Abilitățile executive se dezvoltă treptat și la ritmuri diferite pentru diferite persoane. Majoritatea copiilor se confruntă, la un moment dat, cu dificultăți în planificare, organizare și finalizare. Cu toate acestea, problemele de învățare și de atenție complică această dezvoltare.

Copiii cu dificultăți de învățare sau cu ADHD au aproape întotdeauna dificultăți cu una sau mai multe abilități executive, ceea ce poate duce la obstacole în învățare și comportament. De exemplu, un copil cu ADHD poate avea dificultăți în a-și aminti instrucțiunile, în a se organiza pentru a finaliza o sarcină sau în a-și menține atenția pe o perioadă lungă de timp.

Aceste dificultăți nu sunt doar frustrante pentru copil, dar pot și să împiedice procesul de învățare și să creeze probleme de comportament. De aceea, este esențial să recunoaștem și să înțelegem aceste dificultăți, pentru a putea oferi copilului suportul și ajutorul de care are nevoie pentru a se dezvolta și a învăța într-un mod eficient.

Această listă de verificare vă poate ajuta să identificați anumite comportamente sau dificultăți pe care le observați la copilul dumneavoastră în ceea ce privește planificarea, organizarea, gestionarea timpului sau alte abilități executive. Aceasta vă poate oferi o imagine mai clară asupra problemelor cu care se confruntă copilul și poate servi drept punct de plecare pentru o discuție cu profesioniștii în domeniu.

Este important să aveți în vedere că această listă nu înlocuiește o evaluare profesională și nu oferă un diagnostic precis. Totuși, poate fi o resursă valoroasă pentru a vă ghida în observațiile și îngrijorările dumneavoastră și pentru a iniția o colaborare cu profesioniștii care pot oferi sprijinul și ajutorul necesar copilului dumneavoastră.

 

Copilul meu…

  • Are probleme în menținerea atenției
  • Este adesea distras
  • Are nevoie de multe mementouri pentru a rămâne concentrat asupra unei sarcini
  • Găsește dificil să își fixeze obiective
  • Pare să se confrunte cu dificultăți în a lua decizii
  • Are dificultăți în a stabili de unde să înceapă sarcinile
  • Se concentrează excesiv fie pe detalii, fie pe imaginea de ansamblu, ignorând celălalt aspect
  • Întâmpină dificultăți în a începe sarcinile, amânând mereu începutul
  • Are dificultăți în a înțelege cât timp va dura finalizarea unui proiect
  • Necesită mai mult timp decât colegii săi pentru a finaliza temele și alte sarcini
  • Are nevoie de îndrumări constante din partea adulților pentru a rămâne concentrat pe sarcină
  • Pierde noțiunea timpului sau a termenelor limită pentru sarcini
  • Uită să predea lucrările finalizate
  • Are dificultăți în a-și păstra în ordine materialele necesare; de multe ori uită să le aducă acasă sau la școală
  • Găsește dificil să verifice munca sa (și uneori nu o face deloc
  • Întâmpină probleme în a urma instrucțiunile care implică mai multe etape
  • Uită ce spune sau face în mijlocul unei sarcini
  • Uită detalii dintr-un text în timpul lecturii sau imediat după finalizare
  • Se enervează sau se frustrază în fața schimbărilor în program sau rutinele obișnuite
  • Are dificultăți în a trece de la o activitate la alta (mai ales atunci când regulile sau cerințele sarcinii se schimbă)
  • Întâmpină dificultăți în a face tranziția între informații literale și figurative, trecut și prezent, etc.
  • Rămâne blocat în anumite părți ale sarcinilor și nu poate progresa
  • Pare să aibă dificultăți în controlul impulsurilor – spune sau face lucruri fără să le gândească în prealabil
  • Se enervează ușor
  • Adesea întrerupe conversațiile altora

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021