Indicele Memoriei de Lucru din cadrul WISC-IV este o parte importantă a evaluării, deoarece ne arată cum copilul dumneavoastră poate folosi informațiile în timp real pentru a rezolva probleme. Gândiți-vă la memoria de lucru ca la un „spațiu de lucru mental” în care copilul păstrează temporar informații în timp ce le folosește pentru a efectua sarcini. Să luăm un exemplu simplu: când cineva vă spune o serie de numere și vi se cere să le repetați în ordine inversă, folosiți memoria de lucru pentru a reține numerele și pentru a le manipula în minte înainte de a le spune cu voce tare.

Subtestele din Indicele Memoriei de Lucru sunt concepute pentru a evalua abilități precum:
1. Atenția: Capacitatea copilului de a se concentra pe informații și de a le menține în minte în ciuda distracțiilor.
2. Concentrarea: Abilitatea de a menține focusul pe o perioadă de timp pentru a finaliza o sarcină care necesită gândire.
3. Memoria de lucru: Capacitatea de a reține activ informația și de a o folosi pentru a efectua sarcini cognitive, cum ar fi rezolvarea problemelor matematice sau urmărirea instrucțiunilor complexe.

Memoria de lucru este crucială pentru învățare și pentru raționamentul fluid, deoarece permite copilului să:
– Integreze informații noi cu cunoștințele existente: De exemplu, atunci când învață un concept nou în matematică, copilul trebuie să se folosească de ceea ce a învățat anterior pentru a înțelege și a rezolva probleme noi.
– Organizeze și planifice: Copilul folosește memoria de lucru pentru a ține minte pașii unei sarcini și pentru a-i executa în ordinea corectă.
– Proceseze informații: Atunci când trebuie să facă conexiuni între idei și să gândească critic despre informații, copilul se bazează pe memoria de lucru.

La nivel comportamental, în timpul subtestelor, psihologul va observa și cum abordează copilul sarcinile:
– Dacă copilul este ușor distras sau dacă poate menține atenția și se poate concentra pe sarcină.
– Cum gestionează copilul sarcinile care devin din ce în ce mai complexe, deoarece memoria de lucru este adesea pusă la încercare în astfel de situații.
– Rezistența la oboseală: Memoria de lucru poate fi afectată de oboseală, așa că psihologul va observa dacă performanța copilului scade pe măsură ce subtestul avansează.

Înțelegerea modului în care copilul dumneavoastră folosește memoria de lucru poate ajuta la identificarea strategiilor pentru îmbunătățirea învățării și a performanței academice. De exemplu, dacă un copil are o memorie de lucru mai slabă, ar putea beneficia de instrucțiuni repetate, note scrise sau alte suporturi pentru a-l ajuta să rețină și să proceseze informațiile.

Subtestul Memorarea Numerelor din cadrul WISC-IV este o sarcină care îi cere copilului dumneavoastră să asculte o listă de numere rostite de examinator și apoi să le repete în aceeași ordine sau în ordine inversă. Acest exercițiu nu este doar despre reținerea numerelor, ci și despre modul în care copilul procesează și lucrează cu informații auditive.

Când copilul repetă numerele în ordinea în care le-a auzit, testul evaluează:
1. Memoria auditivă de scurtă durată: Capacitatea copilului de a reține informații auditive pentru o perioadă scurtă de timp.
2. Abilitatea de a respecta o ordine prestabilită: Capacitatea de a urma o secvență specifică fără a o schimba.
3. Atenția și concentrarea: Focalizarea necesară pentru a asculta și a memora secvența de numere.
4. Codarea și procesarea auditivă: Abilitatea de a înțelege și de a organiza informații auzite.

Când copilul este rugat să repete numerele în ordine inversă, sarcina devine mai complexă și implică:
1. Memoria de lucru: Capacitatea de a reține informațiile în minte în timp ce le manipulează pentru a le repeta în ordine inversă.
2. Transformarea informațiilor: Abilitatea de a schimba ordinea informațiilor reținute.
3. Manipularea mentală: Procesul de a rearanja mental secvența de numere.
4. Imaginația vizuo-spațială: Unii copii pot folosi strategii vizuale, cum ar fi vizualizarea numerelor în spațiu, pentru a le inversa.

Flexibilitatea cognitivă și alerta mentală sunt testate prin schimbarea de la repetarea numerelor în ordinea inițială la repetarea lor în ordine inversă. Copilul trebuie să-și schimbe rapid modul de gândire și să fie pregătit să abordeze sarcina într-un mod nou.

În timpul subtestului, psihologul va observa și comportamentul copilului:
– Strategiile de rezolvare a problemelor: Cum abordează copilul sarcina? Folosește o anumită tehnică sau metodă pentru a memora și a inversa numerele?
– Erorile produse de uitarea numerelor: Pierde copilul șirul numerelor sau le confundă?
– Inatenția: Este copilul ușor distras în timpul testului?
– Dificultățile de auz: Are copilul probleme în a auzi sau înțelege numerele rostite de examinator?
– Anxietatea: Pare copilul nervos sau stresat de sarcina de a repeta numerele?
– Impulsivitatea: Răspunde copilul prea repede, fără să se asigure că a memorat corect secvența?

Aceste observații pot ajuta la identificarea punctelor forte și a zonelor în care copilul ar putea avea nevoie de sprijin suplimentar, cum ar fi dezvoltarea memoriei de lucru sau îmbunătățirea atenției și concentrării.

Subtestul Secvențe de Litere și Numere din cadrul WISC-IV este o activitate în care copilul dumneavoastră este provocat să asculte și să reproducă o serie de litere și numere într-o ordine specifică. Acest subtest este conceput pentru a evalua abilitățile cognitive multiple care sunt importante pentru învățare și funcționarea de zi cu zi. În timpul acestui subtest, copilului i se prezintă oral o secvență mixtă de litere și numere. Sarcina copilului este să reproducă secvența, spunând mai întâi numerele în ordine crescătoare și apoi literele în ordinea în care au fost prezentate. De exemplu, dacă secvența este „4-D-2-A”, copilul ar trebui să răspundă „2-4-D-A”.

Iată ce abilități sunt măsurate prin acest subtest:
1. Secvențierea: Capacitatea de a organiza informații într-o anumită ordine.
2. Manipularea mentală: Abilitatea de a rearanja informațiile în minte pentru a le reproduce în ordinea corectă.
3. Atenția: Focalizarea necesară pentru a urmări și a reține o serie de informații auditive.
4. Memoria auditivă de scurtă durată: Capacitatea de a reține sunetele și informațiile auditive pentru o perioadă scurtă de timp.
5. Imaginația vizuo-spațială: Abilitatea de a utiliza imagini mentale pentru a ajuta la organizarea și reproducerea secvențelor.
6. Viteza de procesare: Rapiditatea cu care copilul poate prelucra informațiile auditive și le poate transforma în răspunsuri.

La nivel comportamental și observațional, psihologul va lua notă de următoarele aspecte ale comportamentului copilului în timpul subtestului:
– Strategia de rezolvare a problemei: Cum abordează copilul sarcina? Folosește o metodă sistematică sau pare dezorganizat?
– Inatenția: Este copilul ușor distras sau pierde din informații în timpul testului?
– Dificultățile de auz: Are copilul probleme în a auzi clar secvențele prezentate?
– Anxietatea: Este copilul vizibil nervos sau stresat în timpul subtestului?
– Toleranța la frustrare: Cum reacționează copilul atunci când întâmpină dificultăți sau când face greșeli?
– Capacitatea memoriei de lucru: Cum gestionează copilul sarcina de a ține minte și de a manipula informații în timp real?

 

Subtestul Aritmetică din cadrul WISC-IV este o sarcină care îi cere copilului dumneavoastră să rezolve probleme matematice în minte, fără a folosi hârtie și creion sau calculatoare. Examinatorul îi va da copilului instrucțiuni verbale, iar copilul va trebui să asculte cu atenție, să rețină informația și să efectueze calculele necesare pentru a ajunge la un răspuns corect.

Acest subtest evaluează o serie de abilități cognitive:
1. Manipularea mentală: Capacitatea de a lucra cu numere în minte, cum ar fi adunarea sau scăderea.
2. Concentrarea: Abilitatea de a rămâne focalizat pe sarcina de a calcula, fără a fi distras.
3. Atenția: Focalizarea necesară pentru a asculta și a înțelege problema matematică prezentată.
4. Memoria de scurtă și lungă durată: Capacitatea de a reține informațiile necesare pentru a rezolva problema și de a folosi cunoștințele matematice anterioare.
5. Abilitatea de a relaționa cu numere: Înțelegerea conceptelor numerice și a relațiilor dintre ele.
6. Activarea mentală: Capacitatea de a fi alert și de a răspunde prompt la problemele matematice.
7. Secvențiere: Abilitatea de a urma pașii necesari în rezolvarea unei probleme matematice în ordinea corectă.
8. Flexibilitatea gândirii: Capacitatea de a schimba strategii dacă prima abordare nu funcționează.
9. Gândire logică: Utilizarea raționamentului pentru a ajunge la un răspuns corect.

În timpul subtestului, psihologul va observa și comportamentul copilului:
– Anxietatea: Dacă copilul pare nervos sau stresat de sarcina de a face calcule mentale.
– Distractibilitatea: Dacă copilul este ușor distras de mediul înconjurător.
– Competitivitatea: Dacă copilul pare să fie motivat de dorința de a performa bine.
– Concentrarea: Dacă copilul poate rămâne concentrat pe întreaga durată a subtestului.
– Insecuritate: Dacă copilul pare nesigur pe abilitățile sale de a face calcule mentale.
– Dificultăți de auz: Dacă copilul are probleme în a auzi sau înțelege instrucțiunile examinatorului.
– Inatenția: Dacă copilul pierde din detalii sau nu urmărește instrucțiunile.
– Viteza de lucru: Cât de rapid poate copilul să proceseze informațiile și să ajungă la un răspuns.
– Stilul de răspuns: Dacă copilul este metodic și precis sau dacă răspunde la întâmplare.

Indicele Memoriei de Lucru din cadrul WISC-IV este compus din subteste care evaluează capacitatea copilului de a reține și de a manipula informația în timp real. Acesta este un aspect crucial al funcționării cognitive, care este implicat în numeroase activități cotidiene și procese de învățare. Rezultatele la aceste subteste pot fi relevante pentru diagnosticarea sau înțelegerea următoarelor condiții și tulburări:

1. Tulburări de învățare specifice: Dificultăți în realizarea sarcinilor care necesită păstrarea și manipularea informațiilor, cum ar fi înțelegerea cititului sau rezolvarea problemelor matematice.
2. ADHD: Dificultăți în menținerea concentrării și a atenției, precum și în gestionarea impulsivității, care pot afecta capacitatea de a reține și de a manipula informații.
3. Tulburări de procesare auditivă: Probleme cu interpretarea și menținerea informațiilor auditive, care pot influența performanța la subtestele de memorie de lucru.
4. Leziuni cerebrale sau tulburări neurologice: Condiții care afectează funcțiile cognitive, inclusiv memoria de lucru.
5. Tulburări emoționale sau comportamentale: Anxietatea, depresia și alte tulburări emoționale pot interfera cu capacitatea de a se concentra și de a menține informații în memoria de lucru.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021