Masurarea undelor cerebrale face posibila prognozarea abilitatii de a citi la copii, cu multi ani inainte, spune o cercetare desfasurata sub egida Universitatii Binghamton, universitatea de stat din New York.  In cadrul unui proiect al Fundatiei Nationale pentru Stiinta, numit Reading Brain Project (“Creierul care citeste”), cercetatorii de la Universitatea Binghamton, Sarah Laszlo si Mallory Stites au masurat activitatea cerebrala a copiilor si apoi au comparat-o cu rapoartele lor scolare, cu vocabularul si alte semne ale succesului la citit din urmatorii 2 ani.  Laszlo si Stites au utilizat potentialele asociate evenimentului (ERPs) pentru a stabili daca activitatea cerebrala a fost diferita la copiii care au avut succes la citit in urmatorii ani, in comparatie cu copiii care nu au avut succes.

“Creierul este cel care iti permite sa faci totul, de la matematica pana la design-uri de cladiri sau la arta”, a declarat Laszlo, profesor asociat de psihologie la Universitatea Binghamton. “Daca privim la ce se intampla in creier in timpul lecturii, obtinem un prognostic cat se poate de exact asupra viitoarei abilitati de a citi.”

Copiii au citit o lista de cuvinte in gand. Adesea isi gaseau propriul nume in acea lista pentru a se asigura ca inteleg textul si sunt atenti. Copiii care au avut ulterior rapoarte mai bune au demonstrat tipare de activitate atat pe parcursul proceselor fonologice (sunet), cat si semantice (sens).

“Procesarea fonologica este abilitatea de a produce sunete, iar procesarea semantica inseamna cunoasterea sensului cuvintelor”, a declarat Laszlo. “Cum ar fi abilitatea de a asocia cuvantul peste cu fiinta aceea care inoata prin apa”.

La masurarea succesului in insusirea cititului au mai fost inclusi si alti factori precum profesorii elevilor respectivi, incurajarea primita din partea parintilor, varsta si cantitatea de lectura acasa.

“Ceea ce este cu adevarat important este faptul ca, de indata data ce copiii se incep sa aiba dificultati la citit, incep sa aiba nevoie si de ajutor suplimentar, ceea ce poate fi greu de suportat si stigmatizant pentru copil si adesea ineficient”, a spus Laszlo. “Daca utilizam predictii pe termen lung despre succes, putem sa-i ajutam efectiv sa previna esecul.”

Echipa lucreaza in prezent la un raport in care inregistreaza descoperirile incepand din primii patru ani ai acestui studiu. La sfarsitul celui de-al cincilea an, Laszlo si echipa sa vor analiza ce predictii pot face despre potentialele ERP si progresul cititului.

Otilia Blaga

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021