Functiile executive se dezvolta din copilaria timpurie pana la maturitate, iar aceste abilitati ne asteptam sa se schimbe pe masura ce copilul creste.
Disfunctia in aceasta arie poate fi remediata, functiile continuand sa se dezvolte pe masura ce copiii inainteaza in varsta.

Principalele functii executive ale creierului

Inhibitia

Indica rezistenta sau suprimarea indemnurilor de a percepe, simti, gandi sau actiona la primul impuls. Mai este cunoscuta drept: auto-control, controlul impulsurilor, inhibarea raspunsului.

Antonim: impulsivitatea

Cum putem explica inhibitia altor persoane? Este abilitatea de controla un raspuns in mod voluntar. De exemplu: sa gandim inainte sa actionam, sa gandim inainte sa simtim, sa rezistam tentatiei de a raspunde impulsiv.

“Inhibitia este o abilitate fundamentala care permite dezvoltarea tututor celorlalte functii executive. Un copil la mila impulsurilor sale nu poate initia, mentine atentia, planifica, organiza sau rezolva problemele in mod eficient” (Peg Dawson)

Cum arata?

  • Mentinerea calmului intr-o situatie incarcata emotional
  • Ridicarea mainii inainte de a raspunde la o intrebare la clasa
  • Asteptarea randului pentru a se juca intr-un joc sau pentru a vorbi in timpul unei conversatii
  • Ignorarea distragerilor cand se lucreaza la teme
  • Citirea instructiunilor inainte de a incepe sarcina
  • Asteptarea la coada la scoala sau la un magazin
  • Incercarea de a nu adormi la loc dimineata
  • Nu raspunde nepoliticos parintilor si profesorilor cand este suparat

Monitorizarea

Daca un copil are un nivel bun al monitorizarii, el:

  • Tinde sa fie mai prudent in abordarea sarcinilor sau a temelor
  • Isi verifica si observa adesea greselile
  • Solicita in mod voluntar ajutor
  • Isi modifica obiceiurile de lucru sau studiu pentru a-si atinge obiectivele
  • Este adesea consient de propriul comportament si de impactul pe care il are asupra interactiunilor sociale cu ceilalti
  • Este foarte receptiv la indicatori sociali si la contextul lor situational, astfel ca isi schimba comportamentul pentru a se adapta situatiilor diferite
  • Pare sa functioneze mai bine in grupuri sociale

Semne de ingrijorare

  • Nu stie cum sau cand sa inceapa un proiect sau o tema
  • Nu utilizeaza o lista de verificare sau un planificator pentru a-si urmari sarcinile, chiar si cand i se pune una la dispozitie
  • Ii ia mult mai mult timp sa faca o tranzitie
  • Are nevoie de un numar crescut de reamintiri din partea profesorilor sau colegilor pentru a initia o tranzitie
  • Face erori neglijente
  • Incapacitate de a urmari o conversatie sau detaliile acesteia
  • Dificultate la finalizeaza instructiunilor cu mai multi pasi fara reamintiri
  • Probleme la asteptarea randului sau intr-un rand (ex la o coada)
  • Se distrage usor in timpul instructajului unui profesor
  • Nu citeste instructiunile inainte de a incepe sarcina
  • Ofera mereu aceleasi raspunsuri la intrebari diferite, spunand aceleasi lucru in mod repetat
  • Nu realizeaza cat timp a trecut de cand nu s-a angajat intr-o sarcina
  • Pierde materialele scolare, notitele, temele
  • Toleranta scazuta la frustrare
  • Tantrumuri frecvente
  • Are reactii emotionale mai puternice in anumite situatii decat alti colegi de varsta similara

 

Comutare/Tranzitie/Flexibilitate cognitiva

Reprezinta capacitatea de a schimba atentia intre doua activitati sau concepte diferite si de a gandi simultan mai multe concepte. Cum arata? Daca un copil are o flexibilitate cognitiva buna, el:

  • va invata din experientele anterioare si isi va schimba comportamentul ca raspuns la greseli
  • va interpreta informatiile primite in mai multe moduri

Daca un copil nu are flexibilitatea cognitiva dezvoltata corespunzator cel mai probabil el va repeta aceeasi greseala mereu si mereu sau va incerca mereu sa obtina lucrurile in modul sau dorit.

 

Memoria de lucru

Reprezinta capacitatea de a mentine unele informatii in memorie pentru a finaliza o sarcina, pentru a codifica si stoca informatii si pentru a genera obiective.  Cum arata o memorie de lucru deficitara in timpul lectiilor scolare? Copilul poate avea:

  • dificultati in a urmari indicatiile verbale sau scrise cu mai multi pasi
  • atentie distrasa, se pierde in discutiile din clasa
  • dificultate de a ramane intr-o sarcina pana la finalizare
  • dificultati de copiere de pe tabla
  • dificultate in a urma o rutina pentru a rezolva o problema de matematica in mai multi pasi
  • dificultate in a gasi informatiile pertinente in anumite probleme matematice verbale si apoi dificultate in a-si aminti ce operatie sa utilizeze
  • dificultate in a scrie un paragraf sau o propozitie coerenta, deoarece isi pierde firul gandurilor
  • dificultate in a raspunde la intrebari de comprehensiune deoarece nu isi aminteste materiale citite recent
  • dificultate in a urmari firul unor conversatii
  • dificultate in a retine toate informatiile legate de o sarcina dupa ce este trimis sa o indeplineasca

 

Planificare si organizare

Planificarea pe termen scurt presupune o anticipcare a conditiilor sau evenimentelor din viitorul foarte apropiat, cum ar fi consecintele propriilor actiuni sau indica implicarea capacitatilor necesare pentru a identifica o serie de perceptii, sentimente, ganduri, actiuni si rezultatul probabil/dorit care ar rezulta din realizarea lor in viitorul apropiat. Organizarea se refera la utilizarea unor rutine pentru sortare, secventiere, ordonare, aranjare a acestora pentru a spori sau imbunatati eficienta invatarii, a experientelor.

Dificultatile in zona de planificare sunt reflectate intr-o lipsa de anticipare a conditiilor, desi are capacitati adecvate care ar permite o astfel de anticipare (ex este surprins de un eveniment sau de o secventa care duce la un eveniment). Acestea produc adesea o functionare nefasta si ineficienta, abordari ineficiente pentru rezolvarea problemelor noi sau a unor activitati de rutina (ex a face lucrurile in mod constant daca sunt disponibile alternative mai eficiente).

Dificultatile la nivelul organizarii rezulta intr-o lipsa a utilizarii abilitatilor de secventiere daca sunt necesare pentru succes, chiar daca la un moment dat copilul a demonstrat capacitate de a secventa in mod eficient unele informatii de prima data, a manipulat/sortat si a refolosit informatii pentru a finaliza unele actiuni (ex folosirea unei schite inainte de o compunere)

Cum se masoara

Psihologii utilizeaza metode diverse pentru masurarea functiilor executive, printre acestea pot fi, alese in functie de cultura din care provine copilul:

  • Scale si chestionare cu norme: Behavior Ratin Inventory of Executive Functions (BRIEF), cu variante specifice pentru prescolari si scolari
  • Observatia si interviul clinic
  • WISC Integrated
  • D-KEFS (Delis-Kaplan Executive Function System)
  • NEPSY (Bateria de evaluare neuropsihologica la copii) – disponibil si in limba romana
  • Testul Sortarii Cardurilor Wisconsin (WCST) – disponibil si in limba romana
  • Conners 3 – specializat in ADHD si cu subscala despre functii executive, disponibil si in limba romana
  • BASC-2 – disponibil si in limba romana
  • Stop signal
  • Go no Go
  • Bateria Memoriei de Lucru
  • WJ-III Cog
  • KTEA-II
  • KABC-II
Psih. Mădălina Simion
Urmareste
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.