NEPSY-II este un instrument de evaluare neuropsihologică destinat să ofere o evaluare detaliată a funcționării cognitive la copii cu vârste cuprinse între 3 și 16 ani. Acesta este folosit într-o gamă largă de contexte, inclusiv pentru copiii care se confruntă cu afecțiuni neurologice preexistente sau tulburări ale creierului, precum paralizia cerebrală, epilepsia, hidrocefalia sau traumatismele cerebrale.

De asemenea, este aplicabil în cazurile acute ce implică sistemul nervos central, ca de exemplu în urma unor accidente, infecții sau tumori cerebrale. Instrumentul este recomandat și pentru evaluarea copiilor expuși la factori de risc majori pentru dezvoltarea neurologică, cum ar fi nașterea cu greutate redusă sau expunerea prenatală la substanțe toxice.

 

NEPSY-II este, de asemenea, utilizat în monitorizarea evoluției copiilor cu tulburări specifice de învățare, ADHD sau autism, pentru a asigura suportul adecvat și a măsura eficiența intervențiilor specializate pentru probleme cum ar fi dificultățile de percepție socială sau disfuncțiile executive. Instrumentul este de asemenea valoros în urmărirea potențialelor efecte cognitive adverse ale tratamentelor medicale care pot influența funcționarea sistemului nervos central, inclusiv chimioterapia sau radioterapia.

Conceput pentru a identifica și a explora provocările în învățare și dezvoltare ale copiilor, NEPSY-II poate fi personalizat pentru a răspunde nevoilor specifice ale fiecărui copil evaluat. Este crucial ca evaluarea să fie efectuată într-un mod personalizat și conform cu protocoalele stricte de administrare a testului pentru a asigura rezultate fiabile și relevante.

Utilizarea NEPSY-II în evaluarea Atenției și Funcției Executive contribuie la determinarea capacităților cognitive și comportamentale ale copiilor, cum ar fi atenția la stimuli auditivi, reacția corespunzătoare la stimuli, planificarea și organizarea activităților, autocontrolul și menținerea atenției pe durate lungi. Astfel, testul poate descoperi probleme specifice în procesele cognitive esențiale pentru învățare și adaptare comportamentală. Evaluările sunt deosebit de valoroase în diagnosticarea și structurarea tratamentului pentru copiii cu ADHD, diverse tulburări de învățare, precum dislexia sau discalculia, și alte afecțiuni care influențează atenția și funcțiile executive. Rezultatele pot orienta și intervențiile educaționale și terapeutice, furnizând detalii despre ariile în care copilul ar putea beneficia de suport adițional.

 

În ceea ce privește evaluarea Limbajului prin NEPSY-II, aceasta acoperă un spectru extins de abilități lingvistice, de la identificarea și numirea părților corpului, la fluența în vorbire, înțelegerea instrucțiunilor, procesarea rapidă a limbajului și conștientizarea fonologică. Aceste subteste sunt esențiale în recunoașterea problemelor de limbaj și sunt instrumente utile în diagnosticarea tulburărilor specifice de limbaj sau de învățare, inclusiv dislexia. De asemenea, ele pot indica necesitatea unor intervenții terapeutice care să susțină dezvoltarea limbajului și competențele comunicative ale copilului.

 

Evaluarea NEPSY-II în domeniul Memoriei și Învățării contribuie la analiza proceselor de memorare și învățare la copii, oferind date despre cum aceștia rețin și accesează informații atât verbale, cât și vizuale. Aceste subteste sunt vitale pentru a evalua abilitățile de memorie pe termen scurt și lung ale copilului și pentru a detecta eventualele probleme sau tulburări care ar putea impacta învățarea. Ele sunt cruciale pentru a identifica și a înțelege provocările de memorie și învățare ale copiilor, care pot fi semnificative pentru tulburări specifice, ca dislexia sau alte tulburări de învățare, și pentru a orienta intervențiile educaționale și terapeutice.

 

În ceea ce privește Percepția Socială, subtestele NEPSY-II sunt concepute pentru a evalua inteligența emoțională, empatia și capacitatea de a înțelege gândurile și sentimentele altora, cunoscute și sub numele de teoria minții. Acestea sunt esențiale pentru progresul social și pentru interacțiunile reușite cu alții. Evaluările sunt valoroase pentru a decodifica cum copiii interpretează și gestionează informațiile sociale și emoționale și sunt aplicabile în identificarea necesității de intervenție specializată pentru copiii cu tulburări din spectrul autismului sau alte dificultăți de dezvoltare socială.

 

Evaluarea NEPSY-II în aria Procesării Vizual-Spațiale contribuie la analiza competențelor vizual-spațiale și motorii fine ale copiilor, care sunt cruciale pentru diverse activități de zi cu zi și pentru învățare. Aceste competențe cuprind înțelegerea relațiilor spațiale, coordonarea dintre ochi și mână, abilitatea de a efectua rotații mentale și de a procesa și integra informații vizuale complexe. Subtestele sunt esențiale pentru a descoperi și a explora abilitățile și provocările copiilor în domeniul vizual-spațial și al motricității fine. Competențele vizual-spațiale joacă un rol important în învățarea matematicii, științelor, orientarea folosind hărți și deplasarea în spațiu, precum și în activități practice ca asamblarea și construcția de obiecte. Aceste abilități sunt, de asemenea, vitale pentru succesul în cariere care presupun gândire spațială complexă, ca arhitectura, ingineria și științele.

 

Testarea NEPSY-II în sfera Senzoriomotorie măsoară abilitățile motorii fine și coordonarea vizuomotorie ale copiilor, care sunt esențiale în activitățile de zi cu zi și în context academic. Acest domeniu se axează pe capacitatea copilului de a efectua mișcări mânuite cu precizie și coordonare, precum și pe integrarea informațiilor vizuale în răspunsurile motorii. Subtestele sunt cruciale pentru a identifica și a înțelege punctele forte și dificultățile copiilor în ceea ce privește abilitățile senzoriomotorii. Competențele motorii fine sunt indispensabile pentru activități precum scrisul de mână, utilizarea instrumentelor sau a ustensilelor, desenul și alte sarcini care necesită dexteritate și precizie.

 

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021