Bolile infecțioase au nevoie de expeboli infectioasertiză clinică pentru a se stabili prezența tulburărilor neurocognitive ale pacienților infectați, în special cu virusul HIV.

În multe situații, o evaluare neuropsihologică poate determina schimbarea schemei de tratament cu una care va împiedica agravarea tulburărilor neurocognitive și ameliorarea acestora.

Heaton și colegii săi(2010) au analizat prezența tulburărilor neurocognitive la pacienții infectați cu HIV. Obiectivul studiului lor observațional a fost determinarea frecvenței tulburărilor neurocognitive asociate HIV(HAND) într-un eșantion vast și diversificat de persoane infectate și aflate sub tratament antiretroviral combinat. Autorii precizează că deși medicamentele au redus mortalitatea pacienților într-un procent foarte mare, apar complicații neurologice foarte frecvent. Pentru realizarea studiului, autorii au utilizat măsuri de examinare standardizată medicală, neurologică, psihiatrică și neuropsihologică. Studiul subliniaza și importanța evaluării neuropsihologice necesară pentru completarea evaluărilor medicale. Infecția cu HIV produce tulburări neurocognitive din sfera deprecierilor funcționale ale vieții de zi cu zi ce pot duce la apariția unor forme severe de dizabilitate: tulburări de memorie prin afectarea clarității și vitezei, afectarea ințelegerii și a raționamentului, tulburări de orientare, atenție, putere de concentrare, tulburări psiho-motorii, tulburări ale limbajului și a comunicării, tulburări perceptive.

Infecțiile sistemul nervos pe care le evaluez și care necesită o evaluare neuropsihologică includ:

• Boala Lyme
  • Encefalita Virală
  • Encefalomielită acută diseminată
  • HIV
  • Meningita bacteriană acută
  • Meningite Virale
  • Meielopatie asociată cu retrovirusuri
  • Mielopatia progresivă cauzată de malformații
  • Neurosifilis
  • PANDAS
  • Ventriculită