Elevii care înțeleg unde să-și concentreze eforturile într-o anumită zi sau pentru o anumită sarcină pot finaliza sarcini complexe cu ușurință. Elevii trebuie să stabilească priorități atunci când fac următoarele sarcini:
• Gestionează sarcini pe termen lung și pe termen scurt de la o zi la alta
• Selectează cele mai importante informații pentru notițe, studiu sau scriere
• Gestionează cerințele concurente ale școlii, temelor și activităților extracurriculare fără a pierde urma termenelor limită importante.

Prioritizarea este esențială pentru succesul academic deoarece ajută elevii să-și aloce resursele și timpul în mod eficient. Elevii se confruntă adesea cu o mulțime de sarcini și cerințe, iar prioritizarea îi ajută să stabilească ce este cel mai important și să se concentreze pe acele aspecte care vor avea cel mai mare impact asupra performanței lor academice.

Atunci când elevii pot gestiona cu succes sarcinile pe termen lung și pe termen scurt, pot evita sentimentul de copleșire și pot să-și organizeze timpul și energiile într-un mod eficient. Ei pot stabili obiective clare și pot face planuri pentru a-și îndeplini sarcinile într-un mod organizat și în timp util.

De asemenea, prioritizarea este importantă în procesul de învățare și studiu. Elevii trebuie să poată identifica și selecta informațiile relevante și importante pentru a le utiliza în notițe, studiu sau scriere. Prin stabilirea priorităților, elevii pot evita să se împrăștie și să se concentreze pe aspectele esențiale, ceea ce îi ajută să-și consolideze cunoștințele și să-și îmbunătățească performanța în evaluări.

În plus, prioritizarea este importantă pentru a gestiona cerințele concurente ale școlii, temelor și activităților extracurriculare. Elevii trebuie să-și organizeze și să-și planifice timpul într-un mod echilibrat, astfel încât să poată face față tuturor acestor cerințe fără a pierde termenele limită importante sau a se simți copleșiți. Prin prioritizarea adecvată, elevii pot găsi un echilibru între școală, teme și activități extracurriculare și pot obține rezultate academice mai bune.

Profesorii și părinții pot sprijini elevii în dezvoltarea abilităților de prioritizare prin oferirea de ghidare și sfaturi. Ei pot împărtăși strategii și tehnici specifice pentru a-i ajuta pe elevi să stabilească priorități și să-și gestioneze timpul în mod eficient. De asemenea, pot oferi feedback și suport individualizat pentru a-i ajuta pe elevi să-și dezvolte abilitățile de prioritizare și să-și atingă obiectivele academice.

Prin dezvoltarea abilităților de prioritizare, elevii vor putea să-și gestioneze sarcinile și timpul într-un mod mai eficient și să-și îmbunătățească performanța academică. Prioritizarea este o abilitate esențială pentru succesul în școală și în viață și poate fi dezvoltată și îmbunătățită prin practică și sprijin adecvat.

Ce se întâmplă cu copiii cu tulburări de învățare și ADHD?

Dintre toate abilitățile executive, organizarea și prioritizarea sunt deosebit de importante, în special pentru copiii cu tulburări de învățare și ADHD. Copiii dezorganizați cu tulburări de învățare sau ADHD sunt adesea considerați leneși, lipsiți de motivație sau chiar sfidători. Poate fi posibil ca tu să fii una dintre puținele persoane din viața copilului tău care înțelege cum faptul de a avea o dizabilitate complică capacitatea sa de a dezvolta aceste abilități.

Copiii cu tulburări de învățare, cum ar fi dislexia sau discalculia, și cei cu ADHD se pot confrunta cu dificultăți specifice în organizarea și prioritizarea sarcinilor. Aceștia pot avea dificultăți în a-și organiza materialele, în a-și gestiona timpul și în a se concentra pe sarcinile importante. Datorită acestor dificultăți, pot fi percepuți greșit ca fiind leneși sau lipsiți de motivație, în timp ce, de fapt, se confruntă cu dificultăți reale în dezvoltarea acestor abilități executive.

Este important să înțelegem că copiii cu tulburări de învățare și ADHD nu sunt leneși sau lipsiți de motivație. Aceștia pot avea nevoie de sprijin și înțelegere suplimentară pentru a-și dezvolta abilitățile executive. Este posibil ca acești copii să aibă dificultăți în organizarea materialelor, în gestionarea timpului și în prioritizarea sarcinilor, dar cu sprijin adecvat, ei pot învăța strategii și tehnici care să-i ajute să-și depășească aceste dificultăți.

 

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021