Copiii reusesc mult mai devreme decat se presupunea anterior, in atribuirea de sensuri cuvintelor si de a nu le percepe ca pe un zgomot aleatoriu.

In timp ce bebelusii dorm, procese uimitoare au loc in creierul lor. Oamenii de stiinta de la “Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences (MPI CBS)” din Leipzig au constatat ca bebelusii reusesc sa asocieze un sens cu un cuvant intre varsta de 6 si 8 luni – o capacitate care pana acum era cunoscuta pentru copii si adulti mai mari. Memoria este atribuita sensului cuvintelor trece prin aceleasi etape in timpul somnului, care se intampla de asemenea in dezvoltarea lexicala tipica: asa numitele ”protowords” care combina doar stimuli vizuali si acustici simultan, devin cuvinte reale care sunt legate de continut.

Oamenii de stiinta au investigat aceste relatii introducand in studiu sugari cu varste cuprinse intre 6 si 8 luni si obiecte fanteziste pe care le-au denumit precum “Bofel” sau “Zuser”. Obiecte care difera numai in forma sau culoare au fost numite cu acelasi nume – la fel cum pisicile se numesc “pisici”, desi difera in detalii. Cercetatorii au ales aceste obiecte fictive pentru a se asigura ca participantii tineri la studiu nu au putut avea acces la cunostintele existente.

Din reactia creierului copiilor a fost clar, copiii nu au putut conecta obiecte noi din aceeasi categorie cu numele corespunzator. Asta inseamna ca nu au recunoscut un nou Bofel ca “Bofel”, desi era destul de asemanator cu versiunile Bofel vazute anterior. Pentru bebelusi, fiecare pereche noua de cuvinte-obiect a fost necunoscuta si unica, nu puteau inca sa construiasca o relatie generala intre ele.

Acest lucru s-a schimbat dupa un pui de somn la pranz. Copiii care au adormit dupa fazele de invatare, creierul a putut diferentia termenul corect si cel gresit pentru un obiect nou. Ei si-au consolidat cunostintele in timpul somnului. Bebelusii care nu au adormit  nu au reusit sa faca acest lucru.

Copiii au dezvoltat doua tipuri diferite de cunostinte, in functie de durata somnului. Dupa o pauza de jumatate de ora, au aratat o reactie a creierului pe care deja o au copiii de 3 luni dupa ce au asociat un stimul vizual cu unul acustic. In timpul somnului ei au filtrat caracteristici similare din obiecte si le-au conectat cu sunetul unui cuvant. Ca si copiii in varsta de 3 luni, au perceput cuvantul ca un sunet aleator, fara nici un inteles.

Spre deosebire de sugarii care au dormit timp de o jumatate de ora, bebelusii care au dormit timp de 50 de minute au aratat o reactie a creierului care anterior era cunoscuta doar pentru copiii mai mari si pentru adulti. Aici a aparut componenta asa numita N400, care semnaleaza ca in creier au fost procesate semnificatii incongruente – fie ca este vorba de propozitii, perechi de cuvinte, povesti de imagine sau perechi de cuvinte-obiect. Prin aceasta componenta, cercetatorii au reusit sa recunoasca faptul ca participantii tineri au invatat de fapt sensul cuvintelor.

“Dupa un pui de somn de dupa masa copii care au adormit dupa fazele de invatare, creierul lor putea sa diferentieze termenul corect si cel gresit pentru un obiect nou, in acest caz o versiune noua a unui “Bofel” sau a unui “Zuser”. NeuroscienceNews.com image is credited to MPI CBS.”

In acest context, o etapa de somn ar putea avea o importanta deosebita: durata celei de a doua dintre cele patru etape de somn, in special, pare sa aiba o influenta importanta asupra dezvoltarii memoriei lexicale. “In timpul acestui pui de somn, se produce evident o tranzitie de la o forma simpla de dezvoltare a memoriei lexicale la o forma avansata de dezvoltare”, spune Manuela Friedrich. “Aceste doua tipuri de memorie care se dezvolta in timpul somnului sunt comparabile cu cele pe care le cunoastem din dezvoltarea copilului. In timp ce in timpul somnului exista doar cateva minute intre cele doua tipuri, in dezvoltarea tipica exista luni de zile “.

Sursa: doi:10.1016/j.cub.2017.06.070

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.