Multe dintre bolile renale necestită abordare multidisciplinară. Enurezisul poate avea implicații psihologice și nu răspunde la tratament medical pe tercreierrinichimen lung. Pacientul cu uremie poate avea simptome de concentrare diminuată, funcționare cognitivă înceată sau ineficientă, nivel de excitație scăzut, activitate exagerată sau incapacitatea de a sta pe loc. Dializa nu ellimină complet toate simptomele. Sindromul uremic se prezintă uneori prin scăderea performanței motorii sau perceptual-motorii.

Pacienții cu probleme renale pot avea disfuncție cognitivă datorită mai multor cauze: boli neurologice comorbide, afecțiuni metabolice precum encefalopatia hipertenisvă sau ketoacidoză diabetică etc. În mod ideal, toate stațiile de dializă ar trebui să aibă acces la un neuropsiholog cunoscător al patternurilor disfuncțiilor cognitive la pacientul cu dializă cronică. Ariile în care s-au găsit deficiențe cel mai frecvent la pacienții cu dializă cronică sau uremie sunt performanța la sarcinile perceptual-motorii care necesită flexibilitatea gândirii, comutarea atenției, manipulări mentale, învățare și memorie.

Rinichii sănătoși produc eritropoietină, hormonul care stimulează măduva să producă globule roșii(purtătoare de oxigen). Pe măsură ce rinichii nu mai produc la fel de multă eritropoietină ducând la scăderea producției de globule roșii, înlocuirea naturală a vechilor globule se face deficitar iar sângele transportă mai puțină hemoglobină. Acest lucru duce la senzație de oboseală, probleme de memorie, dificultăți de concentrare, amețeală, hipotensiune arterială.

Condițiile medicale nefrologice pe care le evaluez includ:

• Transplantul renal
  • Sindromul uremic (uremie)
  • Enurezis
  • Encefalopatie uremică