Când dezvoltarea creierului unui copil este atipică, aceasta poate duce la formarea unor trăsături de personalitate distincte. Tulburarea Pervasivă de Dezvoltare (PDD) reprezintă o anumită diferență în dezvoltarea creierului care influențează modul în care un copil interacționează social, comunică și se raportează la lumea înconjurătoare, dând naștere unui set specific de provocări pe care le vom explora în continuare.

Utilizarea etichetelor precum PDD poate fi complicată, pentru că există riscul de a reduce complexitatea personalității unui copil la o serie de caracteristici. Totuși, atunci când sunt aplicate cu discernământ, acestea pot fi de ajutor terapeuților și părinților în a oferi o îngrijire mai adecvată.
Odată ce un copil este diagnosticat cu PDD, multe aspecte devin mai clare. În primul rând, diagnosticul îi informează pe cei care îl îngrijesc despre provocările specifice cu care copilul se poate confrunta și despre natura sprijinului de care are nevoie. Apoi, diagnosticul orientează către tipurile de terapie potrivite — adesea o combinație de terapie ocupațională, terapie a vorbirii și terapie comportamentală cognitivă. În plus, diagnosticul este crucial pentru părinți în cazul în care aceștia caută asistență din partea statului.

Care sunt caracteristicile unui copil diagnosticat cu PDD? Există 5 categorii principale ale PDD, fiecare având trăsături specifice.
Toate categoriile împărtășesc trăsături de PDD, dar prezintă și diferențe distincte.

Autism: Copiii cu autism se confruntă cu provocări în interacțiunea socială, au obiceiuri și ritualuri inflexibile și pot suferi de dizabilități intelectuale. (Informații suplimentare despre autism.)
Sindromul Asperger: Este o variantă mai blândă a autismului, fără prezența dizabilităților intelectuale. (Informații suplimentare despre sindromul Asperger.)
PDD-NOS (tulburare pervasivă de dezvoltare, nespecificată altfel): Copiii diagnosticați cu PDD-NOS manifestă trăsături similare cu autismul/Asperger, dar sunt mai capabili să socializeze.
Tulburarea dezintegrativă a copilăriei: Copiii afectați încep fără simptome de PDD, dar ulterior pierd rapid abilitățile de limbaj, motorii și sociale într-o perioadă scurtă de timp.
Sindromul Rett: Acesta se concentrează pe dificultăți legate de abilitățile motorii, cum ar fi problemele de deplasare sau de manipulare a obiectelor. Afectează predominant fetele, deoarece este legat de o anomalie a cromozomului X. (Notă: Este singura categorie de PDD cu o cauză genetică bine definită.)
Deși este mai simplu să descriem PDD prin aceste subcategorii, această metodă nu este cea mai exactă. În prezent, termenul utilizat este „Tulburarea de Spectru Autist” (TSA).
În luna mai a anului 2013, termenul PDD a fost înlocuit de către specialiști cu Tulburarea de Spectru Autist (TSA). Prin urmare, în loc de a clasifica în subtipuri separate, copiii cu aceste caracteristici sunt considerați a fi parte din spectrul autismului. Aceasta abordare oferă o înțelegere mai nuanțată a personalității copilului, evitând încadrarea sa într-o categorie fixă.

Copiii cu TSA prezintă adesea comportamente specifice în următoarele domenii majore. S-ar putea să observi că micuțul tău preferă să stea deoparte și/sau întâmpină dificultăți în a interacționa cu alții. Chiar dacă își dorește prieteni, s-ar putea să nu știe cum să-i abordeze. Acest lucru se poate datora incapacității de a înțelege suficient emoțiile și intențiile colegilor săi de joacă pentru a stabili conexiuni.
Ar putea avea probleme în a învăța să vorbească, repetând expresii mecanic în loc să-și exprime propriile gânduri. De asemenea, ar putea să-i fie dificil să detecteze nuanțele în conversații – cum ar fi ironia, supărarea sau glumele cu dublu sens. Dacă nu le percepe, nu înțelege întregul mesaj.
S-ar putea să prezinte dificultăți de învățare și să se lupte pentru a se concentra, a procesa și a înțelege ceea ce i se spune.
Reacția la stimuli senzoriali. Ar putea avea o relație complexă cu aspectele vizuale, olfactive și tactile ale mediului înconjurător. De exemplu, ar putea fi copleșită de zgomotul dintr-o clasă sau de aglomerația dintr-un magazin. Sau, dimpotrivă, s-ar putea să caute mai multe stimulente, dorind să exploreze spațiul prin atingere sau gust.
Va avea, cel mai probabil, rutine și obiceiuri stricte. Schimbări mici, cum ar fi un drum nou spre școală sau un alt tip de mic dejun, ar putea să o deranjeze profund. Poate vei observa că are un mod repetitiv de a se juca și nu este interesată de jocuri sau jucării noi.
Ignorarea unui diagnostic de TSA poate avea consecințe pe termen lung, afectând diverse aspecte ale vieții copilului.
Dificultățile de concentrare îi vor îngreuna participarea la lecții și învățarea abilităților de bază, cum ar fi cititul și scrisul. În plus, problemele de comunicare îi vor îngreuna interacțiunile sociale, făcând-o să se simtă izolată și expusă riscului de a fi marginalizată sau intimidată. Dacă există și probleme motorii (precum în sindromul Rett), atunci va avea dificultăți în activități precum desenatul, decupatul și, cel mai important, joaca cu colegii. De asemenea, va întâmpina obstacole în a realiza sarcini simple, cum ar fi legarea șireturilor sau folosirea tacâmurilor. Pe măsură ce aceste dificultăți se acumulează, poate deveni tot mai greu pentru ea să-și dezvolte încrederea în sine și stima de sine.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021