O cercetare preliminara sugereaza ca activitatea fizica poate imbunatati enorm capacitatea de a lua decizii pe baza de autocontrol. Studiul, publicat in revista Behavior Modification, a investigat efectul exercitarii amanarii, mai exact al tendintei de a alege o recompensa mai mare tardiva in locul uneia imediate.

“Interesul meu pentru acest subiect a provenit in primul rand de la interesul de a utiliza interventii pro-sanatate pentru a schimba comportamentul. O mare parte din cercetare este dedicata amanarii, iar descoperirea esentiala este ca oamenii prefera recompense mici imediate in locul celor mai mari si intarziate. (de ex., ai prefera 10 dolari azi sau 15 dolari maine?),” a explicat autorul studiului, Michael J. Sofis de la Universitatea Kansas.

“Amanarea tinde sa fie considerata un continuum de la impulsivitate (amanare mica) la autocontrol (amanare mare). Capacitatea de a amana si limitele excesive ale exersarii acestei capacitati (de ex. mai impulsiv) au fost strans corelate cu probleme clinice precum obezitatea, jocurile de noroc, formele multiple de abuz de substante, problemele mentale si altele. Unele dovezi recente furnizate de studii de laborator de asemenea sugereaza ca capacitatea de a amana poate fi modificata, in scopul ameliorarii multor comportamente si probleme clinice.”

“Din pacate, nu au existat pana acum studii care sa demonstreze schimbari la participantii care au exersat amanarea dupa incetarea tratamentului. Ma exact, am dorit sa stim daca am reusit sa reducem semnificativ limitele amanarii la participanti, astfel incat capacitatea lor de a lua decizii sa se fi mentinut si dupa ce am incetat sa lucram cu ei.”

Sofis si colegii sai au descoperit ca un program de jogging moderat pe parcursul a 7 saptamani a dus la reducerea nivelurilor de impulsivitate. Cu alte cuvinte, pe masura parcurgerii programului, participantii au avut tendinta de a spune ca ar prefera recompensa intarziata. Ulterior s-a descoperit ca efectul a durat cel putin o luna dupa incetarea rutinei jogging-ului.

“Sper ca oamenii sa inteleaga 3 aspecte importante.”, a declarat Sofis pentru PsyPost. “In primul rand, sa acorde atentie modului in care simt sa exerseze fiecare parte a gimnasticii sau sportului practicat. In studiul nostru, mai intai i-am sfatuit pe participanti sa mearga / alerge la viteza 8 pe o scala de la 6-20 (6 niciun efort – 20 efort maxim) si le-am cerut participantilor sa spuna cum au perceput efortul dupa fiecare schimbare de viteza. Aceasta ne-a permis sa individualizam performanta fiecarui participant si de aceea, probabil, am observat ameliorari, indiferent de greutate si talie, experienta in sport, varsta si sanatate mentala.

“In al doilea rand, chiar si activitati fizice de scurta durata pot ajuta la imbunatatirea capacitatii de decizie si autocontrol (i.e., participantii au inregistrat aproximativ 80 de minute de sesiuni de exercitii fizice pe saptamana). In cele din urma am descoperit ca exercitiile erau corelate cu ameliorari ale capacitatii de decizie si autocontrol (i.e. amanare).”

“Mai pe larg, cred ca acest studiu se adauga celor care sugereaza ca activitatile obisnuite pot avea efecte puternice asupra reducerii impulsivitatii si imbunatatirii autocontrolului”, a declarat Sofis. “Multe studii au indicat ca expunerea la natura si practicarea acceptarii si angajamentului pot imbunatati autocontrolul.”

Descoperirile sunt promitatoare, dar subiectul necesita aprofundare. Studiul a inclus destul de putini participanti si nu a avut grup de control. Cercetatorii au utilizat si intrebari ipotetice, opuse recompenselor reale pentru a masura capacitatea de amanare.

“Majoritatea participantilor au fost predominant femei; de aceea nu stim cum i-ar afecta interventia noastra pe barbati.”, a adaugat Sofis. “Deoarece participantii si-au reglat eforturile prin interventia efortului dozat, nu se cunosc contributiile relative activitatii fizice si procedurii efortului dozat asupra autocontrolului.”

“Echipa noastra urmeaza sa testeze o aplicatie smartphone care sa ofere interventie in ce priveste dozarea efortului prin supravegherea nivelurilor de efort raportate de participant si a desfasurarii activitatii fizice, pentru a-i instrui pe participanti de-a lungul mai multor intervale de exercitii.”

Studiul “Maintained Physical Activity Induced Changes in Delay Discounting“ i-a avut ca autori pe Ale Carrillo si David P. Jarmolowicz.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.