Aceste jocuri ofera provocari si exercitiu pentru functia executiva si abilitati de auto-control pentru scolari. Pentru copiii din categoria asta de varsta este important sa crestem putin cate putin complexitatea jocurilor si activitatilor.

Jocuri cu carti si jocuri de masa
• Jocurile cu carti in care copiii tebuie sa urmareasca ce carti s-au jucat, exerseaza memoria de lucru si promoveaza flexibilitatea mentala dezvoltand planificarea si strategia.
• Jocuri care necesita monitorizarea si raspunsurile rapide sunt minunate pentru provocarea atentiei si luarea rapida a deciziilor la copiii din aceasta categorie de varsta.
• Pentru copiii mai mici, jocurile cu carti care necesita potrivirea dupa numere sau tip continua sa testeze flexibilitatea cognitiva. Jocurile care necesita seturi de optiuni mai complicate, precum poker sau mahjong ar putea provoca copiii mai mari.
• Orice jocuri care implica strategie ofera un exercitiu important prin necesitatea de a retine miscari complicate in minte, planuirea miscarilor/mutarilor in avans si apoi ajustarea planurilor – ambele ca raspuns la imaginarea posibilelor rezultate si miscari ale oponentilor. Cu exercitiu, copiii pot dezvolta abilitati reale la jocurile de strategie precum sahul, pe masura ce folosesc si dezvolta memoria de lucru si flexibiliatea cognitiva. Exista multe alte jocuri de strategie moderne. Mensa desfasoara o competitie anuala prin care testeaza noi jocuri si ofera o lista interesanta de favorite.
• Copiii din aceasta categorie de varsta se bucura si de jocuri mai complexe, care implica imaginatia, ce necesita retinerea de informatii complicate despre locurile vizitate in lumile imaginare, reguli despre cum caracterele si materialele pot fi folosite si strategii pentru atingerea scopurilor stabilite. Minecraft este un joc pe calculator popular, pe cand Dungeons & Dragons este printre jocurile de carti favorite.

Activitati/jocuri fizice
• Sporturile organizate devin foarte populare pentru copii in aceasta perioada. Dezvoltarea abiliatilor la aceste jocuri exerseaza capacitatea copiilor de a retine reguli complicate si strategii, de a monitoriza actiunile lor si ale celorlalti, de a lua decizii rapide si de a se adapta jocului. Este dovedit de asemenea ca nivelurile ridicate de activitate fizica, in mod particular activitatea care necesita coordonare, precum fotbal, poate imbunatati toate aspectele functiei executive.
• Diverse jocuri de sarituri (cu coarda) devin de asemenea populare la aceasta varsta. Copiii pot deveni foarte priceputi la saritul coardei, cum ar fi saritura dubla, sarituri rapide, etc. Dezvoltarea abilitatilor pentru aceste jocuri necesita exersarea atentiei precum si a controlului, iar memoria de lucru acceseaza cuvintele cantecelor sau a cuvintelor ce trebuie spuse in timpul activitatii.
• Jocurile care necesita monitorizarea continua a mediului inconjurator si a reactiilor rapide sunt de asemenea o provocare pentru atentia selectiva si inhibitie. Pentru copiii mai mici, jocul de-a v-ati ascunselea sau ascunderea unui obiect, mai ales cele jucate in intuneric sunt distractive. Copiii mai mari ar putea prefera jocurile precum paintball. Multe jocuri video pot dezvolta de asemenea aceste abilitati, dar pot include si continut violent, deci ar trebui selectate cu grija si setate limite de timp.

Muzica, cantatul si dansul
• Invatarea unui instrument muzical poate testa atentia selectiva si observarea propriei persoane. Pe langa abilitatea fizica necesara, aceasta activitate dezvolta si memoria de lucru prin retinerea melodiei in minte. Exista de asemenea si cercetari care arata ca exersarea coordonarii cu doua maiini dezvolta functia executiva.
• Fie ca invata sau nu sa cante la un instrument, participarea la ore de muzica sau evenimente comunitare le pot solicita sa urmareasca pattern-uri ritmice, mai ales atunci cand improvizatia este necesara (de ex. aplauzele). Acest lucru poate dezvolta memoria de lucru, atentia, flexibilitatea cognitiva si inhibitia.
• Cantatul pe parti si in runde, cum este facut de obicei in grupurile de copii, este de asemenea amuzant si benefic, necesitand o coordonare a memoriei de lucru, observarii si atentiei selective. Pe masura ce abilitatile muzicale ale copilului cresc, adultii le pot prezenta provocari din ce in ce mai mari.
• Dansul ofera de asemenea multe oportunitati de dezvoltare a atentiei, observarii propriei persoane si memoriei de lucru, dansatorii fiind nevoiti sa retina coregrafia si sa isi coordoneze miscarile cu muzica.

Jocuri de inteligenta
• Puzzle-uri care necesita ca informatia sa fie retinuta si manipulata in memoria de lucru pot fi exercitii minunate.
• Cuvintele incrucisate sunt disponibile pentru toate nivelurile de abilitati si dezvolta manipularea literelor si a cuvintelor in memoria de lucru precum si flexibilitatea cognitiva.
• Sudoku este o provocare similara, insa ofera posibilitatea de lucru cu numere si ecuatii in loc de litere si cuvinte
• Puzzle-uri clasice spatiale precum cubul rubic necesita flexibilitate mentala si cere copilului sa ia in considerare informatia spatiala pentru a diviza potentialele solutii.
• Cogmed si Lumosity ofera jocuri pe calculator care sunt adevarate provocari dezvoltate pentru a exersa memoria de lucru si atentia.

Sursa: developingchild.harvard.edu

 

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021