ADHD la adult:  impulsivitatea se materializeaza in actiunea antreprenoriala

Simptomele ADHD la adult sunt asociate cu trasaturi importante legate de antreprenoriat. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de o echipa internationala de economisti care a constatat ca antreprenorii cu ADHD sunt deschisi la noi experiente si dau dovada de pasiune si perseverenta. Cercetatorii au vazut in luarea deciziilor intuitive in situatii incerte o oportunitate de a regandi modelele economice existente.

Concentrare slaba, hiperactivitate, lipsa de autoreglare – la prima vedere, simptomele ADHD par performante slabe. Pe de alta parte, antreprenorii de succes sunt adesea raportati ca avand ADHD. Profesorul Holger Patzelt de la Institutul de Antreprenoriat de la Universitatea Tehnica din München (TUM) a observat uneori ca unele simptome ale ADHD seamana cu comportamentele asociate in mod obisnuit cu antreprenoriatul – intr-un sens pozitiv.

Patzelt a intervievat 14 persoane care desfasoara activitati independente cu ADHD despre diagnosticul lor, cariera si trecutul personal. Acest studiu arata ca simptomele cheie ale ADHD au avut un impact decisiv asupra deciziilor antreprenoriale ale participantilor si asupra comportamentului antreprenorial.

 

Impulsivitate:

Persoanele cu ADHD isi pierd repede rabdarea. Cativa dintre participantii la studiu au citat plictiseala in locurile lor de munca anterioare drept motiv pentru a-si infiinta propria companie, unde isi puteau urma propriile idei ori de cate ori doreau. O femeie a raportat ca a introdus 250 de produse noi in doar cativa ani in businessul sau. in situatii care ar fi foarte stresante pentru altii, cum ar fi intalnirile dificile cu clienti importanti, multi dintre cei chestionati s-au simtit in largul lor si stimulati. Impulsivitatea lor, rezultata din ADHD, le ofera avantajul de a putea actiona in circumstante neprevazute fara a cadea in anxietate si paralizie

Majoritatea celor chestionati in acest studiu actioneaza fara sa se gandeasca, chiar si atunci cand iau decizii de anvergura. Unul dintre antreprenori a descris ca a cumparat compania unui prieten la pranz. A aflat de planul prietenului de a se retrage doar in timpul mesei. Alti participanti au raportat ca fac investitii fara strategie si angajeaza sume mari de bani pentru proiecte cu rezultate foarte incerte. Unii antreprenori cred ca acest tip de luare rapida a deciziilor este singura modalitate de a fi productivi si sunt dispusi sa traiasca cu esecuri ca urmare. Unii au dificultati in a face fata activitatilor structurate.

“O dorinta marcata de a incerca lucruri noi si de a-si asuma riscuri este o trasatura antreprenoriala importanta”, spune Patzelt. Cu toate acestea, actiunile impulsive ale respondentilor au condus la succes doar atunci cand s-au concentrat pe activitati esentiale pentru dezvoltarea afacerilor lor. Un dezavantaj al impulsivitatii lor a fost mentionat de toti: probleme cu sarcinile de rutina, cum ar fi contabilitatea.

Hiperfocalizare:

Atunci cand persoanele cu ADHD au un interes puternic pentru o sarcina, afiseaza un nivel neobisnuit de concentrare cunoscut sub numele de hiperfocalizare. Un antreprenor a raportat ca adesea devine complet absorbit in elaborarea de solutii pentru clienti. Un altul tine constant pasul cu noile tehnologii din industria sa pana in punctul in care acum este foarte solicitat ca expert. Prin pasiunea si persistenta lor si cu expertiza pe care o dobandesc ca rezultat, antreprenorii pot obtine un avantaj competitiv substantial

 

Nivel ridicat de activitate:

Multi dintre antreprenorii din studiu lucreaza zi si noapte fara sa-si ia timp liber. Asta din cauza hiperfocalizarii lor, dar si a nelinistii fizice asociate cu ADHD. Antreprenorii folosesc acest lucru pentru a-si alimenta volumul de munca. Deoarece nivelurile lor de energie nu sunt constante pe parcursul zilei, un avantaj in gestionarea propriilor afaceri este ca isi pot stabili propriile ore.

Logica persoanelor cu simptome de ADHD este mai bine adaptata la actiunea antreprenoriala.

Rezumand rezultatele, autorii concluzioneaza ca ADHD a fost un factor cheie in decizia lor de a intra in afaceri pentru ei insisi si a avut un impact decisiv asupra trasaturilor antreprenoriale importante: asumarea riscurilor, pasiune, persistenta si angajament de timp. Impulsivitatea are un rol special de jucat. Pentru persoanele cu ADHD este in regula sa ia decizii intuitive, chiar daca rezultatele sunt proaste.”

Desi o treime dintre cei chestionati au esuat in afacerile lor sau au avut putin succes, autorii considera ca rezultatele studiului sunt esentiale pentru a determina o reevaluare a ipotezelor predominante in cercetarea antreprenoriala:

„Modul in care evaluam deciziile antreprenoriale se bazeaza in mare parte pe rationalitate si buna calitate. rezultate. Avand in vedere multitudinea de incertitudini, totusi, astfel de decizii pot fi intotdeauna rationale? Persoanele cu ADHD ne arata o logica diferita, care este poate mai potrivita pentru antreprenoriat.” (Patzelt)

 

Sursa: Entrepreneurship and psychological disorders: How ADHD can be productively harnessed – ScienceDirect

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

  1. 14 April 2023

    sa, acesta manifesta ca pune mai multa energie decat simpla autodisciplina in atinsul obiectivelor sale. In final, fie obtine profit, fie apreciere din partea publicului.

    Frumos gandit! Scrierea ta arata ca intelegi valoarea stimulentelor ADHD in antreprenoriat. Care sunt toate beneficiile cercetarilor tale pentru antreprenorii din prezent si viitor si ca un mediu pozitiv si sustinut poate promova mai bine aceasta energie. Foarte interesant!

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021