Potrivit unui sondaj recent realizat de American Psychological Association (APA), multi americani – atat adulti cat si tineri – se confrunta cu niveluri ridicate de stres. Adultii pot identifica mai usor sentimentele si cauzele stresului si pot lua in considerare modalitatile de a le gestiona. Tinerii, cu toate acestea, pot sa nu recunoasca semne de stres sau sa nu stie cum sa raspunda in mod eficient. Parintii pot oferi asistenta valoroasa si pot oferi empatie si intelegere. Stiind ce sa asculte si urmarind si cautand ocazii de a se implica in conversatii cu copii de toate varstele, parintii pot ajuta copiii lor sa gestioneze mai bine provocarile vieții. APA ofera următoarele sfaturi pentru a vorbi cu copiii dvs. despre stres:

A fi disponibil

– observati orele in care copiii dumneavoastra. au cea mai mare sansa de a vorbi – de exemplu, inainte de culcare, inainte de cina, in masina – si sa fie pe deplin la indemana sa ii ascultati;
– porniti conversatia; le permite copiilor sa stie ca va pasa de ce se intampla in viata lor;
– gasiti timp in fiecare saptamana pentru o activitate individuala cu fiecare copil si evitati sa programati alte activitati in acel moment;
– aflati despre interesele copiilor – de exemplu, muzica si activitatile preferate – si manifestati interes pentru ele;

– initiati conversatiile prin impartasirea a ceea ce ati gandit sau a ceea ce alti copii ar putea gandi, in loc sa incepeti o conversatie cu o intrebare.

Ascultati activ
– cand copiii vorbesc despre preocupari, opreste-te din ceea ce faci si asculta;
– exprimati interesul fata de ceea ce spun fara a fi intruzitiv;
– ascultati punctul lor de vedere, chiar daca este dificil de auzit;
– lasati-i sa-si completeze punctul inainte sa raspundeti;
– repetati ceea ce ati auzit spunandu-le pentru a va asigura ca ii intelegeti in mod corect;
– copiii va pot testa, spunandu-va o mica parte din ceea ce ii deranjeaza. Ascultati cu atentie ceea ce spun, incurajati-i sa vorbeasca si sa poata impartasi si restul povestirii.

Raspundeti cu drag

– se inmoaie reactii puternice – copiii va vor “citi” daca pareti furiosi sau defensivi;
– exprimati-va opinia fara a minimaliza atitudinea lor – recunoasteti ca este bine sa nu fiti de acord;
– rezistati argumentand despre cine are dreptate. In schimb spuneti: “Stiu ca nu esti de acord cu mine, dar asta cred eu”.;
– concentrati-va mai degraba pe sentimentele copilului decat pe dumeavoastra in timpul conversatiei;
– intrebati copiii ce vor sau au  nevoie de la dumeavoastra intr-o conversatie, cum ar fi sfatul, ajutorul in tratarea sentimentelor sau asistenta in rezolvarea unei probleme.

Considera
– copiii invata urmarind parintii lor. Cel mai adesea, acestia vor urma comportamentul dumeavoastra prin modul in care isi gestioneaza furia, rezolva problemele si se manifesta prin sentimente dificile. Ajutati-i pe copii sa adopte strategii de dezvoltare sanatoase prin modelarea comportamentelor pozitive;
-implicati familia in activitati de reducere a stresului, cum ar fi o plimbare de familie, curse cu bicicletele sau dansul impreuna.
– copiii mici pot manifesta sentimente de stres sau ingrijorare in jocul lor. Acordati atentie temelor in conversatiile si activitatile lor pentru a obtine un sentiment bun al preocuparilor lor. Adolescentii si copiii mai mari sunt deseori implicati mai mult cu colegii decat cu familia ca parte a dezvoltarii propriei identitati. O evitare semnificativa a parintilor poate fi totusi un semn ca un adolescent este in dificultate si poate avea nevoie de asistenta;
– copiii invata din alegerile lor. Atata timp cat consecintele nu sunt periculoase pentru ei insisi sau pentru ceilalti, nu simti ca trebuie sa faci pasul de fiecare data.
– protejarea copiilor de posibilele cauze ale stresului sau anxietatii, cum ar fi somajul, problemele familiale ale parintilor sau o boala in familie, poate agrava anxietatea unui copil, deoarece copiii isi asuma de obicei un scenariu mai rau. Ajutati prin furnizarea de informatii adecvate varstei.

Cautati ajutor suplimentar
– dacă aveti ingrijorari cu privire la faptul ca copilul dvs. sufera un stres considerabil si ca ideile nu ajuta suficient, solicitati sfatul unui specialist in domeniul sanatatii mintale, cum ar fi un psiholog. Psihologii au o formare specifica care va poate ajuta atat pe dvs. cat si pe copilul dvs.  sa gestionati cu succes stresul coplesitor.

Sursa: Asociatia Psihologilor Americani, http://www.apa.org/helpcenter/talking-about-stress.aspx 

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2013 - 2017

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.