În ultima perioadă, modul de percepție și evaluare a persoanelor neurodivergente a cunoscut o transformare notabilă, crescând astfel conștientizarea că este necesar să se ajusteze procedurile de diagnosticare și evaluare actuale pentru a se alinia mai bine cu cerințele specifice ale femeilor și fetelor. Autismul, anterior considerat a fi mai frecvent la bărbați și abordat dintr-o perspectivă medicală axată pe lipsuri, fiind etichetat drept o boală sau afecțiune, este acum înțeles din punctul de vedere al modelului social al dizabilității. Conform acestei viziuni, autismul este recunoscut ca o varietate naturală a modului în care funcționează creierul, făcând parte dintr-un spectru care include și funcțiile neurotipice. Metoda de evaluare neuroafirmativă a autismului devine tot mai recunoscută ca fiind mai adecvată, în special pentru femeile neurodivergente, oferind un cadru de evaluare mai extensiv și mai empatic, care recunoaște și abilitățile de mascare și camuflare folosite de unii indivizi.

Modelul Medical vs. Abordarea Neuroafirmativă:

De obicei, procesul de diagnostic al autismului a fost influențat de modelul medical, care pune accentul pe identificarea dificultăților și deficiențelor. Acest cadru adesea tratează neurodivergența ca pe o condiție medicală și poate neglija competențele și punctele forte inerente ale persoanelor neurodivergente. De asemenea, modelul medical poate contribui neintenționat la menținerea stigmatului și a percepțiilor negative despre persoanele neurodivergente. Un exemplu relevant este faptul că doar 22% dintre persoanele autiste din Marea Britanie sunt angajate (ONS, 2022), o realitate care ar putea fi influențată atât de condițiile de muncă neprietenoase, cât și de reticența angajatorilor de a angaja persoane cu autism.

În contrast, metoda neuroafirmativă se străduiește să recunoască și să onoreze experiențele neurodivergente fără a le cataloga ca deficiențe sau boli. Aceasta valorizează diversitatea din cadrul comunității neurodivergente și pune accent pe recunoașterea și încurajarea calităților și viziunilor individuale. Această abordare promovează un proces de evaluare mai constructiv și împuternicitor, oferind persoanelor posibilitatea de a se cunoaște și înțelege mai bine pe sine.

Beneficiile Evaluării Neuroafirmative a Autismului pentru Femei:

Recunoașterea Diferențelor de Gen

Abordările neuroafirmative în evaluare sunt special adaptate pentru a identifica caracteristicile unice ale autismului așa cum se manifestă la femei. Chiar dacă autismul nu este intrinsec asociat cu genul, modul în care este exprimat și perceput la femei poate varia. Aceste variații sunt frecvent legate de practicile de mascare sau camuflaj social, care sunt mai accentuate la femei, deși indivizii autiști de diferite genuri pot adopta astfel de comportamente. Conversațiile colaborative asigură că femeile clienți dispun de un spațiu sigur și receptiv pentru a se deschide și a vorbi despre experiențele lor. Femeile autiste se confruntă cu un risc crescut de abuz și pot prezenta adesea și alte tulburări de sănătate mintală, pe lângă experiențele traumatice. Evaluările efectuate în colaborare permit discuții despre traumele din trecut și impactul condițiilor precum depresia sau anxietatea. Prin recunoașterea și înțelegerea acestor diferențe legate de gen, evaluarea neuroafirmativă poate oferi o imagine mai exactă și detaliată a situației.

Valorizarea Neurodivergenței

Abordarea neuroafirmativă pune în valoare și respectă neurodivergența, evitând să o catalogheze ca pe o boală. Această nouă perspectivă ajută femeile cu particularități neurodivergente să-și recunoască și să-și aprecieze propriile talente, competențe și gândire caracteristică. Promovează o auto-percepție mai pozitivă și favorizează dezvoltarea unei identități personale care depășește eticheta unui diagnostic medical.

Sensibilitate Culturală și Incluziune

Metodele de evaluare care adoptă principiile neuroafirmative acordă o atenție specială recunoașterii diversității culturale și promovează incluziunea. Ele admit că experiențele de viață ale persoanelor cu neurodivergență, inclusiv ale femeilor, sunt configurate de o gamă largă de influențe culturale și sociale. De asemenea, aceste evaluări creează un cadru sigur și pozitiv pentru femeile transgen, queer și persoanele non-binare, asigurând recunoașterea și validarea identității lor. Această orientare încurajează o evaluare mai individualizată și cu înțelegere, care respectă diferitele medii culturale și trăirile personale ale persoanelor neurodivergente.

Proces de Suport și Colaborare

În opoziție cu stilul mai rigid și autoritar al evaluărilor clasice, abordările neuroafirmative favorizează un proces interactiv și de susținere. Acestea promovează o participare efectivă și conștientă din partea individului evaluat, apreciindu-i gândurile și aportul unic. Prin această practică de colaborare, se încurajează auto-suficiența și creșterea stimei de sine la femeile cu neurodivergență pe parcursul evaluării.

Pe măsură ce societatea progresează încet către o perspectivă mai acceptantă și mai comprehensivă privind neurodiversitatea, modelul neuroafirmativ de recunoaștere a autismului se distinge ca fiind o alternativă empatică și avansată față de abordarea medicală convențională. Spre beneficiul special al femeilor neurodivergente, această metodologie respectă și exaltă individualitatea fiecărei persoane, promovând o călătorie mai plină de speranță și mai dinamică către autoexplorare și autorecunoaștere. Prin adoptarea evaluărilor neuroafirmative, contribuim semnificativ la edificarea unei lumi în care neurodiversitatea nu este doar acceptată, ci și valorizată.

 

 

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021