Dintre toate abilitățile executive, organizarea și prioritizarea sunt deosebit de importante, în special pentru copiii cu tulburări de învățare și ADHD. Copiii dezorganizați cu tulburări de învățare sau ADHD sunt adesea considerați leneși, lipsiți de motivație sau chiar sfidători. Poate fi posibil ca tu să fii una dintre puținele persoane din viața copilului tău care înțelege cum faptul de a avea o dizabilitate complică capacitatea sa de a dezvolta aceste abilități.

Copilul tău poate înțelege importanța organizării, dar poate să nu aibă nicio idee cum să devină organizat. Aici poți oferi asistență și încurajare valoroase. Următoarele strategii pot ajuta copiii să obțină succes în activitățile academice și de agrement și să ofere o bază solidă pentru performanța lor viitoare ca adulți.

Organizarea timpului
Utilizați un calendar familial pentru a înregistra angajamentele importante.

Întâlnirile săptămânale ale familiei pot ajuta la coordonarea programelor tuturor membrilor, astfel încât să oferiți un exemplu de planificare și strategii de organizare bune. Pentru a vă organiza mai bine timpul și a vă coordona activitățile în familie, este util să utilizați un calendar familial. Acesta poate fi un calendar fizic, pe care îl puteți amplasa într-un loc vizibil în casă, sau un calendar electronic, pe care toți membrii familiei îl pot accesa și actualiza de pe dispozitivele lor.

Utilizarea unui calendar familial vă permite să înregistrați și să țineți evidența angajamentelor importante ale fiecărui membru al familiei. Acestea pot include evenimente școlare, întâlniri de lucru, activități extracurriculare, consultări medicale sau orice altă obligație pe care fiecare membru o are. Întâlnirile săptămânale ale familiei pot fi o modalitate eficientă de a coordona programul tuturor membrilor și de a vă asigura că toate angajamentele sunt înregistrate și luate în considerare. Aceste întâlniri pot fi programate într-o zi și o oră convenabilă pentru toți membrii familiei și pot fi folosite pentru a revizui și actualiza calendarul familial. În timpul întâlnirilor săptămânale, puteți discuta despre evenimentele și angajamentele viitoare, puteți face planuri pentru activitățile comune și puteți rezolva eventualele conflicte sau suprapuneri de program. Aceste întâlniri vă permit să coordonați programul tuturor membrilor și să vă asigurați că fiecare are timpul și resursele necesare pentru a-și îndeplini angajamentele.

Ajutați copilul să selecteze calendare (pe hârtie sau electronice) care pot fi actualizate cu angajamente și sarcini de fiecare dată când actualizați calendarul familial.

Încurajați-l pe copil să revizuiască aceste calendare zilnic pentru a anticipa evenimente noi. Pentru a-i ajuta pe copii să-și organizeze mai bine timpul, puteți să-i îndrumați să aleagă calendare pe care le pot utiliza pentru a-și înregistra angajamentele și sarcinile. Aceste calendare pot fi pe hârtie, cum ar fi un agendă sau un planificator, sau pot fi electronice, cum ar fi aplicații de calendar pe dispozitive mobile sau computere. Asigurați-vă că aceste calendare pot fi actualizate în mod regulat și că pot fi sincronizate cu calendarul familial. În acest fel, atunci când actualizați calendarul familial cu noile angajamente și evenimente, copilul poate actualiza și calendarul său personal. Acest lucru îi va ajuta să-și păstreze informațiile actualizate și să aibă o imagine clară a programului lor. Încurajați copilul să revizuiască aceste calendare în mod regulat, preferabil zilnic, pentru a anticipa evenimentele noi și pentru a-și organiza timpul în consecință. Aceasta îi va ajuta să fie pregătiți pentru activitățile viitoare și să nu rateze termenele limită sau evenimentele importante.

În timp ce copilul revizuiește calendarul său, puteți să-l încurajați să-și stabilească priorități și să-și organizeze timpul în funcție de importanța și urgența sarcinilor. Aceasta îi va ajuta să-și dezvolte abilitățile de organizare și planificare și să-și îmbunătățească eficiența în gestionarea timpului.

Încurajați copilul să-și programeze activități distractive (cum ar fi timpul petrecut cu prietenii) împreună cu obligațiile importante.

Este important să încurajați copilul să-și aloce timp pentru activități distractive și plăcute, cum ar fi petrecerea timpului cu prietenii, jocurile sau hobby-urile preferate. Aceste activități distractive sunt esențiale pentru bunăstarea și echilibrul emoțional al copilului. Atunci când încurajați copilul să-și programeze activități distractive, asigurați-vă că îl îndrumați să le includă în programul său alături de obligațiile importante. Astfel, copilul va învăța să-și gestioneze timpul într-un mod echilibrat, acordând atenție atât responsabilităților, cât și nevoilor sale de relaxare și distracție. Prin alocarea timpului pentru activități distractive, copilul va avea o motivație suplimentară pentru a-și îndeplini sarcinile importante. Știind că are programate momente de relaxare și distracție, copilul va fi mai motivat să-și organizeze timpul eficient și să-și îndeplinească responsabilitățile într-un mod mai productiv. De asemenea, programarea activităților distractive împreună cu obligațiile importante îi va ajuta pe copii să-și dezvolte abilitățile de organizare și prioritizare. Vor învăța să stabilească priorități și să-și gestioneze timpul în mod eficient, astfel încât să poată realiza atât sarcinile importante, cât și activitățile distractive.

 

Organizarea sarcinilor

Învață-ți copilul să gândească la un proiect pe termen lung ca la un „film mental”, împărțind sarcinile complexe în bucăți mai ușor de gestionat (ca scenele unui film). Folosește o tablă albă sau o foaie de hârtie pentru a înregistra sarcinile în diagrame de flux. Pentru a ajuta copilul să-și organizeze mai bine sarcinile și proiectele pe termen lung, îi poți îndruma să încerce metoda „filmului mental”. Această abordare presupune împărțirea proiectului sau a sarcinii complexe în etape mai mici și mai ușor de realizat, asemenea scenelor unui film. Poți începe prin a-i cere copilului să vizualizeze proiectul sau sarcina finală ca pe un „film mental”.

Apoi, împreună, puteți identifica și înregistra pe o tablă albă sau pe o foaie de hârtie etapele individuale necesare pentru a realiza acel proiect sau sarcină. Aceste etape pot fi reprezentate sub formă de diagrame de flux, care arată ordinea în care trebuie realizate și relațiile dintre ele În timp ce copilul progresează în realizarea sarcinilor individuale, puteți marca și actualiza diagrama de flux. Aceasta îi va ajuta să-și urmărească progresul și să vadă clar ce etape mai trebuie realizate. De asemenea, diagrama de flux poate servi ca o modalitate vizuală de a-și organiza gândurile și de a-și aduce aminte de sarcinile pe care le are de îndeplinit. Împărțirea sarcinilor complexe în bucăți mai mici și reprezentarea lor grafică prin intermediul diagramelor de flux poate face procesul de organizare mai accesibil și mai ușor de gestionat pentru copii. Această abordare îi ajută să-și dezvolte abilitățile de planificare, organizare și gestionare a timpului, precum și să-și monitorizeze progresul într-un mod vizual și concret.

Încurajați copilul să noteze sarcinile importante într-un calendar și să aloce timp în consecință. Puteți învăța copilul să estimeze timpul necesar pentru fiecare sarcină și să urmărească timpul în timp ce lucrează. Ajutați copiii să facă liste cu teme sau sarcini casnice. Lăsați-i să experimenteze satisfacția de a bifa sarcinile pe măsură ce le finalizează.

Un mod eficient de a organiza sarcinile este să încurajați copilul să noteze aceste sarcini într-un calendar sau într-o agendă. În acest fel, copilul va avea o imagine clară a sarcinilor pe care le are de îndeplinit și va putea aloca timp pentru fiecare în mod corespunzător. Ajutați-l să înțeleagă importanța prioritizării și să stabilească termene limită realiste pentru fiecare sarcină.

Învățați copilul să estimeze timpul necesar pentru fiecare sarcină. Aceasta îi va ajuta să-și planifice mai bine timpul și să aloce suficient timp pentru fiecare sarcină în parte. Încurajați-l să-și urmărească timpul în timp ce lucrează la sarcină, folosind un ceas sau un cronometru. Aceasta îi va oferi o perspectivă mai clară asupra modului în care își gestionează timpul și îl va ajuta să-și dezvolte abilitățile de planificare și organizare.

Pentru a face sarcinile mai ușor de gestionat, ajutați copilul să facă liste cu teme sau sarcini casnice. Aceste liste pot fi scrise într-un caiet sau pe o tablă, iar copilul poate bifa sarcinile pe măsură ce le finalizează. Aceasta îi va oferi o senzație de satisfacție și îl va motiva să continue să lucreze. De asemenea, lista îi va oferi o imagine clară a sarcinilor rămase și îl va ajuta să-și organizeze mai bine timpul.

Încurajați copilul să-și stabilească obiective realiste și să-și împartă sarcinile în bucăți mai mici și mai ușor de realizat. Astfel, va fi mai ușor pentru el să se concentreze și să-și finalizeze sarcinile. Pe măsură ce bifează sarcinile finalizate, copilul va experimenta o satisfacție și o motivație suplimentară de a continua să lucreze.

Prin încurajarea copilului să noteze sarcinile într-un calendar, să estimeze timpul și să facă liste cu sarcini, îi puteți ajuta să-și dezvolte abilitățile de organizare și gestionare a timpului. Aceste strategii îi vor oferi o structură și un cadru clar pentru a-și organiza sarcinile și îl vor ajuta să devină mai eficient în îndeplinirea lor.

 

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021