Poate ca nu ati auzit niciodata de “procesarea vizual-spatiala”. Dar cu siguranta ati folosit-o. Va ajuta sa faceti lucruri cum ar fi gasirea drumului spre casa dintr-un cartier nou sau sa va descurcati in trafic. Si, cu mult inainte ca copilul dvs. sa fie pregatit sa faca oricare dintre aceste lucruri, procesarea vizual-spatiala il ajuta sa functioneze in clasa sau la locul de joaca.

Procesarea vizual-spatiala este abilitatea de a realiza unde se afla obiectele in spatiu. Aceasta inseamna inclusiv partile propriului corp. Include de asemenea abilitatea de a realiza cat de departe se afla obiectele de tine si unul de celalalt.

Tineti minte ca cele mai multe sarcini la care ne gandim ca fiind in primul rand “vizual-spatiale” necesita si alte abilitati de procesare vizuala. De exemplu, cand practicati miscari de dans pe care le vedeti intr-un film video, va folositi abilitatile de procesare vizual-spatiala. Dar ca sa practicati miscarile, trebuie sa va amintiti ce ati vazut, iar aceasta este o alta abilitate de procesare vizual-spatiala.

Iata cateva modalitati de procesare vizual spatiala utilizate de copii in activitati de zi cu zi.

Matematica

Matematica necesita abilitati de procesare vizual-spatiala. De exemplu, pentru a rezolva un exercitiu precum 9 + 6 = 15, un copil trebuie sa:

  • Perceapa cum sunt amplasate in pagina, in relatie unul cu celalalt, numerele si simbolurile si ce importanta are acea amplasare in rezolvarea unei ecuatii (ceea ce implica tot abilitati vizual-spatiale). De exemplu, “5 – 3 + 2” da alt rezultat fata de “3 – 2 + 5.”
  • Fie in stare sa alinieze numerele vertical, astfel incat sa adune sau sa scada numere cu mai multe cifre.

Unele forme de matematici, cum ar trigonometria si calculul, implica abilitatea de a iti imagina un obiect rotindu-se in spatiu. Aceasta este o abilitate de procesare vizual-spatiala.

Cititul

Abilitati similare sunt necesare in cazul cititului. Un copil are nevoie sa stie ca anumite forme, cum sunt “W” si “M” si “6” si “9,” pot lua sensuri diferite in functie de cum sunt rotite in pagina. Copilul trebuie sa isi aminteasca aranjarea literelor in pagina pentru a forma un cuvant (pentru a putea face diferenta intre arc, cra, rac si car, de exemplu).

Sporturile si alte activitati fizice

Procesarea vizual-spatiala, in combinatie cu abilitatile vizual-motorii, permite copiilor sa isi coordoneze miscarile cu ceea ce vad. De exemplu, pentru a prinde o minge, copilul trebuie sa evalueze viteza si distanta mingii aflate in miscare si sa isi ajusteze miscarile in functie de acestea. Copiii utilizeaza abilitatile de procesare vizual-spatiala pentru a merge printr-o sala aglomerata fara a se lovi de nimeni.

Legarea sireturilor la pantofi, de asemenea, necesita abilitati de procesare vizual-spatiala. Partea vizual-spatiala implica intelegerea modului cum cele doua sireturi trebuie combinate impreuna, cu ajutorul atat al mainii stangi, cat si al mainii drepte.

Navigarea pe harti si labirinturi

Cartile de activitati sunt pline de jocuri care implica procesare vizual-spatiala. De exemplu, pentru a rezolva un labirint, copilul trebuie sa priveasca inainte si sa isi planifice calea. Intelegerea unei harti inseamna sa privesti harta, sa stii unde te afli fata de punctul de pornire si apoi sa te orientezi in directia corecta.

Unii copii au dificultati de procesare vizual-spatiala. Dificultatile lor pot sa treaca neobservate pana in momentul cand sunt nevoiti sa indeplineasca activitati care implica aceste abilitati specifice. Si pentru ca abilitatile de procesare vizuala se suprapun atat de mult, e posibil sa ia ceva timp pana iti dai seama unde este problema, de fapt.

Daca copilul dvs. pare sa aiba astfel de probleme, exista moduri de a-l ajuta. Aflati mai multe despre problemele de procesare vizual-spatiala. Iar daca sunteti ingrijorati ca dificultatile ii afecteaza copilului performantele scolare,  puteti sa va adresati profesorului sau medicului sau psihologului. Impreuna puteti veni cu strategii care sa il ajute pe copil sa aiba succes la scoala.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.