WISC-IV ofera o masura valabila si fiabila a functionarii cognitive, care este utila in diagnosticul diferential al dizabilitatii intelectuale sau a dizabilitatilor de invatare ca sursa a dificultatilor emotionale si comportamentale ale elevilor in scoala. Informatiile furnizate de WISC-IV sunt, de asemenea, esentiale in planificarea tratamentului, deoarece functionarea cognitiva poate afecta selectia interventiilor. Raspunsurile copilului la itemii testului pot oferi o perspectiva asupra proceselor sale de gandire, care pot fi utile in identificarea cognitiilor maladaptive care pot fi prezente. De asemenea, testarea permite psihologului sa observe modul in care copilul se descurca in situatii noi, cum tolereaza frustrarea si alte comportamente prezente.  [1]

Cercetarile anterioare au aratat ca relatia dintre inteligenta si dificultatile emotionale/comportamentale a fost ambigua, fiind o variabilitate considerabila intre studii. Cercetarile timpurii au aratat ca IQ-ul esantioanelor de copii cu dificultati emotionale era cu o abatere standard sub medie. [2,3]
Alti cercetatori au gasit o corelatie negativa intre IQ si problemele comportamentale in mediul de acasa si de la scoala. [4]
Alte cercetari s-au concentrat pe patternuri specifice ale subtestelor in functie de diagnostic. Copiii cu Sindrom de Stres Post-Traumatic au avut scoruri mai scazute la subtestele verbale fata de copiii fara acest sindrom. [5] Copiii cu leziuni traumatice ale creierului au avut rezultate mult mai scazute la subtestele non-verbale [6]
Intr-o alta cercetare privind relatia dintre simptomele depresiei si scorurile la WISC-IV, s-au identificat niveluri crescute de simptomatologie pe scala Beck Youth Inventories of Social and Emotional Impairment (BYI-D) si scoruri scazute la Memorarea Numerelor la WISC-IV. [7]

Copiii cu depresie

Copiii cu depresie tind sa fie usor descurajati, iar performanta la WISC-IV poate sa reflecte retragerea si pesimismul lor. Acesti copii pot fi reticenti in a oferi raspunsuri, manifestand putina energie sau contact vizual scazut cu psihologul. Raspunsurile pot fi limitate la un singur cuvant, iar cand psihologul solicita informatii suplimentare pentru un raspuns mai bun, copilul nu poate raspunde sau da doar un cuvant suplimentar. Substele cu timp limita de raspuns pot fi problematice, deoarece acesti copii ar putea sa nu manifeste niciun efort sau entuziasm pentru accelerarea raspunsurilor in vederea obtinerii punctajelor suplimentare. In anumite situatii, avand in vedere rata scazuta de raspuns, anumiti itemi la care ar raspunde corect daca ar avea mai mult timp la dispozitie, ar fi considerati ca fiind esuati pe fondul timpului limitat. [1]

Copiii cu anxietate

Copiii diagnosticati cu anxietate generalizata sau tulburare obsesiv-compulsiva au tendinta de a prezenta inhibitii extreme, teama si preocupare fata de potentiale pericole. Cand sunt testati cu WISC-IV, performanta lor poate sa reflecte o reticenta in a raspunde la itemi de teama greselilor. Apar frecvent preocupari la subtestele contra-timp, avand tendinta de a pune intrebari psihologului cu privire la corectitudinea raspunsurilor pe care le ofera. In unele cazuri, unii copii prefera sa dea doua raspunsuri. manifestand unele dificultati in a alege un singur raspuns. In unele situatii, unii copii pot fi mult mai interesati de ceea ce noteaza examinatorul si nu de a raspunde la itemii testului. La subtestele creion-hartie, pot sa apara frecvent corectari ale raspunsurilor sau se pot opri din raspuns pentru a se intoarce la itemii anteriori incercand sa verifice daca au raspuns corect. Copiii foarte anxiosi pot sa manifeste tremor la nivelul creionului sau o forta musculara mai crescuta in apasarea acestuia. La subtestele verbale, ei pot sa ceara frecvent repetarea intrebarilor. Copiii cu Tulburare Obsesiv-Compulsiva pot fi foarte concentrati pe aspecte minore ale similaritatilor si sa nu identifice conceptul general care leaga itemii. [1]

Copiii cu Asperger

Comportamente specifice in timpul testarii pot sa apara la nivelul gandurilor intruzive, o maniera ciudata sau pedanta de a vorbi, verbalizari neobisnuite la nivelul intrebarilor de la Intelegere cu scoruri mai scazute. [1]

Copiii cu ADHD

Comportamente specifice in timpul testarii pot sa apara pe fondul inatentiei si al impulsivitatii. In timpul testarii, acesti copiii pot sa manifeste incapacitate de a-si mentine atentia, pot sa raspunda impulsiv la intrebari, pot sa nu isi monitorizeze raspunsurile, vor solicita repetitii frecvente ale itemilor, vor vorbi excesiv de mult, vor cauta sa atinga mult mai mult materialele de testare si vor avea miscari corporale intr-un numar crescut. [1]
Brown noteaza un pattern specific de raspuns la copiii cu ADHD: completare rapida si ineficienta a itemilor cu nivel de dificultate scazut, erori ocazionale impulsive pe masura ce dificultatea itemilor creste, dificultati cu itemi de dificultate crescuta manifestata prin solicitari frecvente de repetare a intrebarilor, incapacitate de a finaliza itemii cand solutia presupune amintirea imediata a unor calcule efectuate mental (un aspect ce implica in mod clar memoria de lucru). [8]

Copiii cu alte tulburari

Copiii cu tulburare bipolara pot sa prezinte un discurs dezorganizat, raspunsuri verbale bizare sau violente. [9] Copiii cu schizofrenie pot prezenta aplatizare afectiva, interactiune dificila cu examinatorul si prezenta unor raspunsuri verbale neobisnuite. In unele cazuri pot raporta chiar unele comportamente atipice precum halucinatii auditive sau vizuale. [10] Copiii si adolescentii cu tulburari de conduita pot sa raspunda in mod negativ la corectari din partea examinatorului si refuza sa se implice in sarcinile propuse. Este pobisil ca acestia sa nu respecte instructiunile. [1]

Referinte:

  1. Prifitera, A., Saklofske, D.H., Weiss, L.G.(2005). WISC-IV Clinical assessment and Intervention, Academic Press, Elsevier Inc
  2. Paget , K. D. ( 1982 ). Intellectual patterns of conduct problems on the WISC-R . Psychology in the Schools, 19 , 439 – 445
  3. Vance , H. B. , Fuller , G. B. , & Ellis , R. ( 1983 ). Discriminant function analysis of LD/BD scores on the WISC-R . Journal of Clinical Psychology, 39 , 749 – 753
  4. Glutting , J. J. , McDermott , P. A. , Prifi tera , A. , & McGrath , E. A. ( 1994 ). Core profi le types for the WISC-III and the WIAT: Their development and application in identifying multivariate IQ achievement discrepancies. School Psychology Review , 23 , 619 – 639 .
  5. Saigh , P. A. , Yasik , A. E. , Oberfi eld , R. A. , Halamandaris, P. V. , & Bremner , J. D. ( 2006 ). The intellectual performance of traumatized children and adolescents with or without posttraumatic stress disorder . Journal of Abnormal Psychology, 115 , 332 – 340
  6. Mayes , S. D. , & Calhoun , S. L. ( 2004 ). Similarities and differences in Wechsler Intelligence Scale for Children – Third Edition (WISC-III) profi les: Support for subtest analysis in clinical referrals. The Clinical Neuropsychologist, 18, 559 – 572
  7. Sweitzer, S. T. (2007). Cognitive defi cits associated with childhood depression: Patterns of performance on the Wechsler Intelligence Scale for Children : Fourth Edition. Unpublished dissertation. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 68.
  8. Brown , T. E. (Ed.) ( 2000 ). Attention-Defi cit Disorders and C-morbidities in Children, Adolescents and Adults . Washington, DC : American Psychiatric Press
  9. Papalos , D. , & Papalos , J. ( 1999 ). The Bipolar Child: The Defi nitive and Reassuring Guide to Childhood’s Most Misunderstood Disorder . New York : Random House .

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.