Indicele Vitezei de Procesare din cadrul WISC-IV este o componentă a evaluării care se concentrează pe cât de rapid și eficient poate copilul să proceseze informațiile vizuale și să efectueze sarcini simple. Acest indice este alcătuit din subteste care solicită copilului să efectueze sarcini precum identificarea rapidă a simbolurilor sau potrivirea rapidă a unor simboluri cu un cod de referință.

Viteza de procesare este esențială pentru multe activități cognitive, deoarece influențează capacitatea de a:
– Învăța eficient: Procesarea rapidă a informațiilor poate ajuta la înțelegerea mai rapidă și mai profundă a noilor concepte.
– Citi: Viteza cu care ochii și creierul recunosc cuvinte și fraze afectează fluența și înțelegerea cititului.
– Raționa: Capacitatea de a gândi rapid și de a lua decizii este importantă în rezolvarea problemelor și în gândirea critică.
– Utiliza memoria de lucru: Procesarea rapidă permite menținerea și manipularea mai eficientă a informațiilor în memoria de lucru pentru sarcini complexe.

Viteza de procesare poate fi influențată de dezvoltarea neurologică a copilului și poate fi afectată de diverse condiții:
– Tulburări neurologice: Cum ar fi ADHD, tumori cerebrale, leziuni traumatice ale capului sau hidrocefalie.
– Mielinizarea: Procesul prin care nervii sunt înveliți în mielină, o substanță care îmbunătățește transmiterea impulsurilor nervoase. Pe măsură ce copilul crește și se dezvoltă, mielinizarea se îmbunătățește, ceea ce poate duce la o creștere a vitezei de procesare.

Înțelegerea vitezei de procesare a copilului dumneavoastră poate ajuta la identificarea strategiilor și intervențiilor care să îmbunătățească funcționarea sa cognitivă și să-i faciliteze succesul academic și cotidian.

 

Subtestul Codare din cadrul WISC-IV este o sarcină care îi cere copilului să se uite la o grilă care conține o serie de simboluri, fiecare având un cod numeric asociat. Scopul este să copieze fiecare simbol într-o grilă separată cât mai repede și mai precis posibil, folosind codul numeric corespunzător ca referință.

Aici sunt abilitățile pe care le măsoară Subtestul Codare:
1. Memoria de scurtă durată: Capacitatea de a reține informații pe termen scurt, cum ar fi codurile numerice pentru simboluri.
2. Abilitatea de a învăța: Cât de repede poate copilul să învețe și să aplice noi informații sau sarcini.
3. Percepția vizuală: Capacitatea de a recunoaște și de a diferenția între diferite forme și simboluri.
4. Coordonarea vizuo-motorie: Abilitatea de a coordona mișcările mâinii cu ceea ce vede.
5. Abilitatea de a scana vizual: Cât de eficient și sistematic poate copilul să privească peste material pentru a găsi informațiile necesare.
6. Flexibilitatea cognitivă: Capacitatea de a se adapta rapid la schimbarea sarcinilor sau la aplicarea de reguli diferite.
7. Atenția: Focalizarea necesară pentru a menține o activitate fără a fi distras.
8. Motivația: Dorința copilului de a efectua sarcina și de a se strădui să o facă bine.
9. Procesarea vizuală și secvențială: Capacitatea de a urma o secvență și de a procesa informații într-o ordine logică.

Pe parcursul subtestului, psihologul va observa și comportamentul copilului:
– Insecuritatea: Dacă copilul pare nesigur pe capacitatea sa de a efectua sarcina.
– Funcționarea memoriei vizuale: Cum reține copilul informația vizuală în timpul sarcinii.
– Focusarea oculară: Dacă copilul se mișcă eficient cu ochii între grila de simboluri și grila de răspunsuri.
– Dificultăți la nivelul conceptelor de număr: Dacă copilul are probleme în a înțelege sau a folosi numerele.
– Impulsivitate: Dacă copilul acționează rapid fără a se gândi la pașii necesari.
– Abilitățile de planificare: Cum abordează copilul sarcina și dacă pare că are o strategie.
– Anxietatea: Dacă copilul pare stresat sau îngrijorat în timpul testului.
– Oboseala și plictiseala: Dacă copilul dă semne de oboseală sau lipsă de interes în timpul sarcinii.
– Inatenție: Dacă copilul este ușor distras sau își pierde concentrarea.
– Obsesivitate: Dacă copilul este prea concentrat pe detalii mici, ceea ce îi încetinește viteza generală.
– Atenția la detalii și perfecționism: Dacă copilul acordă o atenție excesivă perfecționării sarcinii, ceea ce poate afecta viteza de procesare.

Subtestul Căutare de Simboluri din cadrul WISC-IV este o activitate care îi cere copilului să examineze rapid două grupuri de simboluri (un grup de simboluri țintă și un grup de simboluri de căutat) și să indice dacă oricare din simbolurile țintă se găsește în rândul de simboluri de căutat. Copilul trebuie să facă acest lucru pentru cât mai multe rânduri posibil într-un timp limitat.

Acest subtest evaluează mai multe abilități cognitive:
1. Memoria vizuală de lungă durată: Capacitatea de a reține informații vizuale pe termen lung.
2. Coordonarea vizuo-motorie: Abilitatea de a coordona ceea ce vede cu mișcările mâinii.
3. Flexibilitatea cognitivă: Capacitatea de a trece rapid de la o sarcină la alta sau de a schimba strategiile atunci când este necesar.
4. Discriminarea vizuală: Abilitatea de a observa diferențele și asemănările între diferite simboluri.
5. Concentrarea: Focalizarea necesară pentru a menține o activitate fără a fi distras.
6. Înțelegere verbală: Deși subtestul este vizual, uneori copilul poate folosi strategii verbale pentru a-și aminti simbolurile.
7. Organizare perceptuală: Capacitatea de a structura și de a înțelege informațiile vizuale.
8. Planificare: Abilitatea de a decide cea mai bună abordare pentru a completa sarcina eficient.
9. Învățare: Capacitatea de a învăța și de a aplica strategii noi în timpul subtestului.

La nivel comportamental și observațional, în timpul subtestului, psihologul va lua notă de diverse aspecte ale comportamentului copilului:
– Tremor: Dacă mâna copilului tremură, ceea ce poate indica nervozitate sau probleme motorii.
– Presiunea folosită pentru utilizarea creionului: Dacă copilul apasă prea tare sau prea ușor pe hârtie, ceea ce poate reflecta nivelul de anxietate sau controlul motor.
– Anxietatea: Dacă copilul pare neliniștit sau stresat în timpul testului.
– Focalizarea atenției: Dacă copilul poate să se concentreze pe sarcină fără a fi distras.
– Obsesivitatea: Dacă copilul acordă o atenție excesivă detaliilor sau dacă repetă anumite acțiuni.

Rezultatele la acest subtest pot oferi informații valoroase despre capacitatea copilului de a procesa informații vizuale rapid și eficient, precum și despre strategiile sale de lucru. Aceste informații pot fi folosite pentru a ghida intervențiile educaționale și pentru a sprijini dezvoltarea abilităților copilului în domeniile în care există provocări.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la Centrul de excelență MindCare din MedLife

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021