Maccoby și Martin (1983) au identificat 4 stiluri parentale: neglijent, permisiv, autoritar-restrictiv și autoritativ.

Cum se comporta parintii autoritativi

Stilul parental autoritativ pare să aibă efectele cele mai benefice atât în dezvoltarea copilului, cât și asupra performanței școlare. Acest stil educațional este uneori denumit ca fiind „democratic” întrucât, deși educația este centrată pe nevoile copilului, părintele stabilește în aceleași timp limite clare. Mamele și tații autoritativi încurajează independența cât mai timpurie a copilului, explică granițele tolerate și consecințele avute de nerespectarea lor.

Stilul autoritativ si neurodezvoltarea

Părinții democrați susțin copiii în discuții, de la egal la egal, în care cei mici pot să-și spună liber dorințele. Acest lucru le creează adulților o imagine mai realistă cu privire la așteptările celui mic și îndeamnă copilul la spirit critic. Atitudinea de față pregătește viitorul elev pentru dezbaterile școlare pe o anumită temă, stimulând exercițiul argumentativ.

Devotamentul din partea părinților duce la o largă varietate de efecte pozitive: copiii se simt mai bine pe plan emoțional, își dezvoltă abilitățile cognitive și implicit cele școlare; asta se întâmplă prin reacția pozitivă și încurajările pe care le primesc de la părinți. Nu în cele din urmă, ei își aprofundează rapid stima de sine, fapt ce îi ajută în rezolvarea spontană de probleme. Părinții autoritativi servesc drept model și oferă constanță și siguranță, atât timp cât copiii știu la ce să se aștepte când greșesc sau reușesc. Efectele stilului autoritativ se observă și prin implicarea copiilor în activitățile școlare, ei dezvoltându-și simțul răspunderii (în pregătirea temelor sau înaintea lucrărilor de control, de exemplu) (Steinberg, Lamborn, Dornbusch și Darling, 1992).

Informatii despre stilul parental nepasator sau permisiv aici.

Referinte

Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. In E.M., Hetherington (Eds.), Handbook of Child Psychology (pp. 1–102). New York: Wiley

Steinberg, L. , Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., & Darling, N. (1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed. Child Development, 63, 1266–1281.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.