Hiperactivitatea este cea mai des intalnita tulburare de comportament in randul copiilor. Pentru diagnosticul ADHD este necesara o testare neuropsihologica. In acest scop exista o serie de teste standardizate, utilizate la scara internationala. In cazul ADHD, diagnosticul e necesar sa aiba loc multimodal (in copilarie, adolescenta si la varsta adulta) (Nigg et al., 2005).

Procesul trebuie sa cuprinda in mod ideal mai multe etape (Wittchen & Hoyer, 2011):      ADHD schema-page-001

Unul dintre chestionarele recomandate de specialisti este Strengths and Difficulties Questionnaire  (SDQ). El consta in 25 de intrebari la care se poate raspunde in 5 minute de catre parinti sau cadrele didactice. Cate 5 intrebari cuprind 5 subscale: problemele emotionale, hiperactivitate sau lipsa de atentie, probleme de interactiune cu copiii de aceeasi varsta, comportamente iesite din comun si comportamentul prosocial. Acest test este disponibil in peste 40 de limbi, inclusiv romana. Pe langa asta, el poate fi accesat gratuit, la http://www.sdqinfo.com/py/sdqinfo/b3.py?language=Romanian.

Un alt test de data aceasta pentru adolescenti si adulti cu ADHD este Adult ADHD Self-Report Scale. Acest chestionar este recomandat de Organizatia Mondiala a Sanatatii ca screening rapid, deoarece cuprinde doar 18 intrebari. Itemii abordeaza teme precum distragerea atentiei la zgomote, dificultati de a se relaxa, dificultati de a tine o conversatie fara a intrerupe interlocutorul.

Pe langa deja clasicul test Wechsler (WISC IV), Kaufman Assessment Battery for Children poate fi de asemenea o optiune in evaluarea neuropsihologica. Testul cuprinde testarea atentiei si verificarea competentelor cognitive. Subtestele includ prelucrarea simultana (capacitatea integrarii stimulilor spatiali, memoria vizuala de scurta durata), vocabularul (cunostinte lexicale si generale), atentia (vizuala, pentru chipurile umane), prelucrarea secventiala (cu ajutorul memoriei auditive de scurta durata se verifica daca cel mic poate duce la capat o strategie pas cu pas) si formarea de notiuni (clasificarea de notiuni prin excludere). Activitatile concrete sunt foarte active si atrenante: de la completarea de povesti, la rebusuri si ghicitori. Un alt avantaj al acestui test este ca instructiunile adresate copiilor sunt minimale. Asadar poate fi utilizat in orice spatiu cultural chiar si cu copiii bilingvi, pentru ca interactiunea verbala este redusa.

Wender Utah Rating Scale este un alt interviu util in diagnosticarea ADHD. Cele 7 subscale relevate sunt: lipsa de atentie, hiperactivitatea, impulsivitatea, labilitatea emotionala, reactiile exagerate, dezorganizarea, temperamentul acid. Interviul dureaza aprox. 30 de minute si poate fi folosit nu numai in diagnosticare ci si pe parcursul terapiei.

Testele pentru testarea cognitiva ADHD sunt menite asadar sa verifice gandirea logica, viteza de lucru, memoria de lucru si intelegerea verbala. Pe langa asta ele ajuta la eliminarea altor cauze, cum ar fi: alte dificultati de invatare, retard mintal, supradotare sau chiar scolarizare prea timpurie.

Referinte

Nigg, J. T., Willcutt, E. G., Doyle, A. E., & Sonuga-Barke, E. J. S. (2005). Causal heterogeneity in attention deficit/hyperactivity disorder: Do we need neuropsychologically impaired subtypes? Biological Psychiatry, 57, 1224–1230.

Spröber, N., Fischer, L., Brettschneider, A., Fegert, J. M., & Grieb, J. (2013). Entwicklung und Grundprinzipien von SAVE. In SAVE-Strategien für Jugendliche mit ADHS. Springer Berlin Heidelberg.

Ward, M. F., Wender P. H., & Reimherr F. W. (1993). The Wender Utah Rating Scale: An aid in the retrospective diagnosis of childhood Attention Deficit Hyperactivity Disorder. American Journal of Psychiatry, 150, 885-890.

Wittchen, H. U., & Hoyer, J. (Eds.). (2011). Klinische Psychologie & Psychotherapie (Lehrbuch mit Online-Materialien). Springer-Verlag.

Write a comment:

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.