Testul Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) este unul dintre cele mai utilizate instrumente pentru evaluarea inteligenței la copii și adolescenți. De-a lungul anilor, WISC a suferit mai multe revizuiri pentru a rămâne relevant și precis în contextul schimbărilor educaționale și culturale. Cea mai recentă ediție, WISC-V, aduce o serie de îmbunătățiri semnificative față de predecesorul său, WISC-IV. În acest articol, vom explora avantajele WISC-V și modul în care aceste modificări îmbunătățesc evaluarea inteligenței la copii.

Structură Modernizată și Flexibilitate Îmbunătățită

Una dintre cele mai notabile îmbunătățiri ale WISC-V este structura sa modernizată. WISC-V a fost proiectat pentru a oferi o evaluare mai detaliată a abilităților cognitive, cu o atenție sporită asupra proceselor de gândire superioare și a abilităților de rezolvare a problemelor. Structura testului a fost reconfigurată pentru a include cinci indici principali:

1. Înțelegerea Verbală
2. Raționament Perceptiv-Visuo-Spațial
3. Memoria de Lucru
4. Viteza de Prelucrare
5. Raționament Fluid

Această structură nouă permite o analiză mai aprofundată a punctelor forte și a nevoilor individuale ale copilului, permitând profesioniștilor să creeze planuri de intervenție și suport educațional personalizate.

Subteste Noi și Revizuite

WISC-V introduce subteste noi și revizuite care sunt mai relevante pentru contextele educaționale actuale. Aceste subteste măsoară abilități precum raționamentul fluid, gândirea critică și abilitățile de procesare vizuo-spațială. De exemplu, subtestul „Matrici” evaluează capacitatea de a percepe relații și de a rezolva probleme noi, fără a se baza pe cunoștințe anterioare. Aceste schimbări fac ca WISC-V să fie un instrument mai sensibil la variațiile cognitive și la dificultățile specifice de învățare.

Scoruri Compozite Suplimentare

WISC-V oferă scoruri compozite suplimentare care permit o interpretare mai nuanțată a performanței cognitive. Aceste scoruri compozite ajută la identificarea abilităților specifice și a domeniilor de dezvoltare, oferind o imagine mai completă a profilului cognitiv al copilului. Aceasta este o îmbunătățire majoră față de WISC-IV, care se concentra pe un număr mai mic de indici generali.

Utilitate Clinică Extinsă

WISC-V a fost proiectat pentru a fi mai sensibil la o gamă largă de tulburări de dezvoltare și dificultăți de învățare. Testul include sarcini care sunt relevante pentru evaluarea deficiențelor specifice, cum ar fi tulburările de atenție sau tulburările din spectrul autist. De asemenea, WISC-V poate fi utilizat pentru a urmări progresul în timp, ceea ce este esențial pentru evaluarea eficacității intervențiilor educaționale sau terapeutice.

Conveniență și Eficiență

WISC-V a fost conceput pentru a fi mai eficient din punct de vedere al timpului, cu o durată de administrare redusă comparativ cu WISC-IV. Acest lucru este realizat prin utilizarea unui număr mai mic de subteste pentru a obține

un scor de inteligență generală (IQ). În plus, WISC-V permite o evaluare flexibilă, unde profesioniștii pot alege să administreze doar subtestele relevante pentru nevoile specifice ale copilului, fără a compromite acuratețea și fiabilitatea scorurilor.

Integrare Tehnologică

În era digitală, este esențial ca instrumentele de evaluare să se alinieze cu tehnologia modernă. WISC-V beneficiază de opțiuni de administrare digitală, facilitând aplicarea testului și interpretarea rezultatelor. Aceasta nu numai că economisește timp, dar și îmbunătățește acuratețea scorurilor prin reducerea erorilor umane asociate cu scorarea manuală.

Sensibilitate Culturală și Lingvistică

WISC-V recunoaște importanța diversității culturale și lingvistice în evaluarea inteligenței. Testul a fost dezvoltat pentru a minimiza prejudecățile culturale și lingvistice, oferind o imagine mai echitabilă a abilităților cognitive ale copiilor din diferite medii. Aceasta reprezintă o îmbunătățire semnificativă față de edițiile anterioare, care puteau fi mai puțin sensibile la aceste diferențe.

 

WISC-V reprezintă o evoluție semnificativă în evaluarea inteligenței la copii și adolescenți. Prin îmbunătățirile aduse structurii, subtestelor și scorurilor compozite, WISC-V oferă o evaluare mai detaliată și personalizată a abilităților cognitive. Sensibilitatea crescută la dificultățile de învățare și tulburările de dezvoltare, împreună cu integrarea tehnologică și sensibilitatea culturală, fac din WISC-V un instrument de evaluare robust și adaptat nevoilor contemporane.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021