La prima vedere

  • Memoria de lucru este o aptitudine mentala de baza. Este importanta atat in invatare, cat si in desfasurarea multor activitati de zi cu zi.
  • Memoria de lucru faciliteaza creierului retinerea de noi informatii necesare pe termen scurt. Apoi il ajuta sa o transfere in memoria de lunga durata.
  • Majoritatea copiilor cu probleme de invatare si atentie au o memorie de lucru slaba.

Memoria de lucru este o abilitate ce ne permite sa lucram cu informatia. Ne ajuta sa invatam si sa desfasuram chiar si activitati simple. Cei mai multi copii cu probleme de invatare si atentie au aceasta functie vitala afectata. Este cazul in special al copiilor cu probleme de functionare executiva si ADHD.

In continuare va prezentam cateva aspecte despre aceasta abilitate esentiala si despre cum afecteaza ea procesul invatarii.

Ce este memoria de lucru

Memoria de lucru este una din functiile executive ale creierului. Este abilitatea de a retine informatii noi, asupra carora sa putem reveni si pe care sa le putem utiliza intr-un anumit fel. Memoria de lucru este cea care ne permite sa retinem informatia fara sa pierdem din vedere ceea ce facem la un moment dat.

Copiii au nevoie de aceasta abilitate pentru a face fata cu bine la scoala. Inchipuiti-va urmatorul scenariu:

Profesorul de matematica al copilului dvs. ii pune in clasa pe copii sa calculeze in gand cat fac 21 plus 13 si sa scada apoi 6 din suma respectiva.

Memoria de lucru permite copilului sa retina si sa vizualizeze numerele indicate de profesor. Ii permite de asemenea sa isi aminteasca cat este suma dintre 21 si 13, pentru ca apoi sa scada din ea 6.

E posibil ca copilul sa nu isi aminteasca niciunul dintre aceste numere pana la ora urmatoare sau chiar 10 minute mai tarziu. Nu-i nimic rau in asta. Memoria de lucru si-a facut treaba pe termen scurt si i-a permis sa se descurce pe moment.

Cum functioneaza memoria de lucru

Memoria de lucru este ca un biletel temporar pentru creier. Ea retine informatiile noi pentru ca creierul sa poata lucra cu ele rapid si chiar sa le puna in legatura cu alte informatii.  (Atentia joaca un rol imens in acest proces.)

De exemplu, creierul plaseaza evenimente in secvente. Sau sorteaza diferite tipuri de obiecte pe categorii. La orele de matematica, memoria de lucru permite copiilor sa “vizualizeze” in mintea lor, numerele mentionate de profesor, ca pe niste simboluri.

Memoria de lucru nu functioneaza doar pe termen scurt. Ea permite creierului si sa organizeze noile informatii pentru stocarea de lunga durata.

Problemele cu memoria de lucru

O memorie de lucru deficitara ingreuneaza copiilor capacitatea de a utiliza informatiile primite la scoala. La ora de matematica, copilul isi aminteste numerele spuse de profesor: 21 si 13, dar e posibil sa nu isi aminteasca ce trebuie sa faca cu ele. Sau poate nu va retine suma lor, 34, pentru a putea in continuare sa scada 6 din 34, asa cum i s-a cerut.

Urmarirea indicatiilor practice poate fi dificila. Profesorul ii poate cere copilului sa-si scoata ghetele, dar mai intai sa-si agate haina la cuier. Copilul va indeplini doar o sarcina din cele doua sau va uita pe care trebuie sa o faca prima.

Sau e posibil ca copilul sa considere ca informatia pe care e obligat sa o retina nu prea are logica. Din cauza problemelor cu memoria de lucru, creierul copilului nu a evaluat din start informatia in mod adecvat. Cand copiii preiau informatiile intr-un mod disociat, mai tarziu le vine greu sa le utilizeze.

Ce putem face

Daca credeti ca copilul dvs. are probleme cu memoria de lucru, este important sa aflati daca intr-adevar asa este. Poate parea ca are probleme de retinere a informatiei, cand, de fapt, are o problema de atentie – informatia, inca de la inceput, nici macar nu a fost dusa in sistemul de stocare.

O evaluare completa poate stabili cauzele dificultatilor copilului. Daca se stabileste ca memoria de lucru este motivul, urmeaza alte etape pentru a obtine tabloul complet al situatiei.

Poate veti dori sa vedeti daca are si alte dificultati de functionare executiva, asociate cu  ADHD. Daca da, tratamentul pentru ADHD poate ajuta la ameliorarea memoriei de lucru fara a interactiona cu alte tratamente.

De asemenea, puteti colabora cu scoala pentru a dezvolta strategii de asistare a copilului in acest sens. Strategiile ar include scrierea de biletele pentru retinerea informatiilor mai dificil de retinut, ca de exemplu, sarcinile pe care le are de facut. Aceste sarcini ar putea fi impartite in altele mai mici si mai usor de gestionat.

Informati-va despre semnele problemelor de functionare executiva si despre ADHD, despre cum puteti obtine o evaluare a copilului. Este important sa aflati si despre alte probleme legate de memoria de lucru, ce pot afecta invatarea, cum sunt de exemplu, dificultatile de secventiere.

Rezumat

  • Memoria de lucru impacteaza multe aspecte ale invatarii.
  • Multi copii care par sa aiba probleme cu memoria de lucru au probleme si de atentie, si ale altor functii evecutive asociate cu ADHD.
  • Strategii precum notarea pot ajuta la imbunatatirea memoriei de lucru. La fel si medicatia pentru ADHD.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.