In cazul in care copilul dumneavoastra intampina dificultati in invatare sau in mentinerea atentiei, e posibil sa va fi intalnit déjà cu termenul de procesare a informatiei. Acesta nu este un diagnostic, ci un concept folosit in psihologia cognitiva pentru a intelege o serie de dificultati de invatare.

Ce este procesarea informatiei?
Cand psihologii folosesc acest termen, aseamana functionarea creierului cu cea a unui computer. Adica modul in carea mintea colecteaza informatii si cum ne folosim de aceaste informatii in desfasurarea diferilor activitati.
Colectam informatii in multe moduri: prin ceea ce vedem, mirosim, gustam, atingem sau auzim. In termini informatici acest process este cunoscu ca input (intrare), dar acesta este primul pas in procesarea informatiei. O data ce am colectat datele, creierul nostru trebuie sa le recunoasca, inteleaga si stocheze, iar in cele din urma trebuie sa raspundem informatiei primate. Raspunsul , sau output(iesire), este ceea ce facem (spunem) ca reactie la input.
Procesarea informatiei presupune acest intreg proces, modalitatea in care functioneaza impreuna input-ul si output-ul. Acest process face posibil pentru copii sa se descurce cu toate activitatile desfasurate, de la citit la legatul siretului.

Ce presupune dificultatile de procesare a informatiei
Dificultatile de procesare a informatiei au legatura cu modul in care creierul copilului recunoaste si utilizeaza informatia pe care a primit-o. Procesarea poate afecta multe arii, dar importante in procesul de invatare sunt procesarea vizuala si procesarea auditiva.

Dificultati de procesare vizuala a informatiei

Acest aspect se refera la cat repede copilul intelege ceea ce vede si cat de bine isi aminteste aceasta informatie.
Unui copil ce se confrunta cu aceste dificultati ii va fi greu sa dea un sens cu acuratete a ceea ce vede si poate intampina lipsa unor abilitati spatial-vizuale, astfel:
– ii va fi greu sa faca diferenta intre forme sau litere asemanatoare(O-Q, b-d )
– va avea dificultati sa vada si sa compare diferenta dintre anumite culori, forme sau patternuri
– dificultati in localizarea unui obiect specific pe o pagina
– sare randuri cand citeste sau citeste un rand repetitiv
– ii e greu sa ramana pe un spatiu delimitat cand scrie
– are dificultati in a copia informatia de pe tabla
– se loveste de obiecte si are probleme sa pacurga spatii noi

Dificultati de procesarea informatiei auditive

Procesarea auditiva se refera la modul in care un copil foloseste informatiile auzite si implica modul in care da sens sunetelor si cum mentine acele informatii.
Copiii care intampina probleme de procesare auditiva vor avea dificultati in a da un sens si o semnificatie a ceea ce aude, mai ales atunci cand in jur este zgomot:
-le va fi greu sa spuna diferenta intre cuvinte ce suna asemanator
– dificultati in intelegerea limbajului vorbit
– dificultati in a urma instructiunile
– dificultati sa isi aminteasca ceea ce a auzit
-pare ca nu asculta ce li se spune

Nu toti copii care se confrunta cu problem de procesarea ainformatiei vor avea aceleasi dificultati. Unii pot avea probleme cu memoria de lucru, in timp ce altii vor prezenta o viteza redusa a procesarii de informatie.

 

Andreea Diaconescu

Andreea este absolventa a Facultatii de Psihologie (Universitatea Hyperion), formare in Psihoterapie Ericksoniana prin Asociatia Romana de Hipnoza Clinica, Relaxare si Terapie Ericksoniana si absolventa a masterului “Evaluarea, consilierea si terapia copilului, cuplului si a familiei” din Universitatea Bucuresti.

0729 261 069

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021