• Daca o sarcina sau o activitate nu este suficient de interesanta, este dificil pentru copiii cu probleme de functionare executiva sa o inceapa.
  • Copiii care au si dificultati de invatare pot evita sa inceapa activitati dificile.
  • Exista modalitati de a usura copilului inceperea activitatilor.

Cei mai multi copii prefera sa faca orice altceva decat sa faca teme. Dar au si posibilitatea de a lasa totul deoparte si de a se apuca de activitatea respectiva la nevoie.

Nu este cazul multor copii cu probleme de functionare executiva, inclusiv al multor copii cu ADHD. Pentru acestia, inceperea unei activitati care nu este suficient de interesanta poate fi dificila. Si, in unele cazuri, este aproape imposibila fara efort extrem sau recompensa.

In continuare va vom prezenta cateva motive pentru care copiii cu probleme de functionare executiva incep greu activitatile.

Atat activitatea, cat si acordarea atentiei sunt dificile.

Copiii cu probleme de functionare executiva au adesea alte probleme de invatare si atentie. Asadar unele activitati pot fi de doua ori mai dificile.

Sa presupunem ca copilul dvs. Are dificultati atat de invatare, cat si dislexie. I se da o sarcina, sa citeasca un capitol din cartea de istorie si sa raspunda la intrebari din ce a citit.

Nu numai ca i se pune in fata o sarcina provocatoare, dar mai trebuie sa-i acorde si atentie in mod sustinut si sa o duca la bun sfarsit. Aceasta poate fi o perspectiva dificila, iar ceea ce fac cei mai multi copii in aceasta situatie este ca evita sarcina cat de mult posibil.

Acelasi lucru se intampla daca copilul are probleme de relationare sociala. Va amana sa dea telefon bunicilor pentru a le multumi pentru cadoul de ziua de nastere, deoarece nu stie ce sa le spuna. Evita sa faca asta deoarece este dificil pentru copil sa o faca.

Nivelul scazut de interes afecteaza functionarea creierului.

Copiii cu probleme de functionare executiva si ADHD se antreneaza greu in activitati pentru care au interes putin sau deloc. Dar aceasta nu e pentru ca ar fi lenesi. Cauza este procesarea chimica ineficienta din creier.

Creierul transmite mesaje de la un neuron la altul prin impulsuri electrice. Aceste mesaje ne ajuta sa observam lucruri, sa acordam atentie si sa actionam.  Eliberarea anumitor substante chimice in creier poate ajuta aceste conexiuni.

La unii copii, creierul nu elibereaza suficiente cantitati din aceste substante chimice. Dar cand apare ceva care chiar este interesant sau entuziasmant, creierul elibereaza o cantitate mai mare care il ajuta sa inceapa si sa ramana antrenat intr-o activitate. (De aceea unii copii se pot concentra ore in sir la jocuri video, dar nu la teme.)

Copiii nu au control voluntar asupra acestei eliberari de substante, desigur. Nu se pot mobiliza sa inceapa o activitate si sa o desfasoare daca nu este cu adevarat interesanta. Sau daca se tem ca ceva foarte neplacut li se va intampla daca nu au grija de ceva anume aici si acum.

Este greu sa iti amintesti ca exista o activitate.

Multi copii cu probleme de functionare executiva au memoria de lucru si atentia afectate. Memoria de lucru ne permite sa tinem ceva in minte in timp ce facem altceva. Copiii cu memorie de lucru slaba tind sa traiasca prea mult in aici si acum. Li se pare greu sa tina in minte recompensele viitoare sau posibilele consecinte pe termen lung.

Sa presupunem ca copilul dvs. este foarte implicat intr-un joc de lego. Mai are si o tema la matematica pe care ar trebuit sa o faca deja. Faptul ca nu s-a apucat de ea poate fi o chestiune de nivel de interes si chimie cerebrala. Sau poate are probleme cu matematica. Si bineinteles ca vrea sa evite ceea ce considera greu.

Dar daca are o memorie de lucru slaba e posibil sa nici nu isi dea seama ca are de facut o tema la matematica. E posibil sa nu se poata concentra la jocul de lego si sa mai tina si minte ca mai are si altceva de facut in afara de lego.

De asemenea, problemele memoriei de lucru pot afecta urmarirea indicatiilor si a sarcinilor secventiale. Copilul poate evita sa isi faca curat in camera, deoarece nu-si aduce aminte de unde sa inceapa sau ce are de facut in continuare.

Esecurile anterioare ingreuneaza reluarea incercarii.

Copiii adesea evita sa inceapa activitati daca cred ca experienta sau rezultatul va fi rau. Daca ceea ce fac este intotdeauna vazut ca neadecvat, sau daca niciodata nu devine mai usor, de ce sa mai tot incerce? Fara sa se gandeasca, ei evita sarcina respectiva pentru a evita si mai multa dezamagire sau esec.

Ce se poate face

Este posibil sa nu puteti usura sarcina sau sa o faceti mai interesanta. Dar exista modalitati de a incuraja copilul sa se apuce de ea:

  • Este important sa recunoasteti ca sarcina nu il entuziasmeaza pe copil.
  • Intrebati daca il puteti ajuta sa inceapa (dar nu ii faceti dvs. tema). Manifestarea empatiei il invata ca noi toti facem lucruri pe care nu vrem sa le facem, deoarece daca nu facem acele lucruri poate fi si mai rau.
  • Ajutati copilul sa aiba in grija materialele si termenele pentru teme si calculati de cat timp are nevoie pentru fiecare activitate.
  • Evitati sa il cicaliti sau sa aduceti argumente despre importanta indeplinirii acelei activitati. Incercati sa tineti departe emotiile.
  • Dati-i o recompensa daca nu exista una care sa decurga de la sine. Dupa ce s-a asezat si a inceput sa lucreze, aduceti-i ceva de rontait. Spuneti-i ca va bucurati ca isi face treaba si ca stiti ca ii e greu.
  • Reglati comportamentul. Spuneti-i copilului despre propriile voastre eforturi si evitati anumite lucruri.

Cunoasterea faptului ca copilul are dificultati de incepere a anumitor activitati poate ajuta la reducerea frustrarii atat pentru parinte cat si pentru copil. Documentati-va mai mult despre functionarea executiva. De asemenea, aflati modalitati pentru a imbunatati concentrarea si despre cat poate ajuta medicatia ADHD.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.