”, acronime pe care sa le revizuiasca inainte de un test.
  • Creati acronime pentru a-i aminti ce greseli sa verifice in timpul testului sau dupa test.
  • Sa faca un tabel in care o coloana sa cuprinda ideile/termenii principali, o alta coloana sa cuprinda detaliile, iar alta “nu uita” sau acronimele.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.