Dezvoltarea functiei executive. Partea II 5-7 ani

Jocurile pot ajuta la dezvoltarea functiei executive la copii si abilitatilor de autoreglare in multe feluri. La aceasta varsta copiilor incep sa le placa jocurile care au reguli, dar e important sa existe niveluri de interest si abilitati variate. Provocarea constanta este un aspect relevant in dezvoltarea acestor abilitati, de aceea este important sa alegem jocuri care necesita efort, dar adaptate fiecarui copil. Atunci cand copilul devine familiarizat cu aceste jocuri este important sa reducem rolul nostru, ca adult. Provocarea este mai mare pentru copil atunci cand isi aminteste singur si aplica regulile intr-un mod independent.

Jocuri cu carti si jocuri de societate
• Jocuri care necesita ca jucatorii sa isi aminteasca locatia unei anume carti sunt un exercitiu minunat pentru memoria de lucru. Sunt jocuri precum Potrivirea unde copiii trebuie sa descopere carti si apoi sa isi aminteasca locatia perechii. La un nivel mai ridicat sunt jocurile care necesita sa fie urmarite tipul cartilor de jos si unde se afla acestea, de exemplu Maciupiciu. In acest joc se impart cate 5 carti jucatorilor. Scopul acestui joc este ca fiecare jucator sa adune cat mai multe perechi. Fiecare are dreptul sa intrebe unul din ceilalti jucatori de o carte pe care o are in mana si sa incerce sa ghiceasca ce carte e (inima neagra, inima rosie etc). La inceputul jocului se merge pe descoperire, iar mai apoi avanseaza la a tine minte intrebarile celorlalti si perechile ce au fost scoase.
• Cartile dupa numar sau forma, sunt de asemenea bune pentru Jocuri in care copilul poate potrivi dezvoltarea flexibilitatii cognitive, de exemplu UNO sau Crazy Eights.
• Jocuri care necesita raspunsuri rapide si monitorizare sunt de asemenea bune pentru dezvoltarea atentiei si inhibitiei.
• Orice joc de masa care implica strategie ofera oportunitati de a face si a retine un plan in minte pentru cateva miscari viitoare, tinand cont de regulile existente si adaptand strategia ca raspuns la miscarile oponentului. Creand o strategie, memoria de lucru, controlul inhibitor si flexibilitatea trebuie sa lucreze impreuna pentru a sustine planul de baza. Exemple : Nu te supara frate, Battleship, CATAN.

Jocuri fizice/ motrice
• Jocuri care necesita atentie si raspunsuri rapide ii ajuta pe copii sa practice inhibitia si concentrarea, ca de exemplu Statuile Muzicale, Scaunul (cand se opreste muzica acestia trebuie sa ocupe un scaun, este intotdeauna un scaun mai putin decat numarul de copii, iar cei care nu il ocupa ies din joc in tura respectiva) etc. Unele din aceste jocuri necesita ca persoana care coordoneaza sa fie atenta la miscarile celorlati. Altele necesita raspunsuri selective si testeaza inhibitia precum Cuvantul magic, joc in care copiii trebuie sa astepte un anumit cuvant pentru incepe actiune.
• Jocuri cu mingi precum Ratele si vanatorii care necesita o concentrare constanta, urmarea regulilor, luarea deciziilor si controlul de sine.
• Simon spune este un alt joc care dezvolta atentia, inhibitia si flexibilitatea cognitiva, copiii trebuind sa descopera ce regula se aplica si sa isi schimbe actiunea in concordanta cu aceasta. O alta varianta a acestui joc este Fa ce spun, nu ce fac.
• Copiii la aceasta varsta sunt destul de mari sa se bucure de activiatile fizice structurate, precum sporturile organizate. S-a demonstrat ca jocurile care necesita coordonare si exercitii fizice, precum fotbal, sustin dezvoltarea abilitatilor de atentie. Activitatile fizice care combina atentia cu miscarea precum yoga sau Karate, ajuta de asemenea la dezvoltarea controlului asupra actiunilor proprii.

Jocuri cu cantece
• Jocuri de imitat, in care persoana care imita trebuie sa retina modelul actiunii, folosind memoria de lucru.
• Jocuri care repeta si apoi adauga secvente noi (prin cuvinte sau miscare) antrenand memoria de lucru. Jocuri de memorie in care jucatorii trebuie sa repete ce au spus/facut cei de dinainte lor si sa adauge un element nou.
• Cantatul in runde este o provocare pentru copiii mai mari, care necesita utilizarea memoriei de lucru si dezvolta inhibitia.
• Ritmuri de batut din palme complicate dezvolta de asemenea memoria de lucru, inhibitia si flexibilitatea cognitiva si sunt populare printre generatiile de copii din diverse culturi.

Activitati linistite care necesita strategie si reflectie
• Copiii devin din ce in ce mai independenti la aceasta varsta, iar puzzle-ul si jocurile de inteligenta care includ labirinte, gasirea de cuvinte simple, jocuri de potrivire etc., ajuta la exersarea atentiei si la dezvoltarea de abilitati de rezolvare a problemelor (care necesita utilizarea memoriei de lucru si flexibilitate cognitiva).
• Jocuri de logica si rationament in care reguli despre ce anume e posibil trebuie sa fie aplicate pentru a rezolva puzzle-uri incep sa devina interesante si ofera provocari pentru memoria de lucru si flexibilitatea cognitiva. Jocurile educationale din mediul online ofera de asemenea astfel de activitati.
• Jocurile de ghicit sunt de asemenea populare si necesita ca jucatorii sa isi foloseasca memoria de lucru si gandirea flexibila pentru a tine minte raspunsurile precedente in timp ce dezvolta si infirma diferite teorii. Un exemplu este « Ghiceste regula » (de cele mai multe ori jucat cu diferite culori, marimi si forme, astfel incat copiii sa ghiceasca care atibut sau set de atribute definesc regula.).

Sursa: developingchild.harvard.edu

Iulia Popa

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021