Anumite retele din creier responsabile pentru a gestiona sarcinile interne si externe se maturizeaza mai lent la copiii cu ADHD. O privire “in creierul” a peste 750 de copii si adolescenti releva intr-un studiu o diferenta cheie in arhitectura creierului intre cei cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atentie si cei fara.

Acest studiu constata ca copiii si adolescentii cu ADHD raman in urma celorlalti de aceeasi varsta cu privire la cat de repede creierul lor formeaza conexiuni in si intre retelele cheie ale creierului.

Rezultatul: conexiuni mai putin mature intre o retea cerebrala care controleaza gandirea directionata intern (cum ar fi visarea) si retelele care permit unei persoane sa se concentreze asupra sarcinilor directionate extern. Acest decalaj in dezvoltarea conexiunii poate explica de ce persoanele cu ADHD se distrag cu usurinta sau se lupta sa ramana concentrate.

In acest studiu membrii dintr-o echipa din Departamentul de Psihiatrie al Facultatii de Medicina a Universitatii din Michigan au folosit tehnici de calcul foarte avansate pentru a analiza un grup mare de scanari detaliate ale creierului care au fost partajate public pentru ca oamenii de stiinta sa le studieze. Rezultatele lor sunt publicate an Proceedings of the National Academy of Sciences.

Autorul principal Chandra Sripada, MD, Ph.D., si colegii sai au analizat scanarile cerebrale ale 275 de copii si adolescenti cu ADHD si 481 de copii si adolescento fara acesta tulburare, folosind metode „conectomice” care pot cartografia interconectivitatea intre retelele din creier.

Scanarile realizate folosind imagistica functionala(fMRI) arata activitatea creierului in timpul unei stari de repaus. Acest lucru permite cercetatorilor sa vada cum o serie de retele cerebrale diferite, fiecare specializata pentru anumite tipuri de functii, „vorbeau” in interiorul si intre ele.

Cercetatorii au descoperit intarzieri in dezvoltarea conexiunii in cadrul retelei centrate intern, numita DMN, si in dezvoltarea conexiunilor intre DMN si doua retele care proceseaza sarcini orientate extern, adesea numite retele pozitive sau TPN. Ei au putut vedea chiar ca intarzierile in dezvoltarea conexiunii cu cele doua retele legate de sarcini – retelele de atentie frontoparietala si ventrala – erau localizate in principal in doua zone specifice ale creierului.

Aceste se potrivesc bine cu ceea ce au descoperit alti cercetatori, examinand structura fizica a creierului persoanelor cu sau fara ADHD utilizand alte modalitati.

Constatarile sunt, de asemenea, relevante pentru cursul longitudinal al ADHD de la copilarie pana la maturitate. De exemplu, o parte din copii si adolescenti depasesc ulterior aceste simptome, in timp ce pentru altii tulburarea persista pe tot parcursul maturitatii. Studiile viitoare privind maturizarea retelei cerebrale an ADHD ar putea aduce lumina asupra bazei neuronale pentru aceasta diferenta.

 

Sursa: https://www.pnas.org/content/111/39/14259

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021