hidrocefalie și probleme de memorie

Hidrocefalia este o afectiune in care exista lichid excesiv in si in jurul creierului si/sau maduvei spinarii. Ea apare din cauza lipsei de absorbtie, blocarea fluxului sau supraproductia de lichid cefalorahidian (LCR), fabricat in interiorul ventriculilor. Ventriculi sunt zone pline cu lichid ale creierului. LCR disperseaza din ventriculii jurul creierului si maduvei spinarii. Prea mult LCR poate avea ca rezultat o acumulare de lichid care poate provoca presiunea din interiorul capului sa creasca. La un copil, aceasta face ca oasele craniului sa se extinda si sa produca un aspect mai mare decat cel normal. Mai multe despre aceasta puteti citi si in ACEST articol anterior, la fel si despre complicatiile sistemului de drenaj.

Copiii cu hidrocefalie au fost in atentia neuropsihologilor pediatri de foarte multa vreme. Presiunea intracraniana care vine la pachet cu aceasta afectiune pune presiune pe multe zone importante ale creierului, producand probleme de motricitate, intelectuale, de memorie, atentie si multe altele.  Numeroase studii au arat ca performanta cognitiva a acestor copii este mai scazuta decat cea din grupurile de control formate din copii tipici. [1,2]
Totusi, cand se discuta despre functiile cognitive ale copiilor cu hidrocefalie, este important sa luam in consideratie si multiplii factori etiologici prezenti, dat fiind ca hidrocefalia poate avea comorbide si alte afectiuni. Uneori este foarte dificil sa separam problemele cognitive date de hidrocefalie de cele date de alte afectiuni sau efecte adverse produse de alti factori precum prematuritatea. Copiii cu hidrocefalie pot avea, de asemenea, multe alte diagnostice precum Malformatia Dandy Walker, Malformatia Arnold Chiari, Mielomeningocel, tumori cerebrale.

Leziunile spinale

In functie de leziunea spinala, cu cat aceasta este mai mare, cu atat functionarea cognitiva este mai scazuta la copiii cu Spina Bifida. Aceste leziuni sunt in stransa legatura cu deficitele la nivelul calitatii miscarilor membrelor superioare si inferioare ale corpului. Severitatea lor difera de la caz la caz, insa contribuie si la functionarea cognitiva generala, prin restrictionarea miscarilor posibile pentru joaca si explorarea mediului. Apar deficite la nivelul miscarilor si functiilor vizuo-motorii la copiii cu Spina Bifida. Exista limitari fizice la nivelul membrelor inferioare care se extind la cele superioare, fiind de multe ori in stransa legatura cu efectele pe care le au cerebelul, mezencefalul si hidrocefalia asupra miscarilor ochilor. [28]

Cerebelul

Copiii cu forme de mielomeningocel pot dezvolta Malformatie Arnold Chiari tip II, o deformatie congenitala la nivelul trunchiului cerebral si al cerebelului. Deficitele la nivelul cerebelului produc dificultati la controlul miscarilor motorii, inclusiv cele ale trunchiului si cele axiale, iar cele de la mezencefal produc probleme ale controlului miscarilor ochilor. Aceste probleme se extind spre functiile cognitive prin efectul asupra sincronizarii, ce reprezinta capacitatea copilului de a procesa informatii temporale pentru a permite sincronizarea senzatiilor cu miscarea intr-un timp scurt. Cerebelul va actiona precum un cronometru pentru experientele perceptive, afectand sarcinile legate de perceptie si motricitate. Volumul cerebelului se afla in stransa legatura cu aceste deficite la copiii de varsta scolara. La sugarii cu Spina Bifida, aceste deficite timpurii ale reglarii miscarilor motorii prezic abilitati ulterioare precum scanarea si memoria vizuala. [28]

Trunchiul cerebral si mezencefalul

Daca exista Malformatia Arnold Chiari tip II, aceasta va afecta fosa posterioara, producand o distorsiune a continutului acestia si hernierea prin foramen magnum. Deoarece volumul fosei posterioare scade, multi copii cu Spina Bifida vor avea anomalii la nivelul trunchiului cerebral. Mezencefalul, partial responsabil pentru controlul miscarilor oculare, face parte si din circuitul care orienteaza atentia spre aspecte ale mediului, domeniu cognitiv primar afectat in Spina Bifida. Totusi, deficitul de atentie este selectiv, iar multi copii nu vor avea dificultati in a-si orienta atentia spre stimuli care prezinta interes, care au un obiectiv. [28]

Puncte forte si puncte slabe in functionarea cognitiva

Copiii cu Spina Bifida si leziuni lombare sau sacrale au ca punct forte abiltatile lingvistice, iar ca puncte slabe abilitatile motorii si perceptive. Acesti copii, la nivelul limbajului, vor folosi si intelege cuvintele, dar exista riscul de a avea dificultati la nivelul folosirii acestuia intr-o maniera flexibila si adaptativa.  Aceste probleme legate de integrarea limbajului interfereaza cu comprehensiunea cititului, producerea sinonimelor si antonimelor. La nivel academic, apar dificultati pentru matematica iar problemele de scris sunt frecvente. Multiple studii au aratat dificultati la nivelul functiilor memoriei si ale invatarii, legate de memoria de scurta durata. Nu toti copiii vor dezvolta insa probleme si cu alte aspecte ale memoriei. Nu s-au identificat dificultati specifice la nivelul adaptarii comportamentale, insa apar mai multe probleme de internalizare fata de cele de externalizare si un nivel crescut de inatentie si dificultati de concentrare. [28]

La copiii cu Spina Bifida, deficitele primare sunt legate de miscare/motricitate, sincronizare si atentie. Ele sunt rezultatul direct al impactului factorilor legati de sistemul nervos central. Dificultatile proceselor cognitive asociate, precum abilitatea de activa si categoriza informatia sunt pastrate la acesti copii si produse si de factori de mediu (nivelul financiar, parenting, educatie). [28]

Inteligenta

Inainte ca tratamentul standard pentru hidrocefalie sa reprezinte implantarea unui shunt, multi copii supravietuitori aveau dizabilitati intelectuale. Doua studii vechi ne arata ca procentul de copii care ajungeau la inteligenta medie era 38%. [3,4]
Odata cu avansarea stiintei si imbunatatirea procedurilor medicale, s-a dezvoltat implantarea shuntului, a drenajului ventriculoperitoneal extern sau intern, astfel ca nivelul intelectual s-a imbunatatit considerabil. Cu toate acestea, coeficientul de inteligenta este deseori documentat a fi mai scazut decat al copiilor tipici de aceeasi varsta, de regula la 1-1,5 abateri standard. [5,6]

Cercetatorii au sugerat existenta unei disfunctii frontale, mai degraba decat o disfunctie a emisferei drepte, ce subliniaza de fapt deficitul intelectual în hidrocefalie. [1]

In general, cu cat debuteaza mai devreme hidrocefalia, cu atat este legata de functionare intelectuala mai scazuta. [7] Acest model reflecta impactul aversiv pe termen lung al acestei conditii. Experimentele pe animale indica faptul ca deteriorarea neuronala este adesea progresiva in hidrocefalie si nu este complet inversata prin shunt. [8]

Atentie si functii executive

Majoritatea cercetărilor neurocognitive adresate functionarii executive s-a axat pe aspecte ale atentiei la copiii cu hidrocefalie si spina bifida. Cele mai multe cercetari arata o distragere mai susceptibila la aceasta populatie, comparativ cu copiii tipici. Două studii in special au gasit ca acesti copii au mai multe erori distractibilitate vizuala [8] si o nevoie de a avea mai mult timp necesar pentru activitatile care presupun atentie concentrata cu distractori auditivi.[10]

Indiferent de cauza, 31% dintre copiii diagnosticati cu spina bifida si hidrocefalie au indeplinit criteriile pentru tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atentie; intr-un studiu 23% au indeplinit criteriile pentru tipul inatent.[11]

Alte dificultati ale copiilor cu hidrocefalie au fost evidentiate de planificare si organizare scazute la proba figurii complexe Rey. [12,13] In alte studii, copiii au avut performanta mai scazuta la probe de similaritati, asamblarea obiectelor, completarea de imagini, cuburi, sarcini tipc intalnite in probele Weschler. [1,5]

Memorie

Memoria este foarte des afectata la copiii cu hidrocefalie. Studiile au obtinut rezultate mixte cu privire la tipul acestor deficiente, uneori fiind legate de encodare, alte ori de reamintire imediata sau intarziata. [1, 6, 14, 15]

Limbajul

Studiile recente au aratat ca acesti copiii au capacitati lingvistice intacte insa cu probleme legate de aspectele semantice si pragmatice ale limbajului. [16] Expresia lingvistica este tipic fluenta si de cele mai multe ori structurata. Cu toate acestea, daca sunt pusi sa discute despre povesti sau situatii, copiii cu hidrocefalie tind sa devina dezorganizati, au verbiaj si omit multe detalii importante.[17] Ei pot sa omita anumie aspecte gramaticale[18] si nu fac legaturi intre partile semantice si structurale ale unei povesti.[19]
Exista si copii cu hidrocefalie care vor prezenta dificultati in producerea sinonimelor si antonimelor. [20]

Vizuospatial

La nivel vizuospatial exista o variabilitate intre copiii cu hidrocefalie. Un punct forte reprezinta recunoasterea faciala. La acest nivel, majoritatea probelor folosite in studii aveau componente si din alte functii cognitive. Spre exemplu, Cuburile de la scalele Weschler au in alcatuirea lor o componenta legata de viteza de lucru, iar daca un copil are o viteza de procesare motorie mai scazuta, aceasta va afecta si peformanta la aceste subteste, realizate sub presiunea timpului.

Motricitate

Deficitele motorii sunt caracteristice la copiii cu hidrocefalie. Severitatea difera, de la deficite ale motricitatii fine, pana la paraplegie si anomalii ale mersului.

Motricitatea fina este afectata mai des la copiii cu hidrocefalie cu hemoragie intraventriculara, spina bifida sau stenoza apeductului.[21,22] Studiile au aratat ca anomalii la nivelul mersului apar in aproape o treime din copiii cu hemoragie intraventriculara si stenoza apeductului. Deficitul motor se dezvolta ca o consecinta a lezarii unei singure parti sau a mai multor parti din creier.[23,24]
Este de asteptat ca un copil cu hidrocefalie si Malformatie Arnold Chiari sa aiba disfunctie cerebeloasa, iar aceasta poate produce ataxie si apraxie oculomotorie, in special daca este asociata cu malformatii la nivelul vermisului. Toate aceste deficite pot duce si la dificultati vizuo-motorii.[25, 26]

Functionarea emotionala

Copiii cu hidrocefalie pot avea si depresie, anxietate. Problemele de internalizare sunt mai dese decat cele de externalizare.[27]

Cu toate acestea, acesti copii pot fi ajutati daca hidrocefalia este abordata in echipa multidisciplinara. Tratamentul medical este suplimentat de cel neuropsihologic si de terapie ocupationala, pentru maximizarea functionarii si cresterea calitatii vietii. Este foarte important pentru un copil cu hidrocefalie sa mearga periodic la evaluari neuropsihologice pentru monitorizarea eficientei terapiei. Rareori in Romania copiilor cu hidrocefalie li se recomanda evaluare neuropsihologica la nivel complex, din lipsa informarii. Aceasta evaluare dureaza de regula la copiii scolari mai multe ore si cuprinde un interviu clinic al familiei si copilului, aplicarea scalei WISC-IV pentru nivelul intelectual si aptitudini cognitive, scale comportamentale si psihopatologie, examinare aprofundata a memoriei, atentiei, functiilor executive, a limbajului, functiilor senzoriomotorii si vizuospatiale folosind NEPSY. Copiii cu hidrocefalie de regula trec prin intreaga baterie de testare NEPSY. O terapie necoordonata de o evaluare neuropsihologica poate sa ignore deficite prezente, scazand calitatea vietii copilului.


Referinte:

1. Hommet C, Billard C, Gillet P, Barthez MA, Lourmiere JM, Santini JJ, et al. Neuropsychologic and adaptive functioning in adolescents and young adults shunted for congenital hydrocephalus. J Child Neurol. 1999;14(3): 144–50
2. Lindquist B, Persson EK, Uvebrant P, Carlsson G. Learning, memory and executive functions in children with hydrocephalus. Acta Paediatr. 2008;97:596–601
3. Laurence KM. The natural history of hydrocephalus. Lancet. 1958;2:1152–4.
4. Laurence KM, Coates S. The natural history of hydrocephalus. Detailed analysis of 182 unoperated cases. Arch Dis Children. 1962;37:345–62.
5. Lacy M, Pyykkonen BA, Hunter SJ, et al. Intellectual functioning in children with early shunted posthemorrhagic hydrocephalus. Pediatr Neurosurg. 2008;44(5):376–81.
6. Lindquist B, Uvebrant P, Rehn E, Carlsson G. Cognitive functions in children with myelomeningocele. Childs Nerv Sys. 2009; doi: 10.1007/s00381-009-0843-5
7. Lacy M, Pyykkonen BA, Hunter SJ, et al. Intellectual functioning in children with early shunted posthemorrhagic hydrocephalus. Pediatr Neurosurg. 2008;44(5):376–81.
8. Hasan KM, Sankar A, Halphen C, Kramer LA, EwingCobbs L, Dennis M, Fletcher JM. Quantitative diffusion tensor imaging and intellectual outcomes in spina bifida: laboratory investigation. J Neurosurg Pediatr. 2008;21:75–82
9. Horn DG, Lorch EP, Lorch RF, Culatta B. Distractibility and vocabulary deficits in children with spina bifida and hydrocephalus. Dev Med Child Neurol. 1985;27:713–20
10. Tew B, Laurance K, Richards A. Inattention among children with hydrocephalus and spina bifida. Zeitschrift fur Kindercirurgie. 1980;29:381–5
11. Burmeister R, Hannay HJ, Copeland K, Fletcher JM, Boudousquie A, Dennis M. Attention problems and executive functions in children with spina bifida and hydrocephalus. Child Neuropsychol. 2005;11:265–83.
12. Anderson VA, Anderson P, Northam E, Jacobs R, Mikiewica O. Relationships between cognitive and behavioral measures of executive function in children with brain disease. Child Neuropsychol. 2002;8(4):231–40.
13. Lindquist B, Persson EK, Uvebrant P, Carlsson G. Learning, memory, and executive functions in children with hydrocephalus. Acta Paediatr. 2008;97:596–601
14. Iddon JL, Morgan DJ, Loveday C, Sahakian BJ, Pickard JD. Neuropsychological profile of young adults with spina bifida with or without hydrocephalus. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2004;75(8):1112–8.
15. Yeates KO, Enrile BG. Implicit and explicit memory in children with congenital and acquired brain disorder. Neuropsychology. 2005;19(5):618–28.
16. Yeates KO, Fletcher JM, Dennos M. Spina bifida and hydrocephalus. In: Morgan JE, Richer JH editors. Textbook of clinical neuropsychology. New York, NY: Taylor & Francis; 2008
17. Erickson K, Baron IS, Fantie BD. Neurological functioning in early hydrocephalus: review from a developmental perspective. Child Neuropsychol. 2001;7(4):199–229.
18. Doners J, Rourke BP, Canady AI. Neuropsychological functioning of hydrocephalic children. J Clin Exp Neuropsychol. 1991;13:607–13.
19. Dennis M, Jacennik B, Barnes MA. The content of narrative discourse in children and adolescents after early-onset hydrocephalus and in normally developing age peers. Brain Lang. 1994;46:129–65
20. Barnes MA, Dennis M. Reading in children and adolescents after early onset hydrocephalus and in normally developing age peers: phonological analysis, word recognition, word comprehension, and passage comprehension skills. J Pediatr Psychol. 1992;17:445–65
21. Thomposon NM, Fletcher JM, Chapieski L, et al. Cognitive and motor abilities in preschool hydrocephalics. J Clin Exp Neuropsychol. 1991;13:245–58.
22. Fletcher JM, Brookshire BL, Landry SH, et al. Behavioral adjustment of children with hydrocephalus: relationships with etiology, neurological, and family status. J Pediatr Psychol. 1995;20:109–25
23. Fennell EB, Eisenstadt T. Bodiford, et al. The assessment of neuropsychological dysfunction in children shunted for hydrocephalus. J Clin Exp Neuropsychol. 1987;9:25–6.
24. Shaffer J, Wolfe L, Friedrich W, et al. Developmental expectations: intelligence and fine motor skills. In: Shurtleff D, editor. Myelodysplasias & extrophies: significance, prevention and treatment. New York, NY: Grune & Stratton; 1986
25. Brunt D. Characteristics of upper limb movement in a sample of meningomyelocele children. Percept Mot Skills. 1980;51:431–7.
26. Heatherington R, Dennis M. Motor function pro- file in children with early onset hydrocephalus. Dev Neuropsychol. 1999;15:25–51.
27. Connell HM, McConnel TS. Psychiatric sequelae in children treated operatively for hydrocephalus in infancy. Dev Med Child Neurol. 1981;23(4):505–17
28. Fletcher, J.M., Dennis, M.(2010) in Yeates, K.O., Ris, M.D., Taylor, H.G., Pennington, B.F.,  Pediatric Neuropsychology, Research Theory and Practice second Edition, 3-25, The Guilford Press, New York


Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.