Copiii cu ADHD pot avea dificultati in urmarea instructiunilor. Dificultatea lor la nivelul concentrarii face ca ascultarea si memorarea tuturor etapelor implicate sa fie provocatoare. Cu toate acestea, exista strategii care ii pot ajuta. Iata trei sugestii pentru a face mai usoara urmarirea instructiunilor si finalizarea sarcinilor pentru copiii cu ADHD:

Utilizati limbaj precis: Copiii cu ADHD pot gasi dificil sa initieze o sarcina din cauza problemelor cu functia executiva. Utilizarea unui limbaj precis ii ajuta sa inteleaga exact ce trebuie facut, oferindu-le increderea de a incepe. In loc sa formulati instructiunile ca o intrebare, oferiti instructiuni clare. De exemplu, in loc sa intrebati: “Poti sa-ti faci, te rog, ordine pe birou?”, oferiti o instructiune precisa: “Te rog sa-ti faci acum ordine pe birou. Incepe prin a pune toate pixurile si creioanele in suport.”

Limitati instructiunile la una sau doua pe rand: ADHD afecteaza memoria de lucru, ceea ce face dificila memorarea mai multor etape. Pentru a usura aceasta situatie, oferiti instructiuni cate una sau doua pe rand si numerotati etapele. De asemenea, impartiti sarcinile mai mari in etape mai mici. Sa spunem ca lucreaza la un proiect de arta, care implica pregatirea, lucrul propriu-zis si curatarea. Aceasta inseamna ca exista mai multe etape pentru aceasta sarcina, iar fiecare etapa are mai multe etape in sine. Este important sa nu-i coplesiti cu instructiuni pentru toate etapele in acelasi timp. In schimb, incepeti cu instructiunile doar pentru pregatirea proiectului si oferiti una sau doua instructiuni pe rand.

Utilizati mijloace vizuale: Indiciile vizuale pot ajuta copiii cu ADHD sa inteleaga si sa-si aminteasca ce trebuie sa faca. Instrumente precum programele vizuale si liste de verificare ii pot ajuta sa urmeze etapele fara a fi nevoie sa le memoreze pe toate. Este important sa pastrati pasii scrisi simplu si direct, in concordanta cu claritatea instructiunilor verbale. Un exemplu de indiciu vizual este o lista de verificare pentru ghiozdan. Uneori, nu este suficient sa spuneti doar “tine-ti ghiozdanul organizat”. Chiar si cu instructiuni verbale mai specifice, copiii pot uita cum sa-si organizeze ghiozdanele. Avand o lista de verificare, copiii isi amintesc exact ce inseamna sa-si tina ghiozdanul in ordine.

Acestea sunt doar cateva sfaturi pentru a sprijini copiii cu ADHD in urmarea instructiunilor. Experimentati-le pentru a vedea ce functioneaza cel mai bine pentru fiecare copil. De asemenea, nu uitati sa oferiti feedback pozitiv pe parcurs, recunoscand chiar si victoriile mici. Prin lauda si aprecierea progresului lor, le stimulati stima de sine si le reamintiti ca sunt pe drumul cel bun.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021