Intrebare: Copilul meu este in clasa a treia si l-am evaluat anul acesta. Testarile au confirmat ca este un copil inteligent care proceseaza lent. Este posibil ca viteza de procesare sa creasca totusi, in timp?

 

Raspuns: Nu numai ca este posibil, ci este chiar normal sa se intample asa. Viteza de procesare nu inseamna doar cat de repede scriem, dam o replica sau ne imbracam pentru a merge la lucru sau scoala.

Viteza de procesare este un amestec de factori. Unul dintre acestia este si abilitatea de a procesa informatiile verbale. Un alt factor este abilitatea de procesare vizuala. Un altul este abilitatea de a da o replica fulger.

Viteza de procesare nu este o problema de atentie si invatare in sine. Dar daca ceva nu merge bine undeva, acel ceva poate duce la probleme de invatare si in activitatile de zi cu zi. Poate avea impact si asupra invatarii si atentiei la un copil.

Rar se intampla ca viteza de procesare sa fie lenta in toate ariile de procesare. De obicei, la unele aspecte exista lentoare, iar la altele nu. Unele abilitati de procesare pot fi chiar mult mai rapide decat la alti copii.

Sa ne imaginam urmatorul scenariu. Un copil are o dificultate de invatare a limbii. Profesorul explica ceva la matematica in clasa. Copilul intelege explicatia profesorului, dar nu poate reda in cuvinte ceea ce a inteles la fel de repede ca si colegii lui. De asemenea, nu poate raspunde la intrebari cu mai multe variante de raspuns la fel de rapid ca ceilalti.

Asta nu inseamna ca e lent la toate. Poate fi primul pe terenul de basket, deoarece are abilitati vizuale si motorii rapide si are o buna coordonare.

Alt copil sufera de disgrafie. Lentoarea motorie are impact asupra abilitatii lui de a asterne gandurile pe hartie. Ii afecteaza si abilitatea de a lua notite in clasa intr-un mod eficient. Dar are viteza la a intelege si a da replici in limba vorbita.

Copiii cu viteza mica de procesare pot sa nu fie constanti. Pot fi rapizi la unele activitati si lenti la altele, chiar daca activitatile par asemanatoare. Un motiv ar fi faptul ca informatia este procesata diferit.

Este important sa intelegem inconstanta copilului. Daca intelegem unde este lentoarea, atunci putem anticipa dificultatile. Putem de asemenea sa gasim strategii si sprijin.

 

Sursa:

Ellen Braaten

Director al Programului de evaluare emotionala si a invatarii, Massachusetts General Hospital

 


Otilia Blaga

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021