Memoria de lucru joaca un rol esential in viata noastra de zi cu zi. Desi nu este o functie executiva propriu-zis, ea serveste drept baza pentru functiile executive.

Daca memoria de lucru este slaba, ce e de facut? Mai intai e bine sa intelegem ce este memoria de lucru si de ce este importanta.

Ce este memoria de lucru?

Expertii spun ca memoria de lucru este utilizata de copii atunci cand fac calcule la matematica sau cand asculta o poveste. Ei tin minte numerele in timp ce lucreaza cu ele. Trebuie sa isi aduca aminte succesiunea de evenimente si sa se gandeasca in acelasi timp la subiectul povestirii.

Tipuri de memorie de lucru:

  1. Memorie de lucru verbala (auditiva) are legatura cu sistemul fonologic. Copiii folosesc abilitatile memoriei de lucru cand trebuie sa urmeze instructiuni orale ce presupun mai multe etape. Daca memoria lor de lucru este slaba, este posibil sa nu tina minte instructiunile pe care le au de urmat, cu toate ca inteleg perfect ce au de facut. Invatarea limbii si capacitatea de a intelege, in general, presupun utilizarea memoriei de lucru auditive. Memoria de lucru auditiva afecteaza invatarea mai mult decat memoria de lucru vizual-spatiala, deoarece cele mai multe informatii, in scoala, sunt predate pe cale orala, iar elevilor le este mai greu sa gaseasca modalitati de a compensa deficienta acesteia.
  2. Memoria de lucru vizual-spatiala functioneaza ca o schema vizuala. Ne ajuta sa vizualizam ceva, sa avem acel ceva in vedere. Elevii utilizeaza aceasta abilitate la matematica si pentru a-si aminti tipare, imagini si succesiuni de evenimente. Este utilizata, de exemplu, in vizualizarea schemei clasei in timpul primelor doua saptamani de scoala. Daca nu este identificat, deficitul acestui tip de memorie este inteles gresit. De exemplu, copilul poate parea ca nu e atent.

 

Ce legatura exista intre invatare si atentie?

Memoria de lucru poate fi o problema majora la copiii cu ADHD, iar cei cu memorie de lucru slaba pot avea si dificultati de invatare.

Dificultatile cu memoria de lucru pot fi identificate tarziu in scoala, in momentul cand este nevoie de manifestarea abilitatilor executive de intelegere si analiza. Astfel, pentru un copil cu dificultati de invatare, memoria de lucru slaba aduce in plus si o imagina proasta. De exemplu, un copil de clasa a V-a care silabiseste cand citeste se bazeaza mult pe memoria de lucru pentru a compensa. Aceasta suprasolicita memoria de lucru. La aceasta varsta este de asteptat ca citirea sa se faca automat, copilul sa poata recunoaste cuvantul dintr-o privire fara sa apeleze la atentie si la memoria de lucru. Cu atat mai mult, la un copil care are nevoie sa compenseze, dar nu se poate baza nici macar pe memoria de lucru, procesul devine si mai anevoios.

Cum putem identifica dificultatile cu memoria de lucru?

 

Pentru a ne da seama daca un copil are probleme cu memoria de lucru, mai intai cautam semne (sau ii cerem profesorului sa faca asta). Ce putem observa:

  • Activitatile sunt abandonate fara a fi finalizate
  • Copilul poate parea ca viseaza cu ochii deschisi
  • Nu termina ce i se da de facut
  • Ridica mana sa puna intrebari, dar uita ce voia sa spuna (aceasta este normal la un copil de 5 ani, dar nu la unul de 11 ani).
  • Incurca materialele – de exemplu, combina doua enunturi
  • Uita ce are de facut pentru a continua activitatea inceputa, desi profesorul a explicat etapele ce trebuie urmate.

Daca profesorii copilului dvs. au observat aceste comportamente, e bine sa luati in consideratie efectuarea unor teste formale ale ambelor forme de memorie de lucru.

Cum sa ajutam un copil care are memoria de lucru slaba
Exista multe modalitati de a-i ajuta pe copiii cu memorie de lucru slaba si putem incepe prin a-i ajuta sa compenseze sau chiar sa isi schimbe stilul de viata. Iata cateva tehnici pe care le puteti incerca (sau impartasi cu profesorii copilului pentru a le aplica):
– Aflati punctele slabe ale copilului, dar bazati-va pe punctele sale forte. Daca are abilitati vizual-spatiale puternice, incercati sa transpuneti informatiile dintr-un enunt de problema de matematica intr-o diagrama sau desen. De exemplu, incercati sa utilizati piese de lego pentru a duce la bun sfarsit problemele ce presupun adunare sau scadere.
– Ajutati-l sa compenseze punctele slabe. Segmentati informatiile. De exemplu, dati una sau doua instructiuni, nu mai multe dintr-o data. Daca memoria de lucru auditiva este slaba, nu va bazati pe copil cand e vorba de ceva important. Incurajati-l sa spuna ce are nevoie profesorilor sai, adica sa le ceara ca informatia sa-i fie livrata fragmentat.
– Apreciati ceea ce face bine. Ajutati copilul sa-si dea seama de memoria sa de lucru, facandu-l sa-si dea seama ce strategii functioneaza in anumite situatii. Daca ceva merge bine, spuneti-i sa mai incerce si alta data.
– Utilizati memoria de lucru pentru a face un plan de actiune. Descurajati multitasking-ul si utilizati memoria de lucru in favoarea concentrarii pe un singur lucru o data si apoi sa treaca la alta activitate. Sa faca o activitate, sa se opreasca si apoi sa treaca la alta activitate, sa revina la prima si tot asa mai departe. Astfel copiii se pot concentra pe o singura idee si nu mai sunt suprasolicitati de o multime de ganduri in acelasi timp.


Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.