De ce copilul meu nu isi poate da seama ca alti copii se afla in mijlocul unui joc inainte de a-i intrerupe?

Multi copii cu tulburarea cu deficit de atentie/hiperactivitate (ADHD) vor sa vorbeasca, mai ales daca sunt pasionati de ceva. Asta nu e intotdeauna un lucru rau. Dar cand vorbesc excesiv sau spun lucruri la momentul nepotrivit poate fi enervant pentru ceilalti pe buna dreptate.

Discursul excesiv poate lua multe forme. Copiii pot vorbi intr-un moment necorespunzator, pot vorbi atunci cand nu este randul lor, pot „vorbi peste” oameni sau pot monopoliza conversatia. De asemenea, ei pot ofensa sau deranja alte persoane atunci cand spun primul lucru la care se gandesc.

Primul lucru pe care trebuie sa-l stiti este ca, copilul dvs. nu face acest lucru intentionat. De fapt, poate ca nici nu-si da seama ca se intampla. Asta pentru ca actiunile sale sunt cel mai probabil rezultatul simptomelor tulburarii.

Din cauza lipsei autocontrolului ar putea fi dificil pentru el sa se opreasca si sa gandeasca inainte de a vorbi, de exemplu. (Daca el este suprastimulat, multe cuvinte pot fi spuse dintr-o data.) De asemenea, ar putea fi prea distras sa faca o pauza si sa-i asculte pe altii. Și ar putea sa fie ingrijorat ca va uita ce vrea sa spuna daca nu o spune imediat.

Indiferent de motiv, este de preferat ca, copilul dvs. sa aiba mai mult control asupra vorbirii lui. Iata cateva modalitati prin care puteti sa-l ajutati in calitate de parinte sa lucreze pentru a afla cand sa nu mai vorbeasca.

Exersati posibile conversatii. Explicati-i copilului ca cea mai importanta parte a discutiilor cu ceilalti este ascultarea. Apoi, discutii practice pentru a construi aceasta abilitate. Ajutati-l sa se concentreze pe ascultare, punandu-i intrebari despre ceea ce se spune.

Puneti-l sa repete in soapta ceea ce aude. Acest lucru il poate ajuta sa se concentreze pe ceea ce spun ceilalti. Ar putea, de asemenea, sa-l ajute sa-si mute atentia de la gandurile din cap pe care vrea sa le spuna.

Incurajati-l sa scrie. Uneori, copiii vorbesc prea mult in clasa. Daca copilul dvs. are aceasta problema, poate fi o idee buna pentru el sa ia scurte notite pentru a-si aminti ce vrea sa adauge la discutie. Avand notite ii poate ajuta sa-l concentreze. De asemenea, poate ajuta daca un alt elev mentioneaza mai intai aceeasi idee. In acest caz, copilul dvs. poate inlocui nota cu alta si poate adauga o idee diferita conversatiei.

Invatati-l „sa se opreasca, sa priveasca si sa asculte”. Aratati-i cum sa se opreasca la fiecare cateva minute si uitati-va cum reactioneaza partenerul sau de conversatie. El poate practica reglarea tonului propriu al vocii si se poate gandi daca vorbeste mai repede sau mai tare decat cealalta persoana.

Elaborati un „cod secret”. Semnalele secrete pot fi o modalitate buna de a-i spune ca se afla in afara subiectului. De exemplu, cand va atingeti barbia poate fi o modalitate subtila de a lasa copilul sa stie daca acapareaza o conversatie.

Ajutati copilul sa recunoasca si sa constientizeze problema. Practicati lucrurile pe care le poate spune daca se surpinde vorbind prea mult. Un exemplu este: „Te-am intrerupt. Imi pare rau pentru asta. Uneori ma ingrijorez ca o sa uit ce vreau sa spun!” El poate sa zica apoi: „Ce ati fi vrut sa spuneti?”

Fiti rabdatori. Este nevoie de timp, efort si o multime de exercitii pentru ca copiii sa se obisnuiasca sa foloseasca astfel de strategii.

Laudati-va copilul. Indicati cand are o conversatie care merge bine. Cu cat puteti lauda/aproba mai specific, cu atat va fi mai probabil sa repete acele comportamente pozitive.


Sursa: https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/child-learning-disabilities/hyperactivity-impulsivity/my-child-talks-nonstop-what-can-i-do

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.