Stiati ca prin exercitii de relaxare sau prin mindfulness va veti schimba structura creierului?

Mindfulness este o metoda de relaxare si inseamna constientizare completa. In cuvinte mai simple, in mindfulness nu facem decat sa ne concetram foarte puternic asupra unor lucruri. O facem prin toate simturile (miros, auz, gust, vaz etc.).

Studiile stiintifice arata cat de puternic poate influenta mindfulness creierul. De asemenea, ele dovedesc ca prin mindfulness devenim rezistenti la stres.

Conform cercetatorilor germani de la Institutul Max-Plank din Leipzig, exercitiile de tip mindfulness ne imbunatatesc atat sanatatea fizica si cat si cea psihica. Acestia au studiat 300 de participanti care faceau timp de 3 luni exercitii de constientizare completa. In cadrul proiectului ReSource o grupa de participanti a urmat un training de mindfulness, in care participantii trebuiau sa fie cat mai concentrati. Participantii se concentrau cum isi folosesc corpul, precum in respiratie.

Celelalte doua grupe invatau cum sa dobandeasca diferite competente sociale. Al doilea grup invata cum sa devii mai bun sau sa-ti controlezi starile negative. Participantii invatau printr-un partener de conversatie sa-si creasca sentimentele pozitive fata de cei din jur si fata de sine insisi. Al treilea grup isi exersa atat aptitudinile sociale cat si cele cognitive. Practicau mai exact schimbarea de perspectiva: de exemplu povesteau propriile experiente din perspectiva “mamei grijulii” sau a “judecatorului sever”.

Cele 3 grupe exersau o data pe saptamana si in celelalte zile erau conectati cu trainer-ul si cu ceilalti participati prin internet. Fiecare sedinta dura aproximativ o jumatate de ora. Dupa 3 luni toti participantii au facut un test de comportament si au fosti investigati prin RMN pentru a observa cum s-a schimbat structura creierului. De asemenea, cercetatorii au mai masurat si nivelul de cortizol din saliva.

Studiul a dovedit ca regiunile creierului s-au schimbat in toate cele 3 grupe: in grupa care a exersat mindfulness, regiunea creierului raspunzatoare de atentie a crescut. In grupele 2 si 3 creierul a crescut in grosime in regiunile raspunzatoare pentru empatie si schimbarea de perspectiva. Toate cele 3 grupe au raportat ca se simt mult mai relaxati dupa training. Pentru a masura concret nivelul de cortizol intr-o situatie stresanta, cercetatorii i-au rugat pe participanti sa tina un discurs in fata colegilor lor. Nivelul de cortizol a scazut cu 51% in grupele 2 si 3 unde au fost dobandite competentele sociale (schimbarea de perspectiva, empatia).

Asadar studiile arata ca mindfulness duce la cresterea regiunilor raspunzatoare de atentie in creier. Schimbarea de perspectiva dar si exercitiile de empatie ne reduc cu 51% nivelul de cortizol din organism. Prin faptul ca discutam deschis cu cei din jur despre starile noastre si ii ascultam cu atentie la randul nostru, putem in timp sa fim rezistenti la stres.

Exemple de exercitii mindfulness:

  1. Cum sa savurezi o ciocolata practicand mindfulness

  1. Cum sa practici mindfulness cu o stafida

3. Principiile generale ale mindfulness

Studiul complet aici: http://advances.sciencemag.org/content/3/10/e1700489.full

 

 

Andreea Iordan Jezlova

Andreea Iordan Jezlova

Neuropsiholog specializat in geriatrie at Evangelical Hospital Königin Elisabeth Herzberge (KEH)
S-a specializat pe adulti la varsta a treia cu probleme cognitive si afective. Printre pacientii ei se numara persoane cu dementa vasculara, Alzheimer, hidrocefalie cu presiune normala, tulburare cognitiva usoara, accidente vasculare cerebrale, oftalmoplegie supranucleara, Chorea Huntington, sindrom Korsakov, Morbus Parkinson, pacientii cu tendinte suicidare, depresie, hemoragie subarahnoidala, delir etc. Pe langa aceasta, urmeaza formarea continua in neuropsihologie la Gesellschaft für Neuropsychologie (Societatea Germana pentru Neuropsihologie). Este membru in Consiliul Psihologilor Geriatri din Berlin-Brandenburg
Andreea Iordan Jezlova

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.