O estimare arata ca 20% din ingrijitorii familiei sufera de depresie, de doua ori mai mare decat populatia generala. Din clientii Centrelor de Resurse Caregiver din California, aproape 60% prezinta semne clinice de depresie. Un studiu recent a constatat ca 41% dintre fostii ingrijitori ai unui sot cu boala Alzheimer sau alta forma de dementa au prezentat depresie usoara pana la severa, la trei ani dupa ce sotul lor a murit. In general, ingrijitorii de gen feminin se confrunta cu depresie la o rata mai mare decat barbatii.

Sa ai grija de cineva nu provoaca depresie, si nici persoanelor care ofera experienta de ingrijire nu vor avea sentimente negative care vin cu depresia. Dar, intr-un efort de a oferi cea mai buna ingrijire posibila pentru un membru al familiei sau prieten, ingrijitorii sacrifica adesea propriile nevoi fizice si emotionale, iar experientele emotionale si fizice implicate in furnizarea de ingrijire pot strica afecta si cea mai capabila persoana. Rezultatele sentimentelor de furie, anxietate, tristete, izolare, epuizare – si apoi vinovatie pentru a avea aceste sentimente – pot avea un efect negativ.

Din pacate, simptomele depresie sunt adesea vazute ca un semn de slabiciune, mai degraba decat un semn ca este ceva in afara echilibrului. Comentariile, cum ar fi “iesi din ea” sau “este totul in capul tau” nu sunt de ajutor si reflecta convingerea ca preocuparile legate de sanatatea mintala nu sunt reale. Ignorarea sau negarea sentimentelor tale nu le va face sa dispara.

Oamenii experimenteaza depresia in diferite moduri: tipul si gradul simptomelor variaza de la individ la individ si se pot schimba in timp.

Urmatoarele simptome, daca sunt experimentate mai mult de doua saptamani consecutiv, pot indica depresia:

-o schimbare a obiceiurilor alimentare, care poate duce la cresterea sau pierderea in greutate nedorita;

-o schimbare a tiparelor de somn – prea mult somn sau insuficient;

-sentimentul obosit tot timpul;

-o pierdere a interesului pentru oameni si / sau activitati care v-au adus odata placere;

-deveniti usor agitat sau infuriat;

-simtiti ca nimic din ceea ce faceti nu  este suficient;

-ganduri de deces sau sinucidere sau incercari de sinucidere;

-simptome fizice in desfasurare care nu raspund la tratament, cum ar fi dureri de cap, tulburari digestive si durere cronica.

Atentia precoce la simptomele depresiei poate ajuta la prevenirea aparitiei unei depresii mai serioase in timp.

Institutul National de Sanatate Mintala ofera urmatoarele recomandari:

  • Stabiliti-va obiective realiste in lumina depresiei si asumati-va o suma rezonabila de responsabilitate.
  • Impartiti sarcinile mari in sarcini mici, puneti-le in ordinea importantei si faceti ce puteti cum puteti.
  • Incearcati sa fiti cu alte persoane si sa va confesati cuiva, de obicei este mai bine decat sa fiti singuri si secretosi.
  • Participati la activitati care va pot face sa va simtiti mai bine, cum ar fi exercitiile usoare, mergand la un film sau sa vedeti un meci de fotbal, sau participati la un eveniment religios, social sau comunitar.
  • Sa va asteptati ca imbunatatirea starii mentale sa fie graduala nu imeidata, se te simti bine dureaza.
  • Se recomanda amanarea deciziilor importante pana la iesirea din starea de depresie. Inainte de a va decide sa faceti o tranzitie semnificativa: sa va schimbati locul de munca, sa va casatoriti sau sa divortati vorbiti cu alte persoane care va cunosc mai bine si au un punct de vedere mai obiectiv.
  • Rareori oamenii “ies din senin” dintr-o depresie. Dar se pot simtii treptat mai bine.
  • Amintiti-va, gandirea pozitiva va inlocui gandirea negativa care face parte din depresie.
  • Gandirea negativa va fi redusa pe parcursul tratarii ei.
  • Lasati-va familia si prietenii sa va ajute.

Tratamentul cel mai frecvent pentru simptomele depresive care au progresat dincolo de stadiul usor este medicamentul antidepresiv, cum ar fi Prozac sau Zoloft, care ofera o ameliorare rapida a simptomelor, impreuna cu psihoterapia continua, care ofera noi strategii pentru o viata mai satisfacatoare. Un profesionist in domeniul sanatatii mintale, cum ar fi un psiholog sau psihiatru, va poate evalua starea si stabilirea tratamentul cel mai potrivit pentru dvs.

Ceea ce a  demonstrat  acest  studiul  este ca ingrijirea compromite sanatatea. Aproximativ 60% dintre ingrijitori prezinta semne de depresie clinica, iar ingrijitorii iau mai multe medicamente pe baza de prescriptie medicala, inclusiv cele pentru anxietate si depresie, in comparatie cu alte persoane din grupa lor de varsta.

Suportul.  Sprijinul vine in mai multe forme spre exemplu rugaciunea, vorbirea cu familia, prietenii sau profesionistii, spunand “da” ofertelor de ajutor, plimbari, citirea unei carți, etc. Dar majoritatea ingrijitorilor sfarsesc prin a se retrage de la sprijinul familiei simtindu-se izolati ca si cum nimeni nu i-ar intelege. Grupurile de sprijin pot fi o sursa importanta de intelegere.

Vinovatia. Vinovatia este cauzata de diverse cauze precum crezul ca persoana iubita nu primeste destula ingrijire, ca ceva rau sa va intampla daca nu sunteti in preajma, sau  ca voi va simtiti bine in timp ce alti nu se simt bine. Exact asa cum nu exista un parinte perfect nu exista nici un ingrijitor perfect. Si nu sunteti egoist pentru ca va ingrijorati de sentimentele si nevoile voastre.  Chiar daca exista sentimentul de vinovatie in momentele in care sunteti suparati sau frustrati acesta este un lucru normal si un mod de a vedea cum veti reusii sa va descurcati.

Stabilirea limitelor. Invatati sa cereti ajutor. Intrebarea frecvent auzita, “Este ceva de care aveti nevoie?” Are doar un singur raspuns: Da. “Da, am nevoie de o masa, am nevoie de cineva sa ramana aici pentru a putea iesi, am nevoie de ceva timp de unul singur, am nevoie de flori, am nevoie de ajutor in gradina, am nevoie de niste cumparaturi.” Invata să spui “nu” la solicitările care sunt mai degraba obositoare, cum ar fi organizarea unei vacante. Inca mai puteti face alegeri cu privire la viata voastra si ceea ce este potrivit pentru dvs.

Corpul tau.  Lipsa de somn este o cauza majora de boala si de stres pentru ingrijitori. Epuizarea este una dintre plangerile principale, ceea ce duce la iritabilitate si apoi la furie inadecvata, care duce apoi la mai multa vina. Discutati cu medicul de familie despre medicamente, fie pentru dvs., fie pentru cei dragi, pentru a va ajuta sa dormiti in timpul noptii. Cunoasteti-va  limitele si rezistenta fortei proprii. Exercititiile fizice sunt importante, deoarece va ofera o pauza, combate depresia si va ajuta sa va mentineti sanatatea. Una dintre temerile ingrijitorului este despre ce se va intampla cu cel iubit, daca se intampla ceva cu ei.  Ingrijorarea nu va ajuta. Sa va pese mai bine de sanatatea dvs.

Educatia. Aflati cat de multe puteti despre boala, astfel incat sa puteti intelege ceea ce se intampla. Participati la un atelier sau un grup de sprijin, nu doar pentru sprijin emotional, ci si pentru a invata trucuri de ingrijire pentru a usura ingrijirea. Nu puteti  stii totul; aceasta este o slujba pentru care nu ati fost pregatiti  sa o faceti. Contactati persoanele care va tot ajuta.

Sanatatea emotionala. A avea grija de dvs.  poate insemna sa va ocupati de problemele familiei.  Invatand cum sa aveti  o intalnire de familie sau sa lucrezi in jurul lor este esential pentru supravietuire. O familie are, de fapt, o diagrama si marcheaza ceea ce face fiecare, astfel incat nimeni sa nu poata spune: “Nu-i faci parte.” Este usor sa va coplesiti, deci aveti nevoie de pauze. Fara pauze, incepeti sa va intrebati pe dvs., sa va simti inadecvati iar persoanele sufera pentru ca nu se mai simt de parca ar fi aceleasi persoane.

Poate sunteti interesati de FCA’s Taking Care of YOU: Self Care for Family Caregivers, un ghid pentru a asista persoanele care ingrijesc  persoanele si  provocarile de zi cu zi.

Cea mai buna metoda  este simtul umorului. Gasiti oameni sau situatii care va strarnesc rasul zilnic.

Sursa: caregiver.org

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.