Poate sa nu fie prea simplu sa iti dai seama daca problemele de functionare executiva ale copilului au legatura cu alta tulburare sau boala. Ne putem ajuta totusi copiii chiar daca nu au fost diagnosticati cu vreo boala. Important este sa identificam zonele de dificultate ale copilului si sa gasim strategii de ajutor. Iata cateva lucruri pe care le putem incerca acasa. Incercati sa le aplicati pe rand, pentru a observa daca au un efect pozitiv.

  • Faceti liste. Listele cu etape de activitate pot usura inceperea unei activitati de catre copil. De asemenea diminueaza anxietatea aferenta planificarii. Listele ofera un suport vizual ce ne ajuta sa intelegem unde s-a oprit copilul cand a fost distras. Puteti face liste pentru orice, de la activitati de facut inainte de plecarea la scoala pana la preparea unui sandwich.
  • Stabiliti limite de timp. Copilul dvs. e posibil sa se chinuie sa isi gestioneze timpul pentru o activitate sau chiar pentru fiecare etapa a unei activitati. Pe lista acordati un anumit timp fiecarei etape. Daca nu stie sa citeasca deocamdata, puteti pune cronometre cu alarme prin casa. Setati-le pentru o anumita perioada cat ar petrece copilul la o activitate, tema la matematica sau spalatul pe dinti.
  • Utilizati agende de planificare si calendare. Agendele nu trebuie sa fie neaparat pe suport de hartie, mai ales daca copilul pierde lucruri. Puteti instala un calendar mare de familie undeva si copilului ii dati un marker colorat care sa fie doar al lui. Pentru copiii mai mari exista apps-uri gratuite sau ieftine si software-uri de administrare a timpului.
  • Dati explicatii. Copiii cu gandire inflexibila sau cu dificultati de control emotional nu primesc bine feedback-ul sau nu vad niciun sens in a invata noi modalitati de a face ceva. Incercati sa explicati de ce e important sa invete ceva nou sau ca economiseste timp si energie pe termen lung. Iar daca raspunsul este pur si simplu “Pentru ca asa trebuie facut”, nu va sfiiti sa spuneti asta.
  • Permiteti si copilului sa explice. Daca un copil are probleme de functionare executiva, aceasta nu inseamna ca modul in care face lucrurile nu este bun. Daca dvs. nu intelegeti metoda copilului, faceti-va timp sa il intrebati de ce a ales acea metoda, inainte de a-i propune o alta modalitate. Poate fi o abordare inventiva care sa functioneze pentru copil. Cu cat propune el insusi mai multe strategii, cu atat mai bine!

Ce putem face pentru a usura situatia?

Fie ca abia ati aflat despre problemele de functionare executiva ale copilului, fie ca sunteti de mult timp in aceasta situatie, site-ul acesta va poate fi de ajutor.

Cunoasteti problemele copilului. Este important pentru a putea beneficia de ajutor efectiv. Daca doriti sa va ajutati copilul la scoala, cautati tehnologii de asistare si institutii.

Informati-va. Mergeti la cursuri de parenting pentru a afla strategii care ar putea ajuta, de la organizarea si gestionarea timpului pana la cum sa ne facem prieteni si cum sa ne integram intr-un grup.

Luati legatura si cu alti parinti. Poate fi util sa faceti schimb de idei cu alti parinti de copii ce au probleme cu functiile executive. Luati legatura cu alti parinti, aflati despre succesele lor, va veti simti incurajati sa mergeti mai departe si sa va sustineti copilul pas cu pas.

Faceti un plan de sprijin. Utilizati acest site ca sa faceti un plan si sa anticipati ce poate urma.

Pastrati-va optimismul. Abilitatile functiilor executive continua sa se dezvolte de-a lungul anilor de adolescenta pana spre varsta de 25 de ani. Ceea ce este dificil acum pentru copil poate sa nu fie la fel de deranjant la varsta adulta. Daca face ceva pentru a-si imbunatati functiile executive inca din timp, veti putea vedea potentialul copilului implinindu-se.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.